Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Corrado en Scirocco (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Mijn ervaring met de nieuwe Scirocco (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=48070)

loco-vr6 05-11-2008 16:23

Mijn ervaring met de nieuwe Scirocco
 
De Scirocco was een icoon van zijn tijd, een utopie voor velen, en gekoesterd door misschien nog vele meer. Als je in 1974 de trotse eigenaar was van een scirocco was je de koning van de weg. :own:

Gisteren, 4 november 2008, 17.30 uur Hoofddorp, krijg ik de sleutel aangereikt voor de belichaming van de derde generatie van deze legende. Mijn eerste auto was een scirocco GT uit 1983, en de liefde is nooit meer overgegaan. Er staat zelfs nog een scirocco TS uit 1974 in mijn achtertuin, te wachten op een nieuw leven. En nu, heb ik de sleutel van de jongste telg van de familie in mijn handen. :dance: Kippevel.


Als ik naar de auto toe loop komt er een gevoel van herkenning, van vertrouwen in me boven. Gespierd en toch gallant, dat is de indruk die het silouet van de auto op mijn netvlies vast brand. :hug:
Toch bekruipt mij een angstig gevoel voor ik de auto open. Soms zijn dromen mooier dan de waarheid, zoiets als de mooiste vrouw versieren die je kan bedenken, die verlvolgens als een stijve plank in bed blijft liggen. :sly: Zal deze nieuwe Scirocco de naam en reputatie van zijn voorvaderen aankunnen? Mijn verwachtingen zijn hoog. :101:
Aan de vormgeving zal het in iedergeval niet liggen, :thumbup: hier kan ik pagina’s vol over gaan schrijven en alle details gaan opsommen die het auro van deze auto kleur geven, maar dat laat ik aan jullie zelf over om daar over te oordelen. IK ga NU rijden. :drive:

Ik ben verwend met een 160 pk, 1.4 TSI, gekoppeld aan een handgeschakeld 6 versnellingsbak.
Ik kan het niet laten enige teleurstelling te voelen dat we niet de beschikking hebben gekregen over een uitvoering met de fameuze DSG, maar dat mag de pret niet drukken. :gives:
Ik klim in de auto, doe de deur dicht, en start de motor. Er kruipt een zeer behagenlijk gevoel over me heen, alsof ik net ben geboren en in de armen van een liefhebbende moeder lig voelt het alsof de Scirocco zich als een tweede huid aan mij bindt. Alles past, de zit is comfortable, het stuur ergonomisch vormgegeven, en en en en…….hij heeft de genen van zijn opa, en zijn vader :wuv: . Als een piloot in de cockpit van een gevechtsvlieger kijk ik naar buiten, en draai ik de weg op. Het allereerste wat me opvalt is de ongeloofelijke souplesse waarmee de potente TSI bij lage toeren zijn koppel beschikbaar stelt. De aanduiding 1.4 is een understatement, en kun je voor de verbeelding eigelijk beter schrappen, dit is een compleet andere wereld van technieken. :wow:


Eerst thuis even een klein hapje eten, dit zou ik eigenlijk het liefste overslaan want het houd in dat ik minder tijd heb samen met mijn nieuwe liefde, want dat stadium heb ik nu al bereikt :redface: . Ik haal mijn maatje op, Martijn van VW DubEdition, ook hij heeft het scirocco virus al lange tijd te pakken, ook hij heeft nog een “classic” Scirocco in de schuur staan die we tot de opa van deze generatie mogen rekennen. Als een klein kind op kerst ochtend komt hij naar buiten stormen zodra ik met de nieuwe Scirocco voor zijn huis verschijn, we geven elkaar een knuffel en schouder aan schouder staan we glunderend naar deze blauwe engel te kijken alsof we zojuist als eerste mens op aarde contact hebben gelegd met buitenaards leven. :slap: De TSI snort tevreden, gemoedelijk, maar met een nouwelijks hoorbaar diep donkere brom, van een slapende beer. :jacks:

