1600 16v met twee riemen distributie vervangen
Hoi
ik moet zaterdag een distributie en waterpomp van een seat leon 1.6 16v vervangen,, deze heeft een distriebutie riem en een riem tussen bijde nokkenassen heeft iemand een beschrijving hoe deze riemen te vervangen, moeten de nokkenastandwielen er af, moet er iets worden vast gezet? alle tips zijn welkom :thumbup: |
|
als je er geen verstand van hebt is het met dit soort klussen misschien toch beter om het uit te besteden... (niet lullig bedoelt hoor)
|
okey, maar daar staan alleen problemen, ik heb eigelijk thechniche informatie nog :D
|
wellicht heb je hier wat aan;
gewoon goed aftekenen op poelies en oude riem, en dan overnemen op de nieuwe riem. dit type spanrol gaat vaak kapot, maar neem aan dat je die ook vervangt... wel ff verplaatst naar "overige VAG modellen" trouwens ;) |
Je heb daar speciaal gereedschap voor nodig enz...best een klusje bij die motoren.
|
let op:
Eerst alle plastic kappen en motorsteunen en dergeleijke verwijderen zodat je bij de distr riem kan. Je moet wanneer je de krukas op tijd hebt gezet (gewoon merkteken achter en op de poellie) de nokkenassen ook blokkeren met een houder, indien je deze niet hebt moet je twee boortjes gebruiken maar geloof me is niet fijn werken. Wanneer je de krukaspoellie los wil halen moet je ook een tegenhouder hebben om de centrale bout vd poellie los te halen........(zit errug vast namelijk) Kortom indien je dit nooit gedaan hebt zou ik eerst een beschrijving ergens gaan scoren omdat het niet een standaard procedure riem is bij vw ps erg behulpzaam de sletka uitdraai maar vind em erg onduidelijk.... |
heb vaak genoeg een distributie vervangen, gaat mij er meer om of ik de nokkenastandwielen er af moet halen.
ik begin er morgen avond aan, en dan zien we wel heb ook alle spanrollen klaar liggen, loop ik geen risico mee weet iemand of ik het nokkenas tand wiel er zo af kan halen?, of moet je de nokkenas aan de achterzijde blokkeren |
Zou ook gelijk de waterpomp vervangen...kleine moeite als je bezig bent,en scheelt veel werk als die over een tijdje alsnog vervangen moet worden.
|
was hij ook al van plan, staat in de eerste post ;)
|
Quote:
niemand? |
de kleppen deksel mag er in ieder geval niet van af,
dat is gelijk je nokkenas bevesteging, dus trekbouten. |
nokkenaswiel moet niet los!
|
Beetje laat maar toch:
Wanneer je de nokkenassen vast hebt gezet met een boutje, geloof maat 8 dan is het piece of cake! Spanrol los, die kan er NET (niet altijd!) tussendoor en dan kan je het riemetje er net vanaf halen zonder een tandwiel los te pakken. Mocht dit niet lukken kan je altijd het enkele tandwiel los halen. Persoonlijk vind ik dit makkelijker, hij kan niet verdraaien ivm het boortje. Wanneer je de riem erom hebt, kan je de spanrol er weer tussendrukken, boutje erin.. en opspannen totdat de pijltjes bijelkaar staan. Verder is het een gewone riem procedure. Ik heb dit gedaan bij een 1.4 16V (zelfde riem opstelling) en deed er een dikke 3 uur over inclusief rollen. Eigenlijk een piece of cake.. ik kan veel moeilijkere riemen bedenken... |
Quote:
thanks, stelde inderdaad niet veel voor, had het idd met een uurtje of 3 klaar :thumbup: |
All times are GMT +1. The time now is 00:57. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.