Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Ergernis... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5494)

Henk_Pigo 19-10-2004 14:14

Ergernis...
 
Ik denk ik zal eens lekker bezig met de golf. Er zitten 3 van die mooie tellertjes in het midden, maar die zijn niet zo mooi als er maar 1 echt werkt en alleen van 1 't lampje het maar doet... Dus tijd om te knutselen!
En dan zie je dat de vorige eigenaar ook al lekker professioneel bezig is geweest... hier kan ik me zo aan ergeren he, en jij kan alles opnieuw uitzoeken... :mad: :mad:




Wou ik gewoon ff kwijt!!

Heb verder nog niet gekeken naar aansluitingen ed voor de sensoren, maar is er toevallig iemand die hier ervaring/een schema van heeft?

Tjaap 19-10-2004 14:16

hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt... kheb het erger gezien (en gedaan :p )

Pedaalemmer 19-10-2004 14:22

misschien niet geheel onbelangrijk watvoor metertjes zijn het?

Henk_Pigo 19-10-2004 14:28

Quote:
Originally Posted by Tjaap
hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt... kheb het erger gezien (en gedaan :p )


Schaam je! :tongue:

Wat betreft die metertjes: het zijn de standaard metertjes uit een mk1 gti
Olietemp - Watertemp - En een met kg/cm3 (geen id wat dit is btw)

OakgreenVR6 19-10-2004 15:13

Quote:
Originally Posted by Tjaap
hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt...


Waar zie jij krimpkousjes dan? Ik zie alleen een hoop tape en stekkertjes.

VeeDubber 19-10-2004 15:17

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Schaam je! :tongue:

Wat betreft die metertjes: het zijn de standaard metertjes uit een mk1 gti
Olietemp - Watertemp - En een met kg/cm3 (geen id wat dit is btw)



de kg/cm3 is oliedruk, kg/cm3 staat gelijk aan bar

René 19-10-2004 15:36

ik krijg in eens zin in spaghettie! :p.... succes Henkie

Crosne 19-10-2004 16:13

in mijn vorige gti was het misschien nog wel erger, alles was op de een of andere vage manier met elkaar verbonden. Heb alles toen ook los gehaald en opnieuw bekabeld, de meters gaven toen in ene ook kompleet andere waarden aan :)

Henk_Pigo 19-10-2004 16:43

Ik ga nu druk bezig t spul uitpluizen! Het kan dus nog erger zie ik al ;).
De lampjes doen t in elk geval alweer! En de bedrading van de radio gaat ook gelijk maar mee... alles maar in 1x ff aanpakken dan :)

Alleen ik moet de volgende dingen nog weten:
- Waar zit de sensor voor de oliedruk? Ik heb de draad gevolgd, en die bleek nergens aan vast te zitten, er zat ook geen stekkertje op.
- En waar sluit ik deze meter op aan? Hier zit maar 1 stekker op :confused: (Het is een temp. meter, maar waarvan? Ik was denk ik even te snel om het een olietemp, meter te noemen. Hij gaat van -30 tot +60, olie wordt toch warmer?)


User_Name: 19-10-2004 16:56

'Gewone' temperatuur: buitenlucht of als je wil: binnenlucht.

Water word warmer (tot net voorbij de 100 graden)
Olie word warmer (tot voorbij de 120 graden)

Maar vooral: wat word er zou koud? precies: de buitenlucht.

Zitten overigens 2 'aansluitingen' op: 1 voor de gever, 1 voor de min.

Pedaalemmer 19-10-2004 16:59

olie kan ook koud zijn neem ik aan maar idd als de motor loopt word de olie warmer.

en olie word tijdens het rijden snel tot rond de 100 graden dus olietemp kan het niet zijn lijkt me. eerder een buitentemperatuurmeter.

golf1gtd 19-10-2004 17:30

binnenbrandje...
 
hoi,
die -30 tot 60 meter is idd buitentempmeter, omdat dat ding slechts een weergaveinstrument is heb je ook een zender/gever nodig, van vdo nog verkrijbaar bij bosch specialist. die plaats je uit de wind buiten de auto aan massa. kabel naar letter g.

