Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Nokkenas 1500JB (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=52052)

GJ007 23-02-2009 18:47

1500 JB - motorproject
 
wie weet wat voor nokkenassen er zijn voor een 1500JB...

wil scherpere nokkenassen icm fireblade carb gaan proberen...

alvast bedankt.

Bootje 23-02-2009 20:04

ik heb geen idee of die er zijn.. maar het klinkt wel leuk wat je wilt:D

GJ007 24-02-2009 08:17

het id alleen al,,, ben benieuwd hoe de auto gaat klinken ^^

is het eigk verstandig voor zon blok? aangezien deze bijna 2ton op de klok heeft?
d8 dat de carb alleen niet zo heel veel deed, mits goed afgesteld natuurlijk.

zou de nokkenas gevolgen hebben?

loco-vr6 24-02-2009 08:47

verstandig is anders, een motor met 2 ton om zn nek verkeert natuurlijk nietmeer in optima forma conditie. Maar in basis geldt: nokkenas + goede ( grotere ) carbs = vermogen. Hoeveel hangt van een heeeeleboel factoren af: welke nokkenas, welke carbs, goed afgesteld, en de conditie van de motor natuurlijk ( compressie etc etc )
JB is in iedergeval een hydrolisch blok, dus zoek ook naar een nokkenas hiervoor.
Je hebt grofweg 2 soorten motoren bij vw, mechnisch, en hydrolisch, dit wil zeggen dat je klepstoters of op oliedruk hun speling opvullen, of de mechanische met de stelplaatjes. Bij een hydrolische kop kun je niet heel erg ruig gaan doen met een heeeele scherpe nokkenas omdat je anders de olie uit je klepstoters perst met alle gevolgen van dien.
informeer anders eens bij martiepartie, die heeft veel ervaring met motorfiets carbs.
een standaard JB kop heeft nou ook niet echt de beste flow, dus onbewerkt zul je niet echt vermogens gaan winnen.

Maja, doe je het voor het geluid|: carbs dr op en gaan! voor het vermogen, trek je portomonee maar open. Hang er dan maar een 16v in, das goedkoper

GJ007 24-02-2009 12:38

aha,

dat is info waar ik wat aan heb!

voor vermogen idd een ander blok, heb immers bigblock steunen...

maar had martiepartie al ge-PB ... maar w8 eigk op reactie.

voorlopig eerst maar is voor het soundje gaan!

bolku 25-02-2009 19:07

Passen gewoon alle sportnokkenassen in die bv ook in een 1800 cc 8V passen, keuze genoeg dus.
Ik heb er ook altijd wel een aantal liggen met weinig km's en natuurlijk ook nieuw.
JB is altijd een motor met mechanische klepstoters voor zover ik weet.
Met een leuke sportnokkenas en een grotere carb is er best wel vermogen uit te halen.

loco-vr6 25-02-2009 22:47

Quote:
Originally Posted by bolku
Passen gewoon alle sportnokkenassen in die bv ook in een 1800 cc 8V passen, keuze genoeg dus.
Ik heb er ook altijd wel een aantal liggen met weinig km's en natuurlijk ook nieuw.
JB is altijd een motor met mechanische klepstoters voor zover ik weet.
Met een leuke sportnokkenas en een grotere carb is er best wel vermogen uit te halen.


:redface: ik dacht toch echt dat een JB hydrolisch was, maar jij bent de betere techneut dus zal wel zo zijn :thumbup:

mischatdi 25-02-2009 23:11

alleen is carb's plaatsen niet makkelijk ivm dat het blok ver achterover ligt

GJ007 26-02-2009 00:34

hee mischa,

ja had het gezien... heb de carbs er al voor gehouden om ff te passen.
je jetta ziet er nog praktisch hetzelfde uit hoor, haha... ik hou hem netjes !
heb wel ff cv geinstalleerd, miste dat wel erg na de vr6 hoor :P

** heb inmiddels ook fireblade carburateurs + pomp **
**ga ff rondzoeken voor spruitstuk en luchtfilters**

on topic:

dus een wat scherpere nokkenas is wel te doen?
ik vond dit namelijk niet zon strak plan ivm hydrolische klepstoters...
hoe zeker weet je dat ze mechanisch zijn?

heb wellicht van een 1800 nog wel nokkenas liggen ...

