Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Zoemen en knarsen vanaf de achteras. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=33935)

breadfan83 12-08-2007 22:26

Zoemen en knarsen vanaf de achteras.
 
Wie kan me helpen, want ik krijg hoofdpijn! :(

Toen ik de Golf een half jaartje geleden kocht had ze een zachte zoem die vanuit de kofferbak regionen kwam. Ik dacht eerst dat het kwam doordat er geen tapijt of niks anders met iets van dempende werking in de koffer lag. Maar nadat het tapijt er in lag was het geluid er nog. :mad:

Over die paar maanden is het steeds harder gaan zoemen. Het klinkt alsof het van de achteras ofzo vandaan komt. Het is eigenlijk constant aanwezig, maar wordt luider naarmate de snelheid toeneemt tot een kilometertje of 110. Daarna, tot 125-130 is ie weer wat rustiger, en daar boven gaat ie weer als een malle tekeer.

Het is geen constante zoem, maar gaat een beetje met het ritme van het draaien van de wielen mee.

De auto is slecht uitgelijnd, en de schokbrekers zijn niet meer echt wat ze moeten zijn. D'r komt eind van de week een schroefset onder en de auto wordt bij de dealer nieuw uitgelijnd. Maar voordat ik dit laat doen had ik graag geweten wat het kan zijn. Als ik dit bij de dealer laat nakijken ben ik het uurloon kwijt over de tijd dat ze nodig hebben de zooi na te kijken, en Volkswagen kennende... :screwy:

Alle hulp is welkom. :woowoo:

Jurgen Santana 12-08-2007 22:38

Het ritme van het draaien van de wielen.

Je zou songwriter moeten worden;)

Heb je al op wiellagerspeling gecontroleerd? Even de auto opkrikken, wiellagerspeling checken en de wielen een slinger geven om zo even te luisteren. Banden die lawaai maken kan het natuurlijk ook zijn. Even voor en achter wisselen.

Verd4er zou ik nog even naar de ophangrubbers van de as kijken.

Stijn 12-08-2007 22:45

Ik ga met Jurgen mee, ik zet in op versleten wiellagers

Dennis@polo86c.nl 12-08-2007 22:47

Waarom bij de dealer uitlijnen?
Denk dat je beter af bent bij een uitlijn-specialist.

Ik zet ook in op een wiellager.
Of kunnen het ook gecupte/versleten banden zijn?

breadfan83 12-08-2007 23:05

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Het ritme van het draaien van de wielen.

Je zou songwriter moeten worden;)

Heb je al op wiellagerspeling gecontroleerd? Even de auto opkrikken, wiellagerspeling checken en de wielen een slinger geven om zo even te luisteren. Banden die lawaai maken kan het natuurlijk ook zijn. Even voor en achter wisselen.

Verd4er zou ik nog even naar de ophangrubbers van de as kijken.


:D

Wiellager is al nagekeken, dat was het in ieder geval niet. Daar dacht ik ook als eerste aan eigenlijk.
De banden... denk het niet. Is door de uitlijning al de derde set die er onder zit. De banden waren allemaal de beste niet meer, maar ik had het nog hier liggen dus heb het er voor de nood maar onder gezet.

De rubbers heb ik nog niet nagekeken.

breadfan83 12-08-2007 23:07

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Waarom bij de dealer uitlijnen?
Denk dat je beter af bent bij een uitlijn-specialist.

Ik zet ook in op een wiellager.
Of kunnen het ook gecupte/versleten banden zijn?


Omdat er meer dingen moeten gebeuren, en ik de auto dan dus gelijk laat uitlijnen. Als ie eenmaal in orde is kan ie er weer tegenaan. Naar de specialist kan ik altijd nog.

golf mkII 16v 12-08-2007 23:12

Wielbouten die net iets te lang zijn en tegen de remschoenen aanlopen
Veer van de handremkabel die tegen de trommel aanloopt

breadfan83 12-08-2007 23:18

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Wielbouten die net iets te lang zijn en tegen de remschoenen aanlopen
Veer van de handremkabel die tegen de trommel aanloopt


Kabel zal ik morgen eens naar kijken, maar denk 't niet. Het geluid is veel te hard daar voor, en het wordt ook steeds erger.

