Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   straight axle, wat komt er bij kijken?? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=14341)

ploon 10-10-2005 19:07

straight axle, wat komt er bij kijken??
 
wat heb je allemaal nodig voor een straight axle ombouw??
ik neem aan een kever bakkie en andere assen, maar verder?

ik zit namelijk te denken aan een upgrade van de motor (van 1200 naar 1500/1600). dan heb ik meer power voor de trips met windje tegen / heuveltje op. maar als alles er toch uit ligt is het misschien slim om dan maar eens naar de bak ook te kijken.
iemand vertelde me dat een bus bak uit 66/67 een langere 4e versnelling heeft en dat dat dus al flink scheelt (en minder ombouw werk zou zijn)

WorkingClass 10-10-2005 19:19

voor straight axle heb je een kever bak nodig (bak codes met overbrengingen zijn overal te vinden) je moet dan de nosecone overzetten van je spijlbak
je hebt ook kever veerplaten nodig

je slijpt je eigen veerplaat doormiden en daar las je het achterdeel van de kever plaat tegenaan, afhankelijk van de as breedte van de as moet je hier nog een offset stuk tussen lassen

de 2e manier is om de bak van een type3 te gebruiken deze heeft geen offset stuk nodig

de 3e manier is de kever asbuizen te verlengen en de binnen as van een typ3 3 te gebruiken

primer-look 10-10-2005 21:15

Quote:
Originally Posted by WorkingClass
voor straight axle heb je een kever bak nodig (bak codes met overbrengingen zijn overal te vinden) je moet dan de nosecone overzetten van je spijlbak
je hebt ook kever veerplaten nodig

je slijpt je eigen veerplaat doormiden en daar las je het achterdeel van de kever plaat tegenaan, afhankelijk van de as breedte van de as moet je hier nog een offset stuk tussen lassen

de 2e manier is om de bak van een type3 te gebruiken deze heeft geen offset stuk nodig

de 3e manier is de kever asbuizen te verlengen en de binnen as van een typ3 3 te gebruiken


Optie 1 is geen optie, niet aan veerplaten gaan lopen lassen !!

Optie 2 kan wel al heb je dan wel vaak 4 gaats trommels..

Optie 3 loopt iets anders :
Zie hier mijn versie http://home.planet.nl/~DENEST/straight.html


P:S Pim geen zin om het van de winter samen te doen?

Groet
Dennis

volksfahrer.nl 10-10-2005 21:52

Quote:
Originally Posted by WorkingClass
de 2e manier is om de bak van een type3 te gebruiken deze heeft geen offset stuk nodig


Huh? Dus met een type 3 bak heb je geen straight axle-set nodig?
Volgens mij wel :confused:

primer-look 10-10-2005 22:34

Quote:
Originally Posted by keverpech
Huh? Dus met een type 3 bak heb je geen straight axle-set nodig?
Volgens mij wel :confused:


Ja heb je wel nodig.

Je kan de bak een (vroege) type 3 gebruiken maar niet de assen.
Je hebt een Type 3 bak nodig van 61-68 voor de 5 gaats trommels en remdelen.

Nadeel , type 3 5 gaats trommels zijn erg schaars....

Greetz

Dennis

volksaddiction 10-10-2005 23:02

Quote:
Originally Posted by primer-look

Nadeel , type 3 5 gaats trommels zijn erg schaars....

Greetz

Dennis

Hier kan je toch ook weer kubel trommels voor pakken tot '71 ??
Deze zijn breder en hebben de 5x205 steek............

Volkswouter 11-10-2005 06:09

*optie 4* Je kan ook je busplaten inkorten en opnieuw gaten frezen.

Je kan ook gewoon oud type kever trommels en voeringen gebruiken.Het enige waar je dan meezit is dat de trommel te ver naar binnen komt.Ik heb hier toen een opvul ring tussen gemonteerd.

Verder moet de buitenkabel van de handrem ingekort worden en moet er een pijpje gemaakt worden die de buitenkabel dan weer tegen houd.
Dit is als er kever remmen gebruikt worden tenminste.

ploon 11-10-2005 08:07

op het SSVC forum hadden ze het over een SA-kit van bus boys.
daar zitten nieuwe veerplaten bij en schijnbaar kan je op een
per 63er de bestaande trommels, met een paar aanpassingen, gebruiken
http://www.bus-boys.com/fact2.htm
http://www.bus-boys.com/instruct-swing-pg1.htm

wat zou je ongeveer kwijt zijn aan onderdelen (inclusief een goede bak) ?

Quote:
Originally Posted by primer-look
Pim geen zin om het van de winter samen te doen?

dat zou mooi zijn (zeker aangezien ik zelf geen sleutel ruimte heb).

volksaddiction 11-10-2005 12:09

Quote:
Originally Posted by ploon
op het SSVC forum hadden ze het over een SA-kit van bus boys.
daar zitten nieuwe veerplaten bij en schijnbaar kan je op een
per 63er de bestaande trommels, met een paar aanpassingen, gebruiken
http://www.bus-boys.com/fact2.htm
http://www.bus-boys.com/instruct-swing-pg1.htm

wat zou je ongeveer kwijt zijn aan onderdelen (inclusief een goede bak) ?


dat zou mooi zijn (zeker aangezien ik zelf geen sleutel ruimte heb).