Stijn 26-02-2009 00:45

Volgens mij gewoon vaste stoters (en volgens Etka ook:))

loco-vr6 26-02-2009 11:44

Quote:
Originally Posted by loco-vr6
:redface: ik dacht toch echt dat een JB hydrolisch was, maar jij bent de betere techneut dus zal wel zo zijn :thumbup:


Dus, ik heb de melk wel horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt....shame on me :redface:

naja, lekker verder hobbyen :D

sciroccoGTII 26-02-2009 16:52

Jazeker is zeer zeker een mechanische kop. In die tijd van de JB waren er nog niet eens hydraulische klepstoters (vanaf late type DX pas). Ik gebruik voor mijn 1600 ook een JB onderblok. Weet niet waarom maar EG onderblokken scheuren bij mij de hele tijd. Nu dus met een JB proberen. Ik heb er het volgende ingestopt : Audi 80 GT zuiger (80,25) deze zijn volledig vlak,
compressieverhouding 11:1, weber carb van lancia, kop bewerkt en een snelle nokkenas met verstelbaar tandwiel. Uiteraard is alles uitgewogen. Met een spaghetti hier weer achter zijn er hele leuke resultaten te halen. Met mijn 1600 kan ik in de autocross gewoon de GSI`s bij houden (wel met een hele korte bak maar toch). Is zoals hier beschreven houd je het ook nog redelijk low budget.

Der Typ Siebzehn 26-02-2009 17:57

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Ik gebruik voor mijn 1600 ook een JB onderblok. Weet niet waarom maar EG onderblokken scheuren bij mij de hele tijd.


OK off-topic, maar interessant dit. Vroeg me nl. 'n tijdje geleden 't volgende eens af, de 1500cc 70 pk "JB" is in principe hetzelfde als de 1600cc 75 pk "FP" voorganger, m.u.v. de krukas. Beide blokken hebben dezelfde boring van 79,5mm, maar de "JB" heeft dus een kortere slag, 73,4mm in tegenstelling van 80,0mm bij de "FP", van 'n 1500 "JB" laat zich dus makkelijk een 1600cc maken.

De 1600cc 110 PK "EG" GTI injectiemotor heeft beide, boring x slag hetzelfde als bij de "FP", maar de "EG" heeft (k-jetronic i.p.v. carburateur even buiten beschouwing gelaten) 'n andere cilinderkop dan de "FP" (en dus ook de "JB"), de kop van de "EG" is dus vlak van onderen (Heron-principe), verbrandingsruimtes dus in de zuigers, dus ook andere zuigers dan de "FP"/"JB".

Theoretisch gezien zou men dus als men de krukas, drijfstangen, zuigers en cilinderkop van 'n "EG" blok neemt, van 'n "JB" (en dus ook 'n "FP") ïn principe een "EG" kunnen maken, of zie ik dat verkeerd?

Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).

OK, dit is verdomde off-topic, maar ik kon 't niet laten deze vragen hier te stellen :D

Mitta 26-02-2009 18:56

Quote:
Originally Posted by Type 17
OK off-topic, maar interessant dit. Vroeg me nl. 'n tijdje geleden 't volgende eens af, de 1500cc 70 pk "JB" is in principe hetzelfde als de 1600cc 75 pk "FP" voorganger, m.u.v. de krukas. Beide blokken hebben dezelfde boring van 79,5mm, maar de "JB" heeft dus een kortere slag, 73,4mm in tegenstelling van 80,0mm bij de "FP", van 'n 1500 "JB" laat zich dus makkelijk een 1600cc maken.

De 1600cc 110 PK "EG" GTI injectiemotor heeft beide, boring x slag hetzelfde als bij de "FP", maar de "EG" heeft (k-jetronic i.p.v. carburateur even buiten beschouwing gelaten) 'n andere cilinderkop dan de "FP" (en dus ook de "JB"), de kop van de "EG" is dus vlak van onderen (Heron-principe), verbrandingsruimtes dus in de zuigers, dus ook andere zuigers dan de "FP"/"JB".

Theoretisch gezien zou men dus als men de krukas, drijfstangen, zuigers en cilinderkop van 'n "EG" blok neemt, van 'n "JB" (en dus ook 'n "FP") ïn principe een "EG" kunnen maken, of zie ik dat verkeerd?

Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).

OK, dit is verdomde off-topic, maar ik kon 't niet laten deze vragen hier te stellen :D


Erg interresant! en ben benieuwd naar het antwoord, aangezien k met een FP blok rond hobbel...

