Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Centrale bout krukaspoelie zit vast (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=38848)

mamspolo 23-01-2008 22:31

Centrale bout krukaspoelie zit vast
 
Eindelijk gestart met de reparatie: oliekeerringen vervangen bij polo coupe 1.3
NZ motor. Nu wil die ...bout van de krukas niet los!
Hoe kan ik de krukas blokkeren zodat ik er wat meer kracht op kan zetten?
In de versnelling zetten en iemand op de rem laten trappen is niet voldoende.
Hoop op vlotte goede tips! :confused:

Dennis@polo86c.nl 23-01-2008 23:46

Moest dit laatst ook doen, heb er toen een hulpstuk voor gemaakt.
Zie foto's.
De gaten staan trouwens niet in een vierkant, en de inkeping hoef je er niet in te maken.
Soortgelijk hulpstuk kun je misschien ook wel bij de VW-dealer lenen.

De ijzeren strip heb ik met een blok hout ertussen geblokkeerd tegen de stabilisatorsteun.
Zelfs toen koste het nog veel kracht om de bout los te krijgen, heeft zelfs nog een gescheurde dop gekost :screwy:

Je hebt wel een nieuwe bout nodig, naar mijn weten is het een rekbout.
Nieuwe bout kun je bij de dealer krijgen.












En voor de distributie-timing:

Nokkenas: pijl wijst naar kuiltje in tandwiel.
Krukas: pijl wijst naar sleufje in v-snaar poelie.





mamspolo 24-01-2008 12:02

Hartstikke bedankt voor de foto's en toelichting!!
Heb je toevallig ook nog de maten; hartafstanden etc. ?
Lastig opmeten zo onder de auto. De poelie zelf heb ik er ook nog niet afgekregen, lijkt of er niet genoeg ruimte voor is.
Bij voorbaat dank!

Dennis@polo86c.nl 24-01-2008 17:10

Om de poelie langs de langsdrager te krijgen kun je het motorblok met een houten balk oid een stuk aan de kant duwen. Op de motorrubbers zit die ruimte wel.

Voor de maten zal ik eens kijken.

mamspolo 24-01-2008 23:25

HOERA!! De bout is los!!
Dennis, reuzebedankt voor je uitleg, tips en foto's. Samen met een collega heb ik het hulpstuk gemaakt en gemonteerd. Werkt perfect!
Gelukkig heb ik de auto op een hefbrug staan en kon 1 meter lange hefbomen gebruiken. Daarmee was de bout vlot los. Heb alvast een nieuwe besteld bij de dealer.
Het was inmiddels laat geworden, dus in het weekend ga ik verder met de keerringen vernieuwen plus de waterpomp en distributieriem. Ik neem aan dat dat verder geen grote problemen gaat opleveren.
Ook het keerringetje van de schakelstang moet ik nog vervangen in de versnellingsbak.
Die bak schakelt hakerig terug naar de twee. Hoop dat het door olieverlies komt. Misschien ook een beetje teflon erin samen met de nieuwe bakolie. Keep you posted enn...Nogmaals bedankt!

Dennis@polo86c.nl 25-01-2008 00:08

Mooi zo :)

Succes met de wederopbouw...
Slecht schakelen kan misschien ook verholpen worden door schakelmechanisme opnieuw af te stellen, of hier zit speling op. Maar nieuwe olie helpt ook een heleboel.

jettaracing 25-01-2008 13:54

:thumbup: @ Dennis ,goede uitleg ! ik moet toevallig ook volgende week een keering vernieuwen ,dus dit komt erg goed van pas !
Super !

mamspolo 27-01-2008 00:46

"Schakelmechanisme opnieuw afstellen" is daar al een topic van?
Trouwens de keerringen heb ik er goed uitgekregen met de truc 'gaatjes 2mm boren en schoefje erin waaraan je ze eruit kan trekken'. Bij het erin zetten van de krukaskeerring gebruikte ik een dop 24. Net iets te vaak getikt, waardoor die zo'n 8mm dieper kwam dan de oude. Vertrouwde het niet helemaal en heb het kapje waarin die zit gedemonteerd. Blijkt dat het eigenlijk best wel kan, iets dieper. Misschien ook beter dat de nieuwe keerring dan ook op een vers spoor draait?
Morgen weer de boel verder inelkaar zetten.

mamspolo 31-01-2008 12:06

Quote:
Originally Posted by mamspolo
Morgen weer de boel verder inelkaar zetten.

Alles verder in elkaar gezet; nwe bougiekabels, verdelerkap, rotor, luchtfilter erop en de motorolie en koelvloeistof afgevuld. Starten.. en hij sloeg meteen weer aan. Echter... met een luid tikken vanonder het kleppendeksel! :mad:
Toch geen klep krom !?! Een paar kilometer gereden, maar het tikken blijft.
De auto eerst maar weggezet..., ik was er goed ziek van.
Drie dagen later de polo gestart om iemand ernaar te laten luisteren. Wat blijkt: Geen tik meer te horen!! Waarschijnlijk heeft de hydrolische klepstoter zich nu pas helemaal gevuld. De motor klinkt tenminste weer normaal. :)


All times are GMT +1. The time now is 21:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.