Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   gele konis verstellen? of andere optie voor stugere vering (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=18965)

retro daniel 11-03-2006 18:36

gele konis verstellen? of andere optie voor stugere vering
 
wie kan mij vertellen hoe ik mijn gele konis achter kan verstellen in hardheid.
ik heb vandaag 15inch powertech 7j voor en achter 9j velgen opmijn auto gezet maar nu slijt hij bij het kleinste kuiltje al aan
of heeft iemand nog andere opties voor stuggere vering.
alvast bedankt daniel rusthoven

wobster 11-03-2006 19:37

niet alle koni's zijn verstelbaar in hardheid hé.kunt wel altijd bumpstops steken rijd wel knoerhard maar werkt wel

greetzz

retro daniel 11-03-2006 19:45

ok mij werd verteld dat ze vertselbaar zijn zal wel niet dan en ja die bumpstops wou ik ook wel proberen alvast bedankt
gr

indewarre 11-03-2006 19:46

van die blokken tussen de veren kan toch ook nog? heb ik ook gedaan bij de vento van "m'n werk

indewarre 11-03-2006 19:47

daniel kom je toevallig uut grunn

wobster 11-03-2006 19:54

kan natuurlijk wel dat ze verstelbaar zijn,verstellen doe je dan door de veerpoot langs boven met de klok mee te draaien.zijn normaal van die knopjes voor

sjampoo 11-03-2006 20:02

Koni schokdempers zijn er in allerlei verschillende typen.

't feit dat je je afvraagt hoe je ze kan verstellen, geeft aan dat t waarschijnlijk dempers zijn die je alleen in uitgebouwde toestand kunt instellen.

Dempers uitbouwen, zuigerstang volledig indrukken, en voorzichtig draaien tot je m onderin in ' het slot ' voelt grijpen. Vervolgens draai je met de zuigerstang de demper 'dicht' of 'open'.

zoeken op koni.de of koni.com naar een handleiding kan helpen

fre-golf1-16v 11-03-2006 20:58

ja daniel komt uut grunn net als ik uut ebg

indewarre 11-03-2006 21:03

engelbert? bij hooghoud

retro daniel 11-03-2006 23:22

ja bij hooghoud hoezo kennen we elkaar

Viperwin 11-03-2006 23:44

ALLE Koni's zijn instelbaar, ook de rode "standaard" dempers. Er zit alleen verschil of je daarvoor de demper in je hand moet houden of dat dat in gemonteerde staat kan. Aardige leidraad: dempers die (gedeeltelijk) gevuld zijn met gas zijn meestal te verstellen met knop, dempers die alleen voorzien zijn van olie sowieso niet.

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Koni schokdempers zijn er in allerlei verschillende typen.

't feit dat je je afvraagt hoe je ze kan verstellen, geeft aan dat t waarschijnlijk dempers zijn die je alleen in uitgebouwde toestand kunt instellen.

Dempers uitbouwen, zuigerstang volledig indrukken, en voorzichtig draaien tot je m onderin in ' het slot ' voelt grijpen. Vervolgens draai je met de zuigerstang de demper 'dicht' of 'open'.

zoeken op koni.de of koni.com naar een handleiding kan helpen


Helemaal correct, visuele ondersteuning vind je hier.

Eventueel aanwezige bumpstops verwijderen, demper volledig induwen en lichtjes draaien tot je het nokje in de verstelmoer voelt vallen. Linksom draaien maakt de demper stugger, kan meestal een 5-tal halve slagen. In ieder geval niet stomweg maximaal aandraaien: er zou dan verschil in stugheid kunnen ontstaan (bij fabricage worden de dempers middels deze methode ook op de correcte waarden ingesteld, de ene demper kan meer dan 5 halve slagen over hebben, de andere wellicht minder)

berendd 12-03-2006 04:29

alles leuk en aardig maar je maakt alleen de uitgaande slag stugger, en daar heb je dus bij aanlopen van velgen weinig aan.

Mad_Uwe 12-03-2006 07:17

Hoeveel verlaagt heb je hem? Ik wil anders mijn onderstel wel ruilen.....loop zowat rugklachten op namelijk!

retro daniel 12-03-2006 10:08

zou ik niet weten hoeveel verlaging ik heb hoe ik kan ik dat bekijken dan en wat voor onderstel heb jij dan?

Viperwin 12-03-2006 22:53

Quote:
Originally Posted by berendd
alles leuk en aardig maar je maakt alleen de uitgaande slag stugger, en daar heb je dus bij aanlopen van velgen weinig aan.


In principe wel ja, je draait als het ware het ventiel (voetklep, zorgt dat de overtollige olie bij inwaartse beweging weg kan) onder in de demper wat dicht. In veel gevallen heeft dit echter toch ook invloed op de inwaartse krachten, de (weerstand op) stroming verandert ook hier iets. Dit effect kan echter per dempertype verschillen - bij de ene auto wel merkbaar, bij de andere niet.


All times are GMT +1. The time now is 19:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.