Het is inmiddels ruim na 23.00 uur, we rijden de toerit van de snelweg op, en ik geef de Scirocco de sporen, en er wordt wat wakker onder de imposante neus.
Dit is geen bruut vermogen, geen rouwe kracht, dit is denk het beste te vergelijken met een TGV trein of iets van die aard. Vergelijk het met een Cheeta, prachtig, lichtvoetig, bloedsnel en gevaarlijk alles belichaamdt in de vorm van deze Scirocco. Hij sprint vooruit alsof je in een ravijn springt, continu versnellend en adrenaline verhogend totdat de bodem in zicht komt, in de praktijk betreft dit een flitspaal die ons noodzaakt in de remmen te duiken :shocked: . Wat een genot, het weg gedrag van de auto is ronduit magisch, ik denk dat alleen de kauwgom onder mijn oude schoolbureau beter plakte :weak: , dan deze auto aan de weg. De grip is gewoon fenomenaal, en de vering is heerlijk straf, direct en comfortabel tegelijk. Gedurende onze toertocht, en de vele af & toeritten die de snelweg telt bezoeken we elk tankstation dat we tegekomen. Er moeten natuurlijk bergen foto’s worden genomen, plus dat koffie en een sigaret ook nog tot de vitale behoeften behoren. :wink:
Vanaf het moment dat je komt aanrijden kijken mensen op en staren je na, zelfs in het donker trekt de scirocco de aandacht van de mensen naar zich toe. Sommigen mensen komen brutaal en geobsedeerd naar je toe en vragen je de kleren van het lijf. “ Is dit hem nou?” en “Welke motor heeft hij?”……..”hij is wel heel mooi zo in het echt”……..Ik voel me net een kind op het schoolplein met de grootste zak knikkers van iedereen. :nana:
De Scirocco is terug, en hij pakt de draad weer op waar zijn voorvaderen zijn gestopt. Ik stel me 1 vraag, waar moet ik heen zodat ik de sleutel nooit meer hoef terug te geven? :dunno:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Scirocco

The legend is back, :cowboy:



Thanks 2 Martijn 4 the pics :D


Marcski 05-11-2008 17:11

hahaha, wat een geweldig verhaal :thumbup:

ook hier staat een '74-er te wachten op een nieuw leven, maar denk dat ik in de nieuwe ook wel minimaal een proefritje ga maken!

martiepartie 05-11-2008 17:30

Ik heb je '74-er vorige week nog gezien:) Netjes onder een kleedje staat de witte dame verscholen.

loco-vr6 05-11-2008 17:31

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Ik heb je '74-er vorige week nog gezien:) Netjes onder een kleedje staat de witte dame verscholen.


euh...mijn liefje is kanarie geel :D

G-eert-40 05-11-2008 17:51

je moet boeken gaan schrijven :tongue: ;) . leuk verhaal om te lezen. vind de nieuwe scirocco ook zekers een mooie auto.

grtz.

Tjaap 05-11-2008 17:57

Quote:
Originally Posted by loco-vr6
euh...mijn liefje is kanarie geel :D

hij bedoelde die van Marc ;)

Mitta 05-11-2008 18:20

het is zeker een mooie auto:D vind het alleen wel jammer dat ze de coupe lijn er uit gehaald hebben, aangezien de 2 vorige generaties coupe's waren...

RubenD 05-11-2008 18:23

En zoals altijd, weer een super verhaal!

Ik moet zeggen, de 2.0 TSI klinkt toch echt het mooist, met DSG heb je een mooie tussenroffel bij schakelen. De standaard in en uitlaat klinken erg goed.

En ja, in het gifgroen van de Irocco is hij nog mooier.

Helaas mag ik er geen foto's van maken op mijn werk, maar anders zou ik er een paar posten ;)

Maar je telt de Corrado dus niet mee als Scirocco, zoals je de Vento en Bora ook als Jetta's mee kunt tellen?

Stond hij trouwens op winterbanden? Gezien de velg(grootte).

scirocco_power 05-11-2008 22:32

Quote:
Originally Posted by RubenD
En zoals altijd, weer een super verhaal!

Ik moet zeggen, de 2.0 TSI klinkt toch echt het mooist, met DSG heb je een mooie tussenroffel bij schakelen. De standaard in en uitlaat klinken erg goed.

En ja, in het gifgroen van de Irocco is hij nog mooier.

Helaas mag ik er geen foto's van maken op mijn werk, maar anders zou ik er een paar posten ;)

Maar je telt de Corrado dus niet mee als Scirocco, zoals je de Vento en Bora ook als Jetta's mee kunt tellen?

Stond hij trouwens op winterbanden? Gezien de velg(grootte).


de corrado werd wel ontworpen als scirocco 3 maar door verschilende redenen
was et gewoon geen scirocco en werd ie om gedoopt als corrado, dus geen opvolger maar een vervanger in een hogere classe


mooie verhaal Mr Loco :thumbup:

Jurgen Santana 05-11-2008 22:47

Quote:
Originally Posted by RubenD
Maar je telt de Corrado dus niet mee als Scirocco, zoals je de Vento en Bora ook als Jetta's mee kunt tellen?


De Corrado moet je niet echt als een opvolger zien hij werd naast de Scirocco geleverd. Van 89 tm begin 92 werden zowel de Scirocco als de Corrado geleverd. Qua vermogen begon de Corrado ook zo'n beetje waar de Scirocco eindigde.

loco-vr6 06-11-2008 09:26

Quote:
Originally Posted by RubenD
En zoals altijd, weer een super verhaal!

Ik moet zeggen, de 2.0 TSI klinkt toch echt het mooist, met DSG heb je een mooie tussenroffel bij schakelen. De standaard in en uitlaat klinken erg goed.

