Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vragen : timing nokkenas (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=34972)

saus 21-09-2007 14:55

Vragen : timing nokkenas
 
Goedendag

Ik ben bezig de timing van nokkenassen in excel te zetten. (Er staan nog geen juiste waardes in)
Zie hier http://www.mijnalbum.nl/Album=ZCHZSOXA

Maar dat roept bij mij een aantal vragen op.


1.) Welke lobe separation wordt meestal aangehouden bij welke motorkarakters ?

Ik kwam tegen 108 tot 112 nokkenas graden, maar wat gebeurd er als je meer naar 112 graden gaat of naar 108 qua koppel/vermogen bij welk toerental ?

Naar 108 : meer overlap, inlaat eerder dicht,uitlaat later open => minder koppel bij lage toeren, meer top vermogen ofzoiets ?

Of is dit per motorsetup een kwestie van proberen ? ( namelijk irritant om de nokkenassen weer te moeten demonteren om het kettingtandwiel te verdraaien)

2.) Vanaf welke kleplift wordt standaard de duration van een nokkenas gemeten in duitsland/europa? In amerika is dat namelijk standaard vanaf 0,05 inch ( =1,27 mm)

Ik kon niet vinden wat dat in europa is en dat schijnt niet hetzelfde te zijn.

3.) Moet je de klepspeling altijd bij de lift optellen ?

4.) Ik vond hier

http://www.volksforum.com/forum/sho...as+graden+meten

Quote:
Het aantal mm uitslag dat de meetklok aangeeft op het BDP is de maximale kleplift.


Dit lijk mij niet juist toch ?




5.) Meten jullie altijd per krukasgraden of per 2 of .....
Is namelijk nogal een werkje per graden namelijk :D

Alvast bedankt ! :thumbup:

saus 22-09-2007 17:53

Niemand ergens een antwoord op ?

Quote:
LET OP: Indien een fabrikant de maximale klepliftwaarde aangeeft en daarbij de klepspeling ook vermeldt moet je de klepspeling bij iedere gemeten waarde op de y-as bijtellen.


Krijg je dan geen raar grafiekje ? (beetje overdreven dit met een klepspeling van 1mm)


Zoiets ongeveer ? ( let niet op de vormen )

saus 26-09-2007 18:59

Quote:
1.) Welke lobe separation wordt meestal aangehouden bij welke motorkarakters ?

Ik kwam tegen 108 tot 112 nokkenas graden, maar wat gebeurd er als je meer naar 112 graden gaat of naar 108 qua koppel/vermogen bij welk toerental ?

Naar 108 : meer overlap, inlaat eerder dicht,uitlaat later open => minder koppel bij lage toeren, meer top vermogen ofzoiets ?

Of is dit per motorsetup een kwestie van proberen ? ( namelijk irritant om de nokkenassen weer te moeten demonteren om het kettingtandwiel te verdraaien)


Al gevonden :

112 degrees: good top end power
108: Better mid range power and economy

4 cilinder hebben 108 graden nodig, grotere 4 cil. motoren rond de 2 liter werken soms beter met 110 graden.

Quote:
2.) Vanaf welke kleplift wordt standaard de duration van een nokkenas gemeten in duitsland/europa? In amerika is dat namelijk standaard vanaf 0,05 inch ( =1,27 mm)

Ik kon niet vinden wat dat in europa is en dat schijnt niet hetzelfde te zijn.


Kwam bij cat cams de waardes tegen van 0,1 mm en 1 mm, bij schrick lees je hier echter niks over. Wel netjes van catsCams.

Bij mij rest nu alleen de vraag nog over die klepspeling ?

Quote:
LET OP: Indien een fabrikant de maximale klepliftwaarde aangeeft en daarbij de klepspeling ook vermeldt moet je de klepspeling bij iedere gemeten waarde op de y-as bijtellen.


Zie grafiek hierboven


All times are GMT +1. The time now is 04:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.