Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   VDO meter probleempje (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=14541)

Alex 18-10-2005 19:01

VDO meter probleempje
 
Ik had dit probleem een tijd terug ookal omschreven in een ander topic, maar die kan ik niet meer vinden, dus waag ik nog maar een poging aangezien het probleem nog steeds niet verholpen is :(

In mijn GTI zit een VDO koelwater termometer, als ik deze aansluit en op contact zet, slaat ie gelijk uit naar 150 graden. Ik dacht eerst dat het aan de sensor lag, had een gewone en geen VDO sensor :( Nu heb ik een VDO sensor van 0 tot 150gr maar de meter slaat nog steeds vol uit als ik hem aansluit. Ik heb ondertussen ook een 2e VDO meter er op aangesloten en deze gaf hetzelfde resultaat (moet er wel bij zeggen dat die meter niet aangesloten was in de 1 cabrio waar ie uitkwam! )

Is dan toch de meter stuk? (alle 2 dan in dit geval) Of is het iets anders? Ik snap er iig niks meer van.!!

Ron21 18-10-2005 19:48

De signaaldraad zal wel naar massa liggen.

Alex 18-10-2005 19:52

Quote:
Originally Posted by Ron21
De signaaldraad zal wel naar massa liggen.


:redface: Hoe bedoel je dit? + op + massa op massa ( G op meter?) en de signaaldraad op het open pieletje...toch? :redface:

Ron21 18-10-2005 20:05

Quote:
Originally Posted by Alex
:redface: Hoe bedoel je dit? + op + massa op massa ( G op meter?) en de signaaldraad op het open pieletje...toch? :redface:


Uiteraard de + en - maar dit kan niet fout...toch ?

De G is een draad die een massa signaal krijgt...als je deze volledig aan massa legt krijgt je dus dat die meter door de zijkant heenkomt :rolleyes:

Alex 18-10-2005 20:09

Quote:
Originally Posted by Ron21
De G is een draad die een massa signaal krijgt...als je deze volledig aan massa legt krijgt je dus dat die meter door de zijkant heenkomt :rolleyes:


Maar waar gaat het fout dan? De draad van de sensor naar de G?

Kan er ff met de pet niet bij :redface:

Ron21 18-10-2005 20:11

Jep, die draad op G.

Als je die los maakt zal de meter netjes op "0" staan. Waarvan komt de draad die je nu op G hebt ?

Alex 18-10-2005 20:13

De draad op G komt vanaf de sensor, vandaar dat ik het niet snap. Deze draad heb ik zelf gelegt omdat er van de bedrading en vooral de aansluitingen op div. sensortjes niks klopte.

Ron21 18-10-2005 20:26

Dan zal de sensor kapot zijn....
Wat voor sensor heb je gebruikt ?

Alex 18-10-2005 20:29

Quote:
Originally Posted by Ron21
Dan zal de sensor kapot zijn....
Wat voor sensor heb je gebruikt ?



Er zit net een nieuwe VDO sensor (0 tot 150 gr) in, besteld bij Blom en Bosselaar, VDO boer in in de buurt. Hier voor had ik er een standaard sensor in, maar dat gaf hetzelfde effect.

Ron21 18-10-2005 20:31

uhh.........dan moet je toch eens gaan meten of die draad wel ok is.

Alex 18-10-2005 20:33

Quote:
Originally Posted by Ron21
uhh.........dan moet je toch eens gaan meten of die draad wel ok is.


Kan die draad misschien te dik zijn? ivm weerstand ofzo? of lul ik nu uit mn nek :rolleyes:

ik had nog een stukkie speakerdraad liggen, van dat rood zwarte, en dat heb ik als tijdelijke draag gebruikt om te kijken of het werkte....

Ron21 18-10-2005 20:34

haal hem eens los bij de sensor, als de meter dan terug valt is de sensor niet goed.

Alex 18-10-2005 20:36

Ok zal ik morgen eens naar kijken.

Maar over de dikte van die draad? ik lulde dus uit mn nek... :tongue: ?

steffangti1 18-10-2005 22:17

Dit staat op de volgende VDO site:

http://www.egauges.com/Inst_PDF.asp

Gauge Testing:

If a gauge is suspected to be faulty, the following tests can be performed on the VDO gauge:

1) Turn the key on:

Temperature Gauge - pointer to temperature of engine water

2) With the key on, pull sender wire off the sender:

Temperature Gauge - pointer will go to maximum left hand position

3) With the key on, ground the sender wire to the engine chassis:

Temperature Gauge - pointer will go to maximum right hand position

4) All VDO electric gauge pointers peg full left hand position with the power off.

Op de site staat ook hoe je de sensor door kan meten.

Suc6 er mee.

Ron21 19-10-2005 07:01

Quote:
Originally Posted by Alex
Ok zal ik morgen eens naar kijken.

Maar over de dikte van die draad? ik lulde dus uit mn nek... :tongue: ?


Nee dikte maakt niet uit. ;)

Alex 19-10-2005 13:18

Quote:
Originally Posted by Ron21
haal hem eens los bij de sensor, als de meter dan terug valt is de sensor niet goed.


Net ff geprobeerd, en de naald valt idd terug als ik de G draad bij de sensor loshaal. Dus het is de sensor... :mad: wat voor sensor moet ik dan van VDO hebben?
Heb je misschien een VDO nummer, zodat ze hier bij die VDO boer het goeie kunnen bestellen..

Ron21 19-10-2005 13:34

Je kan hem gewoon even proberen op de sensor welke origineel in je blok zit.
Zoek de sensor met de geel/rode draad.

Alex 19-10-2005 13:39

Quote:
Originally Posted by Ron21
Je kan hem gewoon even proberen op de sensor welke origineel in je blok zit.
Zoek de sensor met de geel/rode draad.


Die sensor gaf hetzelfde resultaat...pok..naar rechts in de hoek. Dit was trouwens geen VDO sensor die erin zat..

Ron21 19-10-2005 14:23

:eek: whaaaahhhhhhhhh......... Zit je niet in de buurt van mij ? (Ridderkerk)

Misschien is het zinvol om even langs te rijden dan kan ik even voor je kijken.

Alex 19-10-2005 14:33

Quote:
Originally Posted by Ron21
:eek: whaaaahhhhhhhhh......... Zit je niet in de buurt van mij ? (Ridderkerk)

Misschien is het zinvol om even langs te rijden dan kan ik even voor je kijken.


Damn, Ridderkerk, das de andere kant van het land...
Maar ik wil het ding gewoon werkend hebben, punt..

Ik probeer voor volgende week ff een afspraak met je te maken, ff zien hoe ik met m'n werk uitkom..

Igg erg bedankt!


All times are GMT +1. The time now is 14:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.