Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Meer geluid/power? uitlaat? 1600 53 KW (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=23256)

Jetta MaNiA 30-07-2006 15:55

Meer geluid/power? uitlaat? 1600 53 KW
 
Mensen,

Ik ben de draad wat kwijt t.a.v. mijn uitlaat. Daar mag wel iets meer een brom uitkomen. De kat is leeg, heb een middendempervervanger geplaatst en zelfs nu gebeurt er erg weinig.

Er komt nog wel 1 rechte buis i.p.v. de kat, maar daar verwacht ik ook niet veel van.

Het laatste dat ik wil is vermogenverlies, een 1600 heeft al niet zoveel pk's. Dus zou zonde zijn als dat minder word.

Zou het wat zijn als ik vanaf onder de auto, zegmaar de flens waar de kat aankomt verder ga met een andere diameter? Bijvoorbeeld een 16v diameter? Dan een rechte buis (54mm ipv 44mm), dan middendemper vervanger en daaraan een 16v einddemper?

Ik hoor het graag even, want heb ook horen zeggen dat mijn blok tegendruk nodig is om zijn pk's te behouden. Wie o wie!?

M.vr.gr.
Johan.

Jetta MaNiA 31-07-2006 07:37

Niemand?

arnus71 31-07-2006 08:21

Ik zou denken dat je na het verwijderen van de middendemper en leeghalen van de kat wel wat meer geluid zou krijgen. En idd, het kan heel goed zijn dat als je naar bv 60mm pijp gaat, dat je tegendruk verliest waardoor je motor minder vermogen levert. En dat wil je ook niet :D

Het is een kwestie van uitproberen denk ik. Je kunt je achterpot ook vervangen voor een sportdemper, zal ook wat geluid opleveren.

Jetta MaNiA 31-07-2006 20:33

Meer mensen die er een theorie over hebben?

golf mkII 16v 31-07-2006 23:11

wat ik nu heb en bij m'n mk1 ook had is alleen een leege einddemper
en dat is leuk en niet overdreven

Jetta MaNiA 01-08-2006 07:06

Het gaat mij erom welke setup pk verlies geeft. Anders reed de halve wereld wel met 1 rechte buis naar achteren niet?

TD15 01-08-2006 18:42

Nee, want dan trillen overal de ramen eruit :D!

Hoe is je nokstok? Origineel? Dan hoef je je geen zorgen te maken over vermogensverlies, met een open pijp recht naar achteren heb je het meeste vermogen. Je uitlaatgassen moeten zo snel mogelijk weg en tegendruk is hier niet van belang.

Is je nokstok niet origineel, kijk dan of de inlaat en de uitlaat mekaar overlappen. Zo ja, dan heb je tegendruk nodig. Je wil namelijk niet dat mengsel van de inlaat direct de uitlaat in stroomt, dat is verlies. Hierbij moet dus de goede tegendruk berekent worden.

Al met al neem ik aan dat je een originele nokstok hebt, dus ik zou zeggen: maak je zorgen om het geluid ;)! Ik had geen einddemper en een tussendemper, was leuk geluidje! Maar als je dan aangehouden word, zien ze meteen wat. Een open uitlaat naar achter met alleen een goedgekeurde einddemper geeft je net wat meer kans bij oom agent. Al zou het nog niet goed zijn...

breadfan83 01-08-2006 18:52

Quote:
Originally Posted by TD15
Nee, want dan trillen overal de ramen eruit :D!

Hoe is je nokstok? Origineel? Dan hoef je je geen zorgen te maken over vermogensverlies, met een open pijp recht naar achteren heb je het meeste vermogen. Je uitlaatgassen moeten zo snel mogelijk weg en tegendruk is hier niet van belang.

Is je nokstok niet origineel, kijk dan of de inlaat en de uitlaat mekaar overlappen. Zo ja, dan heb je tegendruk nodig. Je wil namelijk niet dat mengsel van de inlaat direct de uitlaat in stroomt, dat is verlies. Hierbij moet dus de goede tegendruk berekent worden.

