Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   How to & what BBS RM opknappen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=31769)

Erik 25-05-2007 09:32

How to & what BBS RM opknappen
 
Zoals misschien sommige weten wil ik over een paar maandjes mijn RM's gaan opknappen.
Daarom ben ik me momenteel nog aan het oriƫnteren op het gebied van de prijzen. Zit toch best wat verschil in als je goed zoekt.
Maar het gaat me vooral erom dat ik alle onderdelen in 1 keer kan kopen. :)

Ik ben van plan om ze zelf op te knappen (spuitwerk/monteren),
LET WEL, er komen nieuwe bredere randen op !!
en ben toch al enkele vragen tegengekomen waar ik graag jullie deskundig advies over wilde horen.
1. Welke kit kan ik het beste gebruiken voor tussen de rand en het hart ? En waar is deze te halen ?
2. Wat zijn de aandraai momenten van de boutjes ?
3. Welke randen kunnen het beste gekozen worden gepolijste of RVS? (over RVS randen ben ik heel weinig tegen gekomen, misschien heeft iemand hier ervaring mee, mijn voorkeur gaat uit naar gepolijste)
4. Welke soort boutjes zijn aan te raden,icm met rvs of gepolijste randen, RVS of verchroomde boutjes ?
5. Ventielen, welke kun je het beste pakken, platte op normale en waar zijn deze te verkrijgen (platte) ?
6. Moet de rand waar de kit op wordt aangebracht lakvrij zijn (ivm met hechting)?

Verder weet ik niet of er veel kwaliteits verschil zit in de randen, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.

Als er ook nog mensen zijn met voorbeelden van een parelmoer of wit hart van de BBS'jes zet ze hier ook maar neer ;)




Kortom alles wat je weet, post het hier ! :)

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies,

Erik

oettinger_18 25-05-2007 09:45

1. Sikaflex 291 heb ik ook gebruikt. Heel zwolle onderste boven gezet en gevonden in een scheepmanswinkel.
2. ik heb eerst aangedraaid met 20 nm daarna 30 nm. Wel steeds de tegen overgestelde aandraaiden(kruislinks) en niet schroefje voor schroefje
3. Gewoon e originele randen schuren en polijsten
4. Vechroomde boutjes ziet er wel leuk uit(heb ik ook). Maar de meesten zeggen dat rvs sterker is.
5.Het is maar net wat jij mooi vind plat of 1tje die beetje utisteekt. Ik heb de originele bbs ventielen gebruikt(ijzeren) en heb ik gepolijst.
6. Volgens mij als je de randen loshaalt kom je beetje kit tegen en zit er onder geen lak(als ik me goed herinner)

Erik 25-05-2007 09:50

Er komen nieuwe bredere randen op ;)

alvast bedankt

Hazy 25-05-2007 10:01

Hey erik!
ik weet wel waar je die ventielen zou kunnen gaan halen...

bij Bandencentrum geleen ;)
die kan ze zeker weten leveren ook gewone alu ventielen!

greets bjorn

rallyegolf driver 25-05-2007 11:21

Zie beneden.

Quote:
Originally Posted by Erik_Edition#1
[INDENT]1. Welke kit kan ik het beste gebruiken voor tussen de rand en het hart ? En waar is deze te halen ?

Sikaflex carroseriekit is een goede keuze ( probeer een zuurvrije te pakken ivm invreten). Het is puur voor het afdichten, niet voor de delen bijelkaar te houden.

2. Wat zijn de aandraai momenten van de boutjes ?

25-30nm

3. Welke randen kunnen het beste gekozen worden gepolijste of RVS? (over RVS randen ben ik heel weinig tegen gekomen, misschien heeft iemand hier ervaring mee, mijn voorkeur gaat uit naar gepolijste)

De meeste die worden aangeboden zijn Alu, je kunt natuurlijk altijd RVS nemen, deze zijn iets harder waardoor stoeprandschade minder heftig optreedt.... kostprijs is wel anders uiteraard!

4. Welke soort boutjes zijn aan te raden,icm met rvs of gepolijste randen, RVS of verchroomde boutjes ?

Ik heb "mindere" ervaringen met verchroomde boutjes, chroom wat door aandraaien van de bout springt etc. Dus RVS is de keus. Voor het monteren even tegen de polijstschijf houden en klaar.