Der Typ Siebzehn 26-02-2009 19:29

Ik was mezelf net in alle ijver voorbijgestreefd, want hiermee:

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Ik gebruik voor mijn 1600 ook een JB onderblok. Weet niet waarom maar EG onderblokken scheuren bij mij de hele tijd.


had ik in principe al 't antwoord op mijn eerste vraag:

Quote:
Originally Posted by Type 17
Theoretisch gezien zou men dus als men de krukas, drijfstangen, zuigers en cilinderkop van 'n "EG" blok neemt, van 'n "JB" (en dus ook 'n "FP") ïn principe een "EG" kunnen maken, of zie ik dat verkeerd?


de onderblokken van JB/FP/EG zijn dus gewoon hetzelfde! Maar ik vind het een onbegrijpelijk symptoom (om het zo maar eens te zeggen), dat onderblokken waar EG op staat scheuren, maar blokken waar JB op staat niet.

Ach, en wat mijn 2e vraag nog eens betreft:

Quote:
Originally Posted by Type 17
Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).


zoveel meer koppel heeft een EG dus niet dan 'n FP, maar wel effe 35 pk meer, dat ben ik me wel bewust, maar zou toch graag weten of de krukassen van "FP" en "EG" hetzelfde zijn, als iemand dat hier toevallig zou weten, en me die vraag beantwoordt dan is dat :thumbup:

GJ007 26-02-2009 19:44

geweldige info!

wou een beetje low budget tunen, maar wel voor die dikke sound.
vind dat wat hebben, orgineel opgekieteld ipv direct een ander blok... dat kan altijd nog (A) ... want mijn blok is nu nog perfect ( naar mijn weten :P )

dus een andere nokkenas, carbs, en evt spruitstuk :P

nokkenas kan ik geschikt aan komen, van een 1800 ... die schijnt al iets scherper te zijn dan standaard...
de fireblade carbs heb ik al liggen (incl brandstofpomp)
zoek alleen nog spruitstuk :( ... en luchtfilters ...

dat wordt binnenkort dus ff knutsellen (6)

GJ007 26-02-2009 19:46

tevens dan maar ff de vraag:

wie kan mij helpen met het maken van een spruitstuk ?

- had martiepartie al gePB , maar geen reactie ? -

mischatdi 26-02-2009 22:34

die heb ik eerder ook gevraagd naar exact wat jij nu ook gaat doen.... maar hij wou het idd proberen maar was bang dat het te krap werd want je carbs moeten wel recht hangen.. en dan word het echt krap , aangezien het niet zoals bij een 1.3 aan de voorkant komt

maar blijf je auto volgen :thumbup:

GJ007 27-02-2009 00:20

ja, het jeukt toch hea, btje blijven tunen.

wil het een beetje subtiel houden, en de auto zoveel mogelijk orgineel.

voor het geluid een carb, en een nokkenasje voor het vermogen.
ben alleen huiverig dat me motor aan stront loopt met een andere nokkenas,
hoewel ik hier iets minder bang voor ben omdat het mechanische ipv hydrolische klepstoters zijn...

misschien kan iemand hier wat meer licht over schijnen?

@mischa: jou vento ziet er ook netjes uit, plannen?

sciroccoGTII 27-02-2009 22:02

de onderblokken van JB/FP/EG zijn dus gewoon hetzelfde! Maar ik vind het een onbegrijpelijk symptoom (om het zo maar eens te zeggen), dat onderblokken waar EG op staat scheuren, maar blokken waar JB op staat niet.

Ach, en wat mijn 2e vraag nog eens betreft:


Quote:
Originally Posted by Type 17
Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm).



zoveel meer koppel heeft een EG dus niet dan 'n FP, maar wel effe 35 pk meer, dat ben ik me wel bewust, maar zou toch graag weten of de krukassen van "FP" en "EG" hetzelfde zijn, als iemand dat hier toevallig zou weten, en me die vraag beantwoordt dan is dat







Waarom EG onderblokken de hele tijd scheuren weet ik ook niet mischien een andere gietmal of zo? Heb om de zoveel crossen mn 3e cilinder vol koelwater staan...scheurt ie elke keer op hetzelfde punt in het koelkanaal naar de cilinder toe. Maar de krukkassen en alles is zo over te zetten van een EG in een JB of iets dergelijks ja.. Maar waarom zou je dit willen als je deze onderdelen bij elkaar hebt heb je ook al een complete EG (gekocht) lijkt me.
Met deze manier van een 1600 bouwen krijg je echt een best snelle motor doordat je een korte slag hebt kun je snel en heeeel veel toeren draaien.
Met de setup van mij beschreven zou ik niet op de weg gaan rijden peroonlijk gezien het brandstofverbruik (1 manche a 6 rondjes ben ik al 9 liter benzine kwijt is 10 min rijden of zo) Wel constant vol gas maar toch.
Hoop hiermee je vraag beantwoordt te hebben


All times are GMT +1. The time now is 11:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.