Al met al neem ik aan dat je een originele nokstok hebt, dus ik zou zeggen: maak je zorgen om het geluid ;)! Ik had geen einddemper en een tussendemper, was leuk geluidje! Maar als je dan aangehouden word, zien ze meteen wat. Een open uitlaat naar achter met alleen een goedgekeurde einddemper geeft je net wat meer kans bij oom agent. Al zou het nog niet goed zijn...


tegendruk is wel degelijk van belang!
je koppel zal inzakken als je tegendruk lager is, dus de auto zal minder snel optrekken. de top zal miss wel iets hoger zijn

is toch ook logisch!?
je koppel heeft een evenredige tegenwerkende kracht nodig, die wordt gevormd door rolweerstand, luchtweerstand, evt hellingweerstand, etc etc
hierbij komt dus ook de weerstand die de uitlaatgassen ondervinden om weg te komen
zet je dr een klein pielig uitlaatje onder, zul je merken dat je voiture wat sneller optrekt, zet je dr een dikke brulpijp onder heb je een hogere top omdat er minder tgenwerkende krachten zijn, maar t duurt wel tot oktober volgend jaar voor je je top bereikt hebt

k zou zeggen zet dr n leuke sporteinddemper onder, dat wil meestal wel t meeste helpen

Jetta MaNiA 01-08-2006 21:41

Ja, wie mengt zich in de discusse? Heb nu 1 voor en 1 tegen!

Wie weet hoe het zit!

G-eert-40 01-08-2006 21:55

open luchtfilter plaatsen, geeft normaal ook wat extra geluid.

jettaracing 01-08-2006 21:56

Ik had m'n zegje al gedaan........

Maar nogmaals ,zoals TD15 al zei ,als je nokkenas origineel is zal tegendruk niks uitmaken voor je vermogen !
Waarom denk je anders dat (bijna) alle sportdempers resonantiedempers zijn en geen schottendempers?


Omdat die tegendruk leveren !
Er zijn wel sommige bmw modellen die wel tegendruk nodig hebben ,maar dat is ook omdat de in en uitlaat elkaar dus overlappen ,zoals TD15 zei ,dan pas heb je tegendruk nodig.

Maar bij zo'n 1600 tje kun je beter maar zo weinig mogelijk tegendruk hebben.
Waarom denk je anders dat de diameters van sportuitlaten groter zijn ,niet voor tegen druk.

Maar een dikkere buis (54 mm ) vanaf de kat en dan een 16v eindemper of sportdemper zal wel een goede keus zijn.
Wat ook kan is een sporttussendemper ,en geen einddemper .

Maar dat is jou keuze!

breadfan83 01-08-2006 22:03

nouja, als tegendruk niet uitmaakt...mijn uitlaat was zo lek als n zeef, en dat maakte genoeg herrie :D

maarja, andere einddemper zal t meeste uitmaken voor t geluit, ander spruitstuk zal t meeste invloed hebben op vermogen
andere luchtfilter maak idd ook veel uit voor je geluid, maar kan ook vermogen leveren of kosten

in PK's scheelt t ook allemaal niet zo veel bij n 1.6-je, maar je hebt ook maar weinig als uitgangspunt, en als je daar dan nog eens een paar van verliest hou je al helemaal nix meer over...

Jurgen Santana 01-08-2006 22:41

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
open luchtfilter plaatsen, geeft normaal ook wat extra geluid.


Geeft een mooi geluid en ook alleen bij stevig gasgeven. Zodat je ook niet horendol wordt onderweg:D

jettaracing 01-08-2006 22:44

werkt alleen jammer genoeg niet goed bij zo'n 1600 carbu motortje ,dat hebben we al geprobeert.....
Zal dus wel een andere uitlaat worden ,of een andere motort..........

Jurgen Santana 01-08-2006 22:47

Quote:
Originally Posted by jettaracing
werkt alleen jammer genoeg niet goed bij zo'n 1600 carbu motortje ,dat hebben we al geprobeert.....
Zal dus wel een andere uitlaat worden ,of een andere motort..........


Klopt ja, ik had hem ook op mijn 1600 carb. Kreeg een racey sissend geluid met optrekken. Heb hem wel lekker laten zitten toendertijd. Open carterventilatie beviel me beter dan iedere keer zo'n zwart luchtfilter van de olie :redface:

Jetta MaNiA 01-08-2006 22:48

Zal er nog eens over nadenken. Eerst maar eens een buis door de kat. Eventueel einddemper openflexen en wat leegplukken. Dan zien we wel verder.


All times are GMT +1. The time now is 19:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.