tot 150 graden meter is olietemp en tot 120 graden meestal watertemp, alhoewel bij heel oude auto's geldt dat olie nooit warmer zijn mag dan 110-120, jaren 70...

voor de olietempmeter te laten werken heb je een zendertje nodig, deze schroef je bij voor keur onder in carterpan als vervanging van de carterplug, let wel bij aanschaf dat je dezelfde schroefdraad koopt, anders draai je je pan kapot, lekkages etc... de zender in het oliefilterhuis is een alarmsensor als de motor te heet wordt, laten zitten.

de oliedrukzender zit meestal in de cylinderkop, vliegwielzijde, de originele vw zender heeft muv, mfa bij gti, geen weergavefunctie, alleen een alarmfunctie wanneer de druk onder bijv 0.9 bar komt, je hebt een zender nodig met 2 uitgangen, op de ene uitgang zet je het orginele kabeltje van je druklampje uit dashboard, van de andere uitgang trek je een kabel naar binnen naar je metertje, en die sluit je aan op de letter g. let erop dat je alle rubbers weer terugplaatst, anders krijg je een seegolf, let er bij het aansluiten ook op dat je de boel netje met momentang , striptang, juiste kabel schoenen monteert en idd krimpkous gebruikt, vuurwerk en flikkersterretjes zijn voor mensen en niet voor auto.s

golf1gtd 19-10-2004 17:36

oh ja kg/m3 is oliedruk, het aantal kilo's waarmee de olie door de motor geperst wordt, net er zit in de sensor een rietje en die meet hoe hard de olie tegen dat rietje wordt geduwd vertaald, dit in cijfers naar je middenconsole, en voila je leest je oliedruk af, die sensoren zijn echter duur, toch wel 35 euro, voor drukgever en 20 voor tempgever, met beetje korting heb je ze misschien iets goedkoper..

Melvin 19-10-2004 17:52

ik ga toevallig snel al mijn meters eruit trekken (dus als je interesse hebt)

ik heb dan oliedruk en olietemp er in zitten... de gevers daarvan (kabels) zijn blauw en van de ander geel... hoe het precies zit kan ik nog wel ff kijken als je dat wil...

Marco 19-10-2004 18:36

Jaap dat zijn kabelschoentjes, of steek verbinders.

Een krimpkous doe je om een gesoldeerd stukkie draad bijv, en dan krimp je em met een warmtebron

Tjaap 19-10-2004 18:50

ja ik weet het, zat verkeerd te kijken, weet wel wat krimpkousjes zijn. (ook al gebruik ik ze niet altijd :p )

vwleusden 19-10-2004 19:58

dit is echt prutswerk... ook ik doe het niet altijd even netjes maar dit.... dit slaat echt alles ! Lijkt wel het werk van een bouwvakker. O nee, schilder... schilderstape had ie zat :p

Michiel86c 19-10-2004 20:05

Kijk! Dit zijn de betere verbindingen! :eek:



Henk_Pigo 19-10-2004 21:27

Ok als ik het goed begrijp:

- Die buitentemp. meter is dus aangesloten op een zender ergens in de motorruimte oid. Deze zender sluit ik aan op de meter... maar er zit maar 1 draad op de meter, ben ik dan niet een min nodig? (Of is dat gekke metalen pennetje ook een aansluiting? Heeft nog t meeste weg van een soort soldeerpunt?)
- De oliedrukmeter heeft 2 aansluitingen, 1 voor de min en een voor de zender... de zender moet aan de cylinderkop zitten... (Er ligt wel een draad van de meter de motorruimte in, maar zit geen stekkertje op.)
- De watertemp. meter is verder in orde, staat bij mij tijdens t rijden rond 110.

Ff wat anders he, dit zijn toch de originele meters of niet? Buitentemp, watertemp en oliedruk??

Ik hoop dat jullie me uit de vragen kunnen helpen. Het zou echt mooi zijn als ik deze metertjes weer aan de praat kon krijgen!

Marco 19-10-2004 21:57

Staat het niet op de meter?? Meestal wel namelijk, in elk geval wat letters en aan de hand daarvan kun je wel uitvogelen wat er op aangesloten moet worden.


All times are GMT +1. The time now is 08:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.