Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   1900 TD ombouwen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=34590)

FolkertMk1 05-09-2007 19:56

1900 TD ombouwen
 
ben nu dus een 1900 td aan het ombouwen, bert is de pomp aan het aanpassen.
intercooler van een sprinter en een dikkere turbo. :)
En nu wil ik een tdi bak gaan plaatsen vliegwiel zit er al achter, maar nu zit ik met de vraag wat voor koppeling moet ik hier gaan gebruiken?de originele of een sinterbrons WIE O WIE heeft hier verstand van.
tevens heb ik het aanhaalmoment van de vliegwielbouten nog niet is er ook iemand die dit weet?

Stijn 05-09-2007 22:32

Ik heb in mijn 1600TD-BERT een 210mm sinterbrons koppeling moeten plaatsen (de originele 200mm hield het snel voor gezien). Werkt perfect (is een geveerde sinterbrons plaat, wat duurder maar de starre zijn echt niet fijn voor dagelijks gebruik).

Wat voor drukgroep ga je gebruiken eigenlijk? Als je blok een 1Z is hoort daar een 228mm (!) drukgroep bij, grote kans dat die het wel aardig trekt.

Maarten 06-09-2007 15:46

Stijn>

Welke koppeling/drukgroep/vliegwiel je moet gebruiken word door de bak bepaald, niet door het blok.

De drukgroep/koppeling/vliegwiel van een 02A/G60 kan ~300Nm hebben, daar heb je voorlopig nog wel genoeg aan als die in goede staat is. Eventueel een zwaardere drukgroep heeft voor op de weg meer nut dan sinter (kan minder Nm aan, kan wel hogere temperaturen verwerken).

De boutjes aan het vliegwiel/krukas altijd vervangen (rekboutjes en kosten enkele euros), ik dacht 60Nm, maar dat moet ik even precies nakijken in de gegevens. De boutjes van de drukgroep zijn 25Nm.

Stijn 06-09-2007 22:31

Joh, echt? :D

Mijn opmerking was alleen om uit te vissen welke drukgroep hij er nu bijheeft (aangezien die meestal erbij zit als je ergens een blok opduikelt, niet bij een bak). Als hij een 1Z blok gebruikt zit daar hoogstwaarschijnlijk nog die drukgroep bij, toch? Dat is een beste unit.

FolkertMk1 07-09-2007 16:55

de motor is een aaz en de tdi versnellingsbak die erachter komt,komt uit een golf 3 van 1997 die motorcode weet ik zo niet diameter koppelingsplaat is in iedergeval
225 mm

FolkertMk1 11-09-2007 19:06

iemand nog ideeeen????

Stijn 11-09-2007 19:52

Ja, dat de originele koppeling waarschijnlijk prima gaat werken.

FolkertMk1 12-09-2007 17:16

dank je stijn dan ga ik volgende week een nieuwe bestellen.
Is er nog iemand die het aanhaalmoment van de vliegwielbouten weet?

raf_construct 12-09-2007 20:17

Quote:
Originally Posted by Stijn
Ja, dat de originele koppeling waarschijnlijk prima gaat werken.


:iamwithst

Ik rij zelf ook met een 1.9TD met een TDI bak erop. Gewoon een standaard koppeling bestellen, die moet sowieso al heel wat kunnen hebben. De 90pk TDI's worden toch gechipt richting 160 met de standaard koppeling ?

Heb je al een idee wat je met de koppelingsbediening gaat doen ?
Ik heb hem zelf mechanisch gemaakt (ik moet jaarlijks de complete vooronder swappen voor de keuring, dan is een hydraulische koppeling ombouwen ook weer een heel gedoe). Ik raad je aan om hem hydraulisch te maken, dat rijdt veel fijner. ;)

FolkertMk1 13-09-2007 19:32

hee raf construct de bediening wordt hydraulisch omdat dat veel lichter koppelt.
En ja had ook wel verwacht dat de koppeling het zou houden maar wilde het wel zeker weten voor ik een nieuwe bestel!!!

DÁ-BRT 09-11-2007 10:15

Ik heb afgelopen week eindelijk de tijd gevonden om de pomp van Folkert af te gaan bouwen. De foto's zijn crap (telefoon) maar goed het schiet op.









FolkertMk1 09-11-2007 19:07

kijk eens aan had ik nog niet eens gezien ziet er goed uit bert!!!


All times are GMT +1. The time now is 22:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.