De kopse kanten van de bouten zijn net zo bruin (roest) als de rest van de bout, dus ik denk niet dat die ergens tegenaan slijpen.

Berserker 13-08-2007 10:52

En TOCH zou ik nog eens even naar je wiellagers kijken... ;)

Tomvw 13-08-2007 19:05

Als je de auto om hoog krikt tot het wiel van de grond is kan je even kijken of er speling op het lager zit door en horizontaal proberen te bewegen en ook onder en boven dus verticaal.
Als er speling op zit dan is het niet goed.
Wat voor motor zit er in?
anders kan het nog je brandstofpomp zijn n.l.
succes

lwin 13-08-2007 19:32

je moet ook niet naar de wiellagers kijken
luisteren moet je kreng :D

Jayy 13-08-2007 21:47

Hai, ik heb een zelfde soort probleem. Ik heb een tijdje geleden een nieuwe handremkabel rechtsachter ingebouwd. Alles ging prima. Nu net een paar weken terug mijn rammelende uitlaat gefixt. Die begint alleen steeds harder te rammelen, nog een keer naar kijken binnenkort. Maar: ik hoor dus sinds gisteren ook een zoem door de hele auto, al vanaf 50 en vooral bij 80 en 120. Soms harder en zachter. Als ik bij hoge snelheid de koppeling intrap en mn motor stationair laat draaien blijft het zoemen.

Ik heb de auto opgekrikt en het rechterachterwiel draait een stuk stroever dan linksachter. Ik hoor niet echt gekraak, maar alsof mn remblok heel licht aanloopt.

De voorwielen draaien overigens ook stroever, maar dat is bij allebei en neem ik aan omdat die in verbinding staan met de versnellingsbak. Ook hebben ze wat speling in de draairichting, is dit ook normaal?

En kan die zoem dus komen doordat mn handrem rechtsachter strakker staat dan links?

Jayy 29-08-2007 16:18

volgens mij is het toch mn wiellager. Het gezoem wordt harder in een bocht naar links, dus toch duidelijk het wiel rechtsachter en het is niet de handrem. Kortom ff een nieuwe kopen. Ik heb ff gebeld en Brezan heeft ze voor € 41.65. Kan het goedkoper dan dit?

Tjaap 29-08-2007 16:24

ja duitse Ebay, kan het voor de helft

breadfan83 29-08-2007 16:34

En krijg je dat zelf vervangen zonder al te bijzonder gereedschap?

Pedaalemmer 29-08-2007 16:48

Een wielager zelf vervangen moet geen probleem zijn alleen een brug is wel handig

Jurgen Santana 29-08-2007 16:54

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
Een wielager zelf vervangen moet geen probleem zijn alleen een brug is wel handig


Met een krik krijg je het ook goed voor elkaar.

breadfan83 29-08-2007 17:02

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Met een krik krijg je het ook goed voor elkaar.


Ok, doen we dat. :)

Jayy 29-08-2007 21:18

(onder andere) dit mailde ik naar een Duitse verkoper op Ebay:

Ich habe eine VW Jetta aus '91, JETTA CL 51KW U9, 1595 cm3, benzin.

En dit zei hij:

my English is not very good, but I´ll try to write. I dont have wheel bearing kits for Jetta CL. My katalog shows me only

* Jetta I (16)
* Jetta II (19E, 1G2)
* Jetta III (1K2)

Which of these 3 Jetta´s do you have? The transport to Niederlande will cost 9,50 €.
--
Mit freundlichen Grüßen / Best regards


Is dit jammer maar helaas? Is het toevallig zo dat ik een 19E of een 1G2 Jetta heb? Hoe kom ik daar achter?

J-9A-N 29-08-2007 21:33

De jetta's type 1 en 2 hebben allemaal hetzelfde type achterwiellager.
SKF nr : vkba 529
Dus deze kun je zonder probleem bestellen.
GR Jan.


All times are GMT +1. The time now is 12:22.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.