Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Gevraagd: how-to-klepseals vervangen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=55325)

loco-vr6 20-05-2009 11:39

Gevraagd: how-to-klepseals vervangen
 
Wie heeft er voor mij handige tips & trics, eventueel met foto´s hoe ik mijn klepseals kan vervangen vonder daarvoor de cilinderkop van de motor te moeten halen.

de mijne zijn denk ik een beetje verdroogt na 35 jaar waarvan 23 jaar stilstaan :D

VeeDubber 20-05-2009 11:43

Je hebt hiervoor speciaal gereedschap nodig. Er zijn koppelstukken in de handel waarmee je perslucht door je bougiegat op je cilinder kan zetten. Hierdoor blijft de klep in de zitting gedrukt en kun je de seals vervangen. Als je hier niet aan kunt komen zul je toch de kop moeten lichten.

Daarnaast heb je ook een klepverendrukker nodig welke je op de lagerbruggen van de nokkenas kunt monteren.

berendd 20-05-2009 11:54

je hebt nodig:
midlock ML-1418-SET Luchtdruk adapter set
midlock 13168 Klepveerlichter
(of gelijkwaardig gereedschap van ander merk of eigen makelij, adapter is een bougie pakken, keramisch gedeelte eruit meppen en een nippel erop lassen.)

verder:
demonteer kleppendeksel (zorg dus voor een nieuwe klepdekselpakking)
demonteer de bougie, en monteer de nippel
zet de cylinder in BDP
zet 5 a 6 bar op de cylinder (blokkeer je krukas)
zet de tool op je klepveer, en demonteer de veer en de oude klepsteelrubber
plaats de nieuwe
zet de veren terug
zo voor alle 8/16
monteer klepdeksel
monteer bougies
en klaar

Rallye20vtrs 20-05-2009 12:09

Om je krukas te blokeren is aan te raden auto in z'n achteruit en op z'n hardrem te zetten, zo voorkom je dat de auto vooruit schiet als je druk op de cilinder zet.

Wel met al z'n wielen op de grond laten staan :D

loco-vr6 20-05-2009 13:04

Quote:
Originally Posted by berendd
je hebt nodig:
midlock ML-1418-SET Luchtdruk adapter set
midlock 13168 Klepveerlichter
(of gelijkwaardig gereedschap van ander merk of eigen makelij, adapter is een bougie pakken, keramisch gedeelte eruit meppen en een nippel erop lassen.)

verder:
demonteer kleppendeksel (zorg dus voor een nieuwe klepdekselpakking)
demonteer de bougie, en monteer de nippel
zet de cylinder in BDP
zet 5 a 6 bar op de cylinder (blokkeer je krukas)
zet de tool op je klepveer, en demonteer de veer en de oude klepsteelrubber
plaats de nieuwe
zet de veren terug
zo voor alle 8/16
monteer klepdeksel
monteer bougies
en klaar


nokkenas hoeft dus niet los????? dus kan distributie laten zitten?
Het is een 8v trouwens, motorcode FB.

Allemaal bedankt voor de info & aanvullingen! :thumbup:

Arne 20-05-2009 13:23

Je nokkenas moet wel los, dus je distributie ook.

lees dit anders eens door, vanaf pagina 20 staat het beschreven, wel voor een hydraulische kop trouwens.

http://members.lycos.nl/audiboeken/...zinemotoren.pdf

berendd 20-05-2009 13:34

oh ja ... niet bij nagedacht, van de week met mijn suzuki swift bezig geweest en daar pak je de tuimelaars er zo uit en kan je er bij, nokkenas kan je daar laten zitten..

mechanische kop kan je m laten zitten volgens mij

loco-vr6 20-05-2009 13:37

Quote:
Originally Posted by berendd
oh ja ... niet bij nagedacht, van de week met mijn suzuki swift bezig geweest en daar pak je de tuimelaars er zo uit en kan je er bij, nokkenas kan je daar laten zitten..

mechanische kop kan je m laten zitten volgens mij


wat is het verschil met hydrolisch ten opzichte van mechanisch dan voor deze handeling?????

VeeDubber 20-05-2009 13:50

Ook bij een mechanische moet hij er uit

loco-vr6 20-05-2009 13:57

Nice, mooie klus voor van de winter dan. dan maar een beetje pluimen bij koude start.

Alle bedankt!

Der Ghopmeister 20-05-2009 14:19

of ff een vraagbaak scoren daar staat ook alles wel in inclusief welke tools je nodig bent!


All times are GMT +1. The time now is 10:23.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.