5. Ventielen, welke kun je het beste pakken, platte op normale en waar zijn deze te verkrijgen (platte) ?

Naar eigen keuze.

6. Moet de rand waar de kit op wordt aangebracht lakvrij zijn (ivm met hechting)?

Is wel zo fijn ja.



Mr.Markos 25-05-2007 13:19

er is toch ook iets van uitklokken met monteren?

Erik 25-05-2007 13:26

Quote:
Originally Posted by Mr.Markos
er is toch ook iets van uitklokken met monteren?
uitklokken :confused:, wat wordt hiermee bedoelt :redface:

Mr.Markos 25-05-2007 13:27

Quote:
Originally Posted by Erik_Edition#1
uitklokken :confused:, wat wordt hiermee bedoelt :redface:

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=20058

onderaan de eerste post van peter

Erik 25-05-2007 13:36

Is dat niet dat je de boutjes overkruis aan moet trekken om de spanning in de velgrand zo klein mogelijk te houden.

Had Peter nog gePM't maar op de een of andere manier wil of kan hij niet reageren .....

Mr.Markos 25-05-2007 13:47

ja dat is wat ik ook dacht, dat kruislings aandraaien. Maar ik vraag het maar ff voor de zekerheid voordat ik iets belangrijks vergeet :)

Erik 25-05-2007 13:51

ja is wel zo handig om het even zeker te weten,
moet niet denken dat je een velg kapot gaat door foutieve montage :woowoo:

Misschien dat een van de BBS-goeroessss hier op het forum wat duidelijkheid kan verschaffen ?? :)

Golf_1_gts 25-05-2007 16:57

Je moet alles altijd kruislings aandraaien voor het beste resultaat...;)

Arnaud 25-05-2007 17:14

"Uitklokken" klinkt spannender dan het is hoor. Ik vergelijk het maar even met een klok: eerst de bout op 12 uur pakken, dan die op half 6, dan die op kwart over drie en dan die op kwart voor negen. Deze volgorde aanhouden en dan steeds de eerstvolgende.

Erik 25-05-2007 17:16

dat was ook al mijn gedachte,
thnx voor de opheldering Arnaud !

sixpack 30-05-2007 10:39

Quote:
Originally Posted by Arnaud
"Uitklokken" klinkt spannender dan het is hoor. Ik vergelijk het maar even met een klok: eerst de bout op 12 uur pakken, dan die op half 6, dan die op kwart over drie en dan die op kwart voor negen. Deze volgorde aanhouden en dan steeds de eerstvolgende.


dat is helaas niet correct ...

met uitklokken wordt bedoeld dat de velg (danwel 2 of 3 del.) in 1 lijn is met elkaar,dus niet alleen zijwaardse slag maar ook zeker de hoogte slag !

vraag maar eens aan een willekeurige draaier wat uitklokken betekent ;)

Erik 30-05-2007 10:43

en waar kun je zoiets dergelijks laten doen ?? (draaier, bandenman ??)
of is zoiets ook zelf uit te voeren ....

sixpack 30-05-2007 10:58

Bij mij :rolleyes:

Erik 30-05-2007 11:03

Quote:
Originally Posted by sixpack
Bij mij :rolleyes:

Had je om een prijsopgave gePM't maar geen antwoord gekregen :rolleyes:
Wil het best ergens laten doen, maar dat ga ik niet doen als ik geen prijzen van te voren weet ;)

En aangezien er meerdere mensen dergelijke velgen zelf in elkaar hebben gezet, neem ik aan dat die het ook gedaan hebben of misschien niet.....
Daarom vraag ik ook hoe je zoiets uitvoert :)

sixpack 30-05-2007 11:05

ja zag de de post dat je gepmt had ....maar niets ontvangen ?

prijzen kan ik je over de mail toesturen.

de/monteren is 20,- per velg (bbs)
incl pakking,uitklokken en anti lekgarantie.

Erik 30-05-2007 11:07

heb je misschien mail (msn kan ook), stuur ik je ze nog eens :)


All times are GMT +1. The time now is 07:23.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.