Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Nokkenas-keerring vervangen (how-to??) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28745)

Erik 06-02-2007 14:45

Nokkenas-keerring vervangen (how-to??)

Ik moet binnenkort mijn nokkenas-keerring vervangen, maar nu zit ik met het probleem dat ik niet goed weet hoe ik deze moet vervangen.
Het is van een 16V PL motor.
Heeft iemand misschien een uitvoerige uitleg van wat ik allemaal moet doen om deze te vernieuwen ? (wat los te halen, en hoe te vervangen)

Misschien handig dat ik het erbij vertel, maar de distributieriem wordt binnenkort ook vervangen, denk dat dit handig is om samen te doen.

Nokkenas-keerring VAG-nummer: 068 103 085E ??

Tip: als ik voldoende informatie heb, maak ik er voldoende foto's erbij, misschien dat het handig is als ik hier een How-to maak voor in de FAQ. Is maar een idee moderators ;)

Stijn 06-02-2007 15:12

Graag! Technische verslagen zijn uitermate welkom.

golf mkII 16v 06-02-2007 19:51

Poelie vd waterpomp los draaien [niet er helemaal af nemen]
Zelfde met de krukaspoelie
Zijn die los dan de riem/riemen ontspannen en de polies er af nemen
Dan de distributie kappen er af
Distibutieriem los maken door de spanrol te ontspannen
Dan het nokkenas riemwiel tegen houden en de moer losdraaien
Is het riemwiel eraf dan de keerring er met een schroevendraaier er uit peuteren
Keerring er met een passende stempel indrukken [dop vd dopsleutel set!]
De rest in omgekeerde volgorde terug plaatsen
nokkenasriemwiel vast met 65nm
Krukaspoelie vast met 20nm
spanrol vast met 45nm
achterste distributiedeksel 30nm
bovenste distributiedeksel 6nm
onderste distributiedeksel 10nm
Zullen nog wel aanvullingen komen:D

vw dennis 06-02-2007 20:57

Dan zou ik ook meteen de distributie en spanner mee vervangen, ben je daar voorlopig vanaf ;)

Menace 06-02-2007 21:24

vraagbaak kope!! :D

verder weinig nuttige info want is al gegeven dacht ik :)

golf mkII 16v 06-02-2007 21:56

Quote:
Originally Posted by vw dennis
Dan zou ik ook meteen de distributie en spanner mee vervangen, ben je daar voorlopig vanaf ;)

LEZEN :thumbup: Is ook een vak :D

Erik 06-02-2007 22:53

golf mkII 16V, bedankt voor de nuttige informatie !! moeten die krukaspoelies ook allemaal los dan ?? als ik de distributieriem meteen eraf haal hoef ik toch alleen maar aan het nokkenastandwiel te komen of klopt dit niet ?

Menace, heb al verschillende vraagbaken doorgespit maar kan hierover niks concreets vinden, als jij een vraagbaak weet waar het wel in staat hoor ik het graag :)

golf mkII 16v 06-02-2007 23:40

Anders krijg je de onderste kap er niet af en ook de oude riem niet
En de nieuwe er niet op

vw dennis 07-02-2007 13:26

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
LEZEN :thumbup: Is ook een vak :D

Ik weet niet hoor, maar ik zeg gewoon dat die het beter in 1 keer kan doen... daar vraag die toch om? ;)

Erik 07-02-2007 15:57

Quote:
Originally Posted by vw dennis
Ik weet niet hoor, maar ik zeg gewoon dat die het beter in 1 keer kan doen... daar vraag die toch om? ;)

misschien als je de begin post nog eens heel even doorleest snap je misschien de opmerking ;)

Quote:
Originally Posted by Erik_Edition#1
Misschien handig dat ik het erbij vertel, maar de distributieriem wordt binnenkort ook vervangen, denk dat dit handig is om samen te doen

Thnx voor je uitleg golf mkII 16v !! :thumbup:

How-to volgt zo spoedig mogelijk!!

vw dennis 07-02-2007 16:22

Wacht ff, inderdaad. Het is inderdaad handig om samen te doen! :)

vwleusden 07-02-2007 16:59

Handig gereedschap scoren, slagschroevendraaier ! Erg handig bij het los maken van de pully's ;)

Erik 07-02-2007 18:41

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Handig gereedschap scoren, slagschroevendraaier ! Erg handig bij het los maken van de pully's ;)

Wat moet ik me bij zo'n 'slagschroevendraaier' voorstellen Dennis ?? en waar te krijgen ?

Menace 07-02-2007 23:30

Quote:
Originally Posted by Erik_Edition#1
Wat moet ik me bij zo'n 'slagschroevendraaier' voorstellen Dennis ?? en waar te krijgen ?

Bij de brezan vast wel, of betere toolzaak.
Slagsleutel is een...sjah het woord zegt het al: een sleutel waar je op kan meppen, ene kant een sleutel en aan de andere kant een plat, stevig uiteinde waar je op kan Slaan met een hamer :)

naja slagschroevendraaier zal net zoiets wezen denk ik :tongue:

Theowob 08-02-2007 00:10

Ik heb ook wel eens gehoord, dat als je de distributieriem vervang...de waterpomp ook beter kunt vervangen voor een nieuwe. Klopt dat?

Dennis@polo86c.nl 08-02-2007 10:10

Quote:
Originally Posted by Menace
Bij de brezan vast wel, of betere toolzaak.
Slagsleutel is een...sjah het woord zegt het al: een sleutel waar je op kan meppen, ene kant een sleutel en aan de andere kant een plat, stevig uiteinde waar je op kan Slaan met een hamer :)

naja slagschroevendraaier zal net zoiets wezen denk ik :tongue:

Jaah, lekker meppen op de nokkenassen... :rock:

Slagmoersleutel op lucht lijkt mij dan beter in dit geval.
Al is er vast wel een manier te bedenken om de nokkenas(sen) fatsoenlijk tegen te houden en het met een dopsleutel los te draaien.

vwleusden 08-02-2007 12:20

Slagschroevendraaier ga je niet misbruiken op nokkenassen :chair: Pully van je waterpomp etc, dat zijn imbussen die nog wel eens vast willen zitten. Zo'n ding kun je krijgen bij de Brezan.

golf mkII 16v 08-02-2007 17:19

Waterpomp kun je niet bij met ingebouwd blok:D

Erik 08-02-2007 17:39

dus hoeft niet vervangen te worden :tongue: ??

Johan-dtc 08-02-2007 18:54

ik heb een vraagbaak waar je kunt zien hoe een keering kunt vervangen

All times are GMT +1. The time now is 10:45.