Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   1975 2.0 liter T2B (stand)kachel perikelen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=16750)

VWrijder 11-01-2006 17:17

1975 2.0 liter T2B (stand)kachel perikelen
 
In mijn T2B zit af-fabriek een standkachel M-code 060: Eberspächer BA6 benzinekachel (bevestigd onder laadvloer).

Nu ben ik na een paar maanden bibberen voorzichtig begonnen om deze weer operationeel te krijgen en bovendien volledig na te kijken, om er zeker van te zijn dat e.e.a. ook verantwoord blijft (dat anderen graag hun Bus willen afbranden of opblazen moeten ze zelf weten, maar ik wil liever zeker weten dat zoiets in goede staat verkeert).

Omdat de effectiviteit van de standkachel ook beïnvloed wordt door de werking en staat van de normale verwarming (o.a. weglekken van warme lucht door ontbrekende/lekke slangen en kleppen en dergelijke), wil ik eerst beginnen om deze op te knappen, want ook daar zijn wat dingen niet op orde.

Om te beginnen trof ik een verwarmingsslang uit een kever aan (te kleine diameter en niet vast te zetten aan de aanjager in de motorruimte). Zodoende heb ik op het KWF een origineel nieuw exemplaar met de juiste diameter op de kop getikt.
Toen ik deze vervolgens wilde gaan monteren kwam ik tot de ontdekking dat de slang aan de bijrijderskant nergens naartoe gaat: :confused:







Heeft iemand enig idee of ik hier iets mis (ja: er zit een kachelpot, maar daar gaat ie niet naartoe).

Graag met fotootjes als het kan! :)
Alvast bedankt!

wannabay 11-01-2006 18:38

Volgens mij (en Haynes, pag 17) zou er tussen de beplating en kachelpot een "connector" verbindingspijpje moeten lopen. Daar krijg je de warme lucht van om naar voren te transporteren.

VWrijder 11-01-2006 19:45

Quote:
Originally Posted by wannabay
Volgens mij (en Haynes, pag 17) zou er tussen de beplating en kachelpot een "connector" verbindingspijpje moeten lopen. Daar krijg je de warme lucht van om naar voren te transporteren.

Ik had al zo'n vermoeden...
Ik heb helaas nog geen Haynes, kan je toevallig een afbeelding van die connector fotograferen of scannen?

wannabay 11-01-2006 19:53

niet alleen toevallig kan ik dat niet :( . Ik heb geen scanner en denk dat een foto met de camera niet het gewenste resultaat opleverd. Maar geef ff je maile adres met een pbtje dan zal ik het proberen. Anders een fax adres kan kopieer ik het morgen voor je.

VWrijder 11-01-2006 20:32

Quote:
Originally Posted by wannabay
niet alleen toevallig kan ik dat niet :( . Ik heb geen scanner en denk dat een foto met de camera niet het gewenste resultaat opleverd. Maar geef ff je maile adres met een pbtje dan zal ik het proberen. Anders een fax adres kan kopieer ik het morgen voor je.

Zojuist een emailtje met foto's gekregen waaronder deze:



(in dit geval is het een 1600 uitlaat systeem volgens mij, maar geeft wel een goed beeld)

Bij mij mist onderdeel 18

Thanx wannabay! :thumbup:

martin 11-01-2006 20:50

zie onderstaande foto



VWrijder 11-01-2006 21:41

Aan de linkerkant heb ik wel zo'n buis zitten (maar dan rond), maar de rechter ontbreekt :(
Is dit jouw motorblok?

martin 11-01-2006 22:01

Klopt is mijn blokkie. Ook een 2 liter.
Aan de linkerkant heb ik ook een ronde buismond en aan de rechterkant deze zoals op de foto.
Ik heb de buis gewoon in de vorm gebogen en met een trekbandje op het buismondje vastgezet.