En ja, in het gifgroen van de Irocco is hij nog mooier.

Helaas mag ik er geen foto's van maken op mijn werk, maar anders zou ik er een paar posten ;)

Maar je telt de Corrado dus niet mee als Scirocco, zoals je de Vento en Bora ook als Jetta's mee kunt tellen?

Stond hij trouwens op winterbanden? Gezien de velg(grootte).


THNX :D ik denk dat ik me ooit als ik wat meer tijd heb ook wat meer verslagen van mn knutsel praktijken zal gaan posten, ik ben alleen nooit zo'n held in foto's maken tijdens de vorderingen :rolleyes:

Viper Grun is naar mijn mening DE uberkleur voor deze auto, maar ik heb hem nog niet real life gezien in die kleur. :(

Hij stond gewoon op 17 inch met bridgestone banden, geen wintersloffen. Wat mij heel erg verbaasde was dat we 2 auto's kregen, een bijna "kale" scirocco, en een BOM-volle Golf 6 met echt alles dr op en dr aan wat je kan bedenken :eek: Maja, tijdens onze cruise-avond bleek wel, de Scirocco is kaal al lekker :D en de nieuwe Golf moest blijkbaar aangekleed worden om het nog wat te laten lijken. :screwy:

Tja, de golf en de polo zijn de enige 2 modellen volgens mij die altijd hun naam hebben gehandhaafd, passat werd santana en weer terug, scirocco corrado, jetta vento bora en weer vento enz enz...... voor mij is dit in iedergeval de 3e generatie scirocco ;) lood om oud ijzer, hij is gewoon mooi :D

Zweiter 06-11-2008 09:27

schitterend geschreven kerel! lekker inleven...

hier staat nog een 76'er die flink onder handen wordt genomen

loco-vr6 06-11-2008 10:05

ff offtopic, maar hoeveel mensen hier hebben nog een " oude god " in de schuur/tuin staan die nog eens gerestaureerd moet gaan worden?

Original 06-11-2008 10:22

Quote:
Originally Posted by loco-vr6
ff offtopic, maar hoeveel mensen hier hebben nog een " oude god " in de schuur/tuin staan die nog eens gerestaureerd moet gaan worden?


Ben bezig met een cosmiczilvere GT uit '80........

Scirocco type 1 07-11-2008 23:27

Heb een blauwe GLi uit 1977 (chrome bumpers) voor restauratie.
Er is veel laswerk aan, maar de carrosserie is niet aan gerotzooid en schadevrij.

En een gerestareerde uit 1978. Zie avatar fototje.

Sciroccomiepje 08-11-2008 13:59

Ook wij hebben afgelopen zondag ff mogen proeven aan de nieuwe Scirocco!
Tijdens onze clubmeeting werd er een auto beschikbaar gesteld door de VW Dealer van Emmen! Kan zelf niet zo'n mooi verhaal schrijven maar het was zeker een unieke ervaring! De snelheid van zo'n 1.4 is echt bijzonder.. je verwacht niet dat ie zo snel reageert. Sportstoelen zitten echt goed etc etc
Niet te vergelijken met de oude types!
Er staat van deze ervaring een filmpje op Youtube: http://nl.youtube.com/watch?v=qSh-nziRD2o

Wij hebben zelf ook nog een oudje op stalling die geduldig staat te wachten op restauratie: Scirocco GLI uit 1981

Wim. 08-11-2008 18:50

Ik wou de nieuwe Scirocco in het begin niet mooi vinden.
Omdat hij de mooie coupé lijn miste, met die mooie schuin aflopende achterkant..

Maar ik vind het toch echt wel een heel mooi ding!

Ik heb nu een '74 LS die staat in de winterstalling..
En heb een '90 GT als daily, ik mis alleen de '08 2.0 TSI Highline DSG nog ;)
Of die oetinger uitvoering! :cool:

De Limburger 09-11-2008 11:06

Respect voor de tekst hoor heel mooi gedaan..Gr Ronnie

PeterZ 09-11-2008 12:09

Afgelopen vrijdag heb ik even proefgezeten in een nieuwe Scirocco. Hoewel ik de stoel op de laagste stand gezet had zat ik toch met mijn haar tegen het (open) dak aan. Zodra ik naar links bewoog zelfs met mijn hoofd.

Doe mij maar een Golf, dat zit stukken beter.....

Jurgen Santana 09-11-2008 12:42

Quote:
Originally Posted by loco-vr6
passat werd santana en weer terug


De Santana kwam in 1981 en was een nieuw model, geen opvolger. De Santana was eigenlijk een Passat sedan en werd vanaf 1985 ook zo genoemd. Voor dat de Santana kwam is er nooit een Passat sedan geweest.

De Passat is dus altijd gewoon Passat gebleven. Of kan je een jaar noemen dat er geen Passats zijn geleverd tussen 1973 en nu?


All times are GMT +1. The time now is 05:56.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.