![]() |
Het gevaar komt van links,.. of toch rechts.. laat Stijn maar uitleggen
|
knap hoor.. laatst een heel stuk over gezien...
|
Gaaf.. ook hoe gigantisch groot dat ding is!
Maar is veelal computers lijkt mij. |
Zo kun je het net ff wat beter zien: http://www.youtube.com/watch?v=RMN26EWioss
Maar erg indrukwekkend! |
Quote:
Valt bij die grote logge machines nog best mee. Die kleine straaljagertjes vliegen vooral met de computer. Laatst een heel stuk over gezien op Discovery. Die nieuwe Eurofighter is bijvoorbeeld zo onstabiel als de neten, en zou meteen afstorten als je de computers niet aan het werk zou zetten. Het grote voordeel van zo'n onstabiel vliegtuig is dat je heel snel van richting kunt veranderen omdat het toestel dat eigenlijk al constant uit zichzelf wil doen. Bij een vliegtuig in de burgerluchtvaart is het niet zo echt nodig om snelle haakse bochten te maken lijkt mij, en worden de toestellen zo stabiel mogelijk gemaakt. Zo zijn ze ook zonder de hulp van de computer nog (redelijk) veilig aan de grond te zetten. Komt bovendien bij dat ze niet veel keus hebben. Als bij een straaljager de elektrozooi het begeeft drukt de piloot op de knop en in een fractie van een seconde vliegt ie naar buiten. Is wel een vlieger van een paar miljoen aan gort, maar het menneke heeft het overleeft. Probeer dat maar eens met een paar honderd passagiers te doen. Dus dan maken ze het maar wat stabieler zodat dit niet nodig is. |
Quote:
Vluchtverkeersleider: Fernando Alonso. :D |
Ik heb ook discovery gekeken en er zitten nu zoveel computers in sommige van die airliners dat je die dingen amper meer bewust kan laten crashen. En zijn die airbussen al niet totaal fly by wire?
Kortom de dagen van de hydraulica zijn echtwel over. En anders vraag ik mijn huisgenoot wel, die is aan het leren voor piloot en met zijn vooropleiding luchtvaartechniek kan hij dus ook testpiloot worden :P |
Quote:
Ja klopt, het is ook allemaal fly by wire, maar het verschil in werking van deze gevaartes en de kleinere vliegtuigen is dat hierbij "nauwelijks" wat wordt gedaan, en bij die kleine dingen het gewoon onmogelijk is ze in de lucht te houden als de elektronica niet alles berekend en voor je doet... Bij zo'n groot ding zul je dus een veel groter deel van het vliegen voor eigen rekening moeten houden. |
Ik denk het niet :). Als je bij zoon instabiele straaljager alles al met computers in de lucht kan houden, kan dat voor een stabielere airliner natuurlijk helemaal. Komt de veiligheid waarschijnlijk alleen maar ten goede.
Dus het lijkt mij dat het om het even is en misschien wel andersom, aangezien een gevechtspiloot manoeuvres zal maken die een normale piloot niet hoeft te doen. Maar we wachten even op de experts :) |
All times are GMT +1. The time now is 05:12. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.