Maar even een vraagje met betrekking tot het blowertje.
Hoe is deze bij jou geschakeld en heb jij daar een aparte schakelaar voor?
Ik kan in mijn bus nl nergen een schakelaar vinden.

grtzz Martin

Vonkr 12-01-2006 09:20

Hoewel het een iets ander type is (BA4 ipv BA6) heb je hier misschien wat aan:

http://manuals.type4.org/ba4/

Gr. Ronald

VWrijder 13-01-2006 10:22

Quote:
Originally Posted by martin
Maar even een vraagje met betrekking tot het blowertje.
Hoe is deze bij jou geschakeld en heb jij daar een aparte schakelaar voor?
Ik kan in mijn bus nl nergen een schakelaar vinden.
grtzz Martin

De schakelaar zit verwerkt in het verwarmingshendel systeem in je dashboard en wordt bediend door je rechter rode hendel. Overigens werkt dat ook niet helemaal 100% goed bij mij, want bij mij draait ie zodra ik de motor start :redface: ook nog een puntje waar ik naar moet kijken in dit hele verhaal, vandaar ook dat ik mijn hele verwarming eens onder de loep ga nemen. ;)

Quote:
Originally Posted by Vonkr
Hoewel het een iets ander type is (BA4 ipv BA6) heb je hier misschien wat aan:

http://manuals.type4.org/ba4/

Gr. Ronald

:thumbup: Thanx, maar ik heb op www.vintagebus.com reeds een BA6 manual gevonden, toch denk ik dat ik hier wel iets aan heb, want ik heb op het KWF bij de 411/412 club gezien dat de BA4 wel heel sterk op de BA6 lijkt. Tis eigenlijk een mini BA6. Zeker het troubleshooting gedeelte is erg duidelijk. Die hadden trouwens een erg interessante opstelling staan. Een Type4 motorblok in een stellage met de bak eraan en de BA4 er bovenop, alles aangesloten. Heb een behoorlijke tijd staan praten daar. :D

VWrijder 03-02-2006 11:51

Even een nieuw vraagje. Bij mijn standkachel zit in plaats van de uitlaat een aluminium flexibele slang. Heeft iemand toevallig foto's van hoe het origineel hoort uit te zien zit bij een T2B met 2.0 liter Type4 blok? En nog belangrijker: Weet iemand hoe ik aan zo'n uitlaatpijpje kom? Zijn die ergens nog te koop, kan ik het laten namaken...

Ik meen me te herinneren dat ik twee verschillende opties heb gezien:

- Een metalen uitlaat die voor het linker achterwiel uitkomt met een soort plaatje/bochtje dat de uitlaatgassen omlaag richt
- in een handleiding van Eberspacher zie ik een uitlaat die recht naar achteren loopt:



bugdaddy 03-02-2006 12:25

Quote:
Originally Posted by VWrijder


(in dit geval is het een 1600 uitlaat systeem volgens mij, maar geeft wel een goed beeld)

Bij mij mist onderdeel 18
Thanx wannabay! :thumbup:


Mooi plaatje, maar is niet van een 1600, denk eerder een 1700/1800/2000cc
Het is in elk geval van een type 4 motor omdat de uitlaat aan de onderkant van de cilinders bevestigd wordt.

Heb je nr. 18 inmiddels al?
PM me anders maar, die moet ii nog wel hebben slingeren volgens mij.

VWrijder 03-02-2006 12:29

Quote:
Originally Posted by bugdaddy
Mooi plaatje, maar is niet van een 1600, denk eerder een 1700/1800/2000cc

is inderdaad een 1700/1800 uitlaat, bij 2000 zit het pijpje aan de rechterkant.

@bugdaddy: check je PM
Ik heb gisteren als noodoplossing een stukje aluminium flexibele slang ertussenin gepropt, beter dan niets, maar ik zoek nog steeds het betreffende buisje.

VWrijder 13-03-2006 10:46

Ik heb gisteren de kachel onder de bus uit gehaald om deze wat beter na te kunnen kijken. Gelijk de bovenkant met de staalborstel te grazen genomen:




De onderkant moet nog:




Ik was niet onaangenaam verast in welke staat alles nog was. Alle rubbers zien er nog redelijk goed uit.
Volgende actie alle afzonderljike onderdelen testen:
- mini bobine
- benzinepompje
- blowers
- temperatuursensor
- oververhittings sensor
- zekeringen checken
- benzinetoevoer checken (toen ik het benzine slangetje loshaalde van de kachel kwam er geen benzine uit.... :confused: )
- Andere uitlaat voor standkachel kopen/maken (heeft iemand er nog één liggen voor een BA6?)

VWrijder 14-03-2006 20:38

Vandaag het missende verwarmingsbuisje opgepikt. Met dank aan Wannabay.
Vervolgens direct roest eraf geborsteld en met de slijptol glad gemaakt. Daarna 3 lagen zwarte hittebestendige lak erop, ziehier het resultaat:




All times are GMT +1. The time now is 01:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.