CSP verkoopt deze sets ook, straight axle kits........
Kosten rond de 400 euro, en zijn helemaal compleet met asbuizen, veerplaten e.d.
Deze set willen we zelf binnenkort aanschaffen, de lange typIII bak hebben we al een jaar liggen, maar het komt er niet van :(
En dan achter de kubeltrommels monterne, dan hoef je geen spacers te gebruiken zoals bij de kever 5-gaats trommels...

ploon 11-10-2005 12:28

de manual op hun site is gewoon letterlijk de info van bus boys :-)
http://www.csp-shop.de/technik/pdf/eng/10185.pdf
405 euro kost die op dit moment.
dan heb je dus nog een bak en remmerij nodig (?)

hij komt dan dus minstens 93mm lager te liggen. staan mijn wielen dan recht of (erg) schuin ?? (ik wil niet veel lager omdat de voorkant ook ongeveer zo laag ligt)

ska1958 11-10-2005 17:07

Ik heb gister net een typeIII bak gehaald, ga nu ook aan de slag en ga alles zoveel mogelijk zelf fabriceren, dat scheelt nogal in de euro's lijkt mij... :D

En de set van bus-boys en CPS is volgens mij ook dezelfde! gezien de manual op hun site van bus-boys...

ploon 11-10-2005 18:11

wat was jij kwijt voor die bak ? (ik probeer in te schatten wat het me zou gaan kosten)

ska1958 11-10-2005 18:19

Quote:
Originally Posted by ploon
wat was jij kwijt voor die bak ? (ik probeer in te schatten wat het me zou gaan kosten)

Je hebt meel :D

primer-look 11-10-2005 21:37

Ik was klaar met 150,-voor de bak ( rest zelf gemaakt) is wel een puist werk als je het netjes wil doen.

Quote:
Je kan ook gewoon oud type kever trommels en voeringen gebruiken.Het enige waar je dan meezit is dat de trommel te ver naar binnen komt.Ik heb hier toen een opvul ring tussen gemonteerd.

Quote:
Hier kan je toch ook weer kubel trommels voor pakken tot '71 ??



Trommels is ook slimmer op te lossen hoor. je kan je bus trommels pakken en daar de neus en de lip afdraaien.

Grtz

dennis

primer-look 11-10-2005 21:41

Trouwens pim,

Hoe is je huidige reductie bak?? Je kan deze ook ombouwen naar straight axle he' .
Reductie assen eraf en str.axels erop. En je diffrentieel omdraaien (anders heb je 4 achteruit en 1 vooruit) . Je hebt dan meteen een lange bak!! een busbak is n.l altijd een 8:31 diff!!!

Dennis

ploon 12-10-2005 07:37

volgens mij is die bak nog in orde. er staat net 60.000km op het klokkie.
is dat 'effe' je diff omdraaien? ik neem aan dat je hele bak open moet?

ploon 12-10-2005 08:11

ik zie net deze zin op dennis zijn site
Zorg dat je na montage je as makkelijk uit de veerplaat kan pakken.
Je wiel monteren of verwijderen gaat namelijk niet met de as in de veerplaat.

hoe zit dat? effe snel een lekke band verwisselen gaat dus niet zonder de as los te halen???

primer-look 12-10-2005 11:12

Quote:
Originally Posted by ploon
ik zie net deze zin op dennis zijn site
Zorg dat je na montage je as makkelijk uit de veerplaat kan pakken.
Je wiel monteren of verwijderen gaat namelijk niet met de as in de veerplaat.

hoe zit dat? effe snel een lekke band verwisselen gaat dus niet zonder de as los te halen???



NEE, dit is het grootste (IMHO) nadeel van de straight axle. Lekke band gaat als volgt:

- Regen, een lekke band heb je altijd als het regent.....grapje
- Vevolgens kom je er achter dat een krik niet meer onder je bus past!
- je rijdt je bus dus eerst op blokken en dan krikken.
- je maakt de handrem kabel los
- je haalt je schokdemper los
- je maakt de 3 bouten los waar de as mee vastzit aan je veerplaat
- als je nu mazzel hebt heb je genoeg ruimte om de as langs achter uit de plaat te trekken.
- je haalt je wielbouten los (die heb je al los gehaald toen ie nog op de grond stond) en probeert het wiel vantussen het scherm te wringen
- Dan nieuwe wiel in omgekeerde volgorde

EN dat alles dus op je rug langs de snelweg in de regen.

Laag zijn is super ..................meestal.

PS: IMHO = In My Humbel Opinion
Dennis

ploon 12-10-2005 11:21

ik denk dat ik het gewoon bij de setup hou die ik nu heb (daar krijg ik het wiel met een 2e schaarkrikje teminste nog redelijk makkelijk van onder de auto). een upgrade naar een 1500SP zit er denk ik nog wel in (heb ik meer power voor windje tegen / heuveltje op)

volksaddiction 12-10-2005 11:46

Quote:
Originally Posted by ploon
ik denk dat ik het gewoon bij de setup hou die ik nu heb (daar krijg ik het wiel met een 2e schaarkrikje teminste nog redelijk makkelijk van onder de auto). een upgrade naar een 1500SP zit er denk ik nog wel in (heb ik meer power voor windje tegen / heuveltje op)

Rijd ook super hoor,een 1500H-tje op een standaard bak !
Vanes rijd ook met een 1500 op de originele bak en ik hou het niet bij met ons 1300F-je in de bus :rolleyes:


All times are GMT +1. The time now is 14:57.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.