Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   vastgerotte bouten loshalen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53534)

martiepartie 04-04-2009 07:35

vastgerotte bouten loshalen
 
Het overkomt iedereen wel eens;

Met frisse/volle moed naar de auto om dat te lang uitgestelde klusje te gaan uitvoeren. Halverwege zit er iets tegen, een bout die niet los wil omdat:

1.Je geen brug hebt en er niet goed bij kunt
2.Je geen brug hebt en niet genoeg kracht kan zetten omdat je in een soort van foetushouding onder de auto moet liggen:)
3.De bouten na XXX jaar ontzettend vastgerot zitten
4.Het gereedschap van de Gamma vaak eerder 'los' is dan de bout ;)

Zo had ik last van een volledig vastgeslagen achterwiellager, bij mijn golf3 met schijfremmen aan de achteras. Om de lagers te vervangen moet de remklauw+ ankerplaat los. Die zit met 2 inbus8 bouten vast.

Mijn werkwijze;
-Auto aan achterzijde op 3poten gezet
-Wiel demonteren
-Imal spuiten op de beide bouten (1 week lang elke dag, had auto toch niet nodig)
-Inbus8 (Gedore, geen Gamma) mét verlengstuk om de bout los te draaien
natuurlijk eerst flink met een hamer de inbus in de bout getikt om deze te laten schrikken.

Resultaat = inbussleutel volledig plastisch vervormd (getordeerd) en natuurlijk nog geen bout die los wilde :(

Poging2:
-Naar de gereedschapswinkel om een Stahlwille inbus8 dop te kopen voor op de 38" ratel.
-Imal ohne ende
-Inbusdop in de bout tikken
-Voorzichtig kracht zetten en met contstante kracht proberen de bout los te halen

Resultaat = Bout draait dol :eek: :mad: :eek: :mad: én het inbusgedeelte van de dop was ook getordeerd (10-15 graden), het zit wel heel erg vast :mad:

Dan is het even K*T, want ;
-een boormachine past daar niet zo goed om evt. de kop er af te boren
-griptang past niet ivm achteras/remklauw die in de weg zitten
-als de kop v/d bout er af is moet alsnog het resterende stukkie draad er uit gehaald worden (zit aan de astap vast)
-Heet stoken= leek mij niet handig ivm een benzinetank die er een paar cm naast zit.

Mijn opties waren:
-kop van de bout rammen met een beitel en dan moeten horken om rest van de bout er af te halen
-proberen om een grotere TORX dop in de bout te meppen.


Ik heb (serieus) meer dan een uur onder de auto gelegen om een Torx55 dop in de bout te slaan. Maar met geduld en enige precizie zat de Torx dop uiteindelijk precies in het midden van de inbus bout, ongeveer 1cm diep.

Daarna met de 3/8" ratel voorzichtig kracht opbouwen en ja hoor;

DE BOUT WAS LOS!!



Moraal van dit verhaal; Goed gereedschap is een pré en de aanhouder wint!

jetta mk1 '82 04-04-2009 07:52

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Met frisse/volle moed naar de auto om dat te lang uitgestelde klusje te gaan uitvoeren. Halverwege zit er iets tegen, een bout die niet los wil !



klinkt idd bekent :(


gr. Martijn

stn1 04-04-2009 08:51

ja.. zo heb ik al heel wat inbussleutels opgemaakt ;) Mooie beschrijving!!

Jurgen Santana 04-04-2009 09:02

Mijn ervaringen:

Korte tikjes op de ratel werkt meestal beter dan constante kracht. Wat ook wel wil helpen is de bout iets strakker draaien (hoe gek dit ook klinkt) en dan uiteraard weer los.

Ipv Imal gebruik ik Rost-off van Wurth. Zal wel op het zelfde neer komen. Dat inspuiten werkt heel goed in ieder geval.

Alberto 04-04-2009 09:06

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Mijn ervaringen:

Korte tikjes op de ratel werkt meestal beter dan constante kracht. Wat ook wel wil helpen is de bout iets strakker draaien (hoe gek dit ook klinkt) en dan uiteraard weer los.

klopt wat Jurgen zegt ...+
i.p.v IMAL . probeer eens Wynn's Chain Lube
is een ketting spray , maar werkt mega op roestende bouten

golf mkII 16v 04-04-2009 10:31

Op de ratel slaan lijkt mij niet zo goed voor de ratel!!
Wat ik meestal gebruik is de T-crank en een grote hamer om af te schrikken:D
onder het losdraaien

Zollie 04-04-2009 12:15

en een keertje flink de brander erop zetten, dan pas draaien..

FEMME 04-04-2009 12:25

Goed gereedschap is meestal het halve werk,, wij gebruiken ook weleens schokspray dit bevriesd de moer of bout ff waarna ze meestal wel los gaan.. En anders de flex

Durk 04-04-2009 12:26

Ik sla gewoon een halve minuut tot een minuut met een kleine hamer (hoeft niet zwaar) met een constante beweging op de bout. Daarna telkens los en vast draaien, zo creeer ruimte en kun je de bout telkens verder draaien, maarja bij iedereen werkt zijn eigen manier het beste!! :D maar tog mooi dat het je nog gelukt is want het is een kut plek om gereedschap te krijgen..

Golf_1_gts 04-04-2009 16:28

Ik sla er altijd een 10-kant in (die wat ook in de aandrijfassen gaat), succes gegarandeerd!

tdiwolf 04-04-2009 19:49

sleutel erop en kracht erop zetten, en dit vast houden.
hij kapt dan een keer en hij is los.

vw roadwarrior 10-05-2009 20:01

Stuk buis erop zetten.

lengte is kracht

saus 10-05-2009 20:20

Quote:
Originally Posted by Zollie
en een keertje flink de brander erop zetten, dan pas draaien..



Inderdaad eerst de brander erop. Dan heb je hier nooit meer last van

Jel Golf 2 GTI 10-05-2009 22:16

nog nooooit meegemaakt :rolleyes: :rolleyes: :D :thumbup:

JerryGT 21-05-2009 22:07

Warm Stoken :D

LuukGTI 21-05-2009 23:08

Gewoon voor het monteren kopervet erop:D
Verder heb ik inderdaad ook meestal succes door met de houten hamer flink op de ratel te slaan, blijft alles mooi heel;)

MONDY 22-05-2009 00:16

ken het eufel :D



en zoals jurgen santana zei draai ze wat vaster en je krijgt ze bijna altijd los :D
bij mij iig wel

Auke 22-05-2009 07:33

Heb t zelfde boutje aan de voorkant een keer dol gedraaid.
Heb vervolgens de inbus er maar ingelast.
Wou toen wel los .... waarschijnlijk omdat ie tijdens t lassen los is gesprongen door de hitte

sixpack 22-05-2009 09:01

In 90% van De gevallen heb ik de brander al in de hand :D
Daarna goed gereedschap en idd tikkie vaster draaien (soms onbedoeld :D )

en los trekken :thumbup:

gti-pirelli 23-05-2009 07:31

Conclusie : Altijd nieuwe bouten plaatsen bij wat voor werkzaamheden dan ook. Vooral remklauwen, carterpan, fuseekogels noem maar op. Bouten kosten niks en bespaard een hoop ellende.

Laatst mijn carterpan eronder weg moeten halen, zitten 26 bouten in waarvan 4 door gedraaid zijn. Eerst speciaal gereedschap gehaald ervoor en heb dus de carterpan met 4 bouten er weer onder gehangen en de volgende dag 26 nieuwe bouten gehaald en die kosten schrik niet 18 euro !!!


All times are GMT +1. The time now is 10:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.