Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   4 traps automaat? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=57628)

MrMiljon 22-07-2009 08:16

4 traps automaat?
 
Momenteel ben ik druk bezig om de Golf1 1.5 op te knappen. Het motorgebeuren zal het volgende zijn wat moet gebeuren, maar eerst weer eens rijden denk ik.

Nou heb ik volgens mij een keer gelezen dat je van een bepaald type golf of polo de 4 traps automaat over kan zetten op een JB? Kan iemand dit voor mij bevestigen en zo ja weet iemand dan ook welk type/code ik dan moet hebben?

Ik ben nog niet zo ver maar dan kan ik alvast beginnen met onderdelen verzamelen.

Auto rijd prima met de 3 trap, maar het verbruik en lawaai valt me toch wat tegen. Ombouw naar handgeschakeld gaat niet gebeuren aangezien ik een automaat toch wel lekker vind rijden.

A.D GOLF1 1976 22-07-2009 11:35

Rij zelf ook een 3 traps automaat uit 76.
En zoals je zegt veel lawaai, maar dat mag de pret niet drukken.
Lijkt me ook wel wat, een 4 traps automaat.

Als je meer hoort of weet, hoor ik het graag.

MrMiljon 22-07-2009 16:12

Een polo 6n 1.6 is er bijvoorbeeld wel met 4 traps automaat. Maar zou dit passen. En tot hoever gaat het big/small block verhaal op.

RJTuning 22-07-2009 17:54

ze hebben beide bijna hetzelfde blok. dus volgens mijn zou een bak uit een 6n gewoon kunnen passen. :cool:

A.D GOLF1 1976 22-07-2009 19:13

Iemand hier op het forum die er meer van weet?

53-racing 25-07-2009 20:54

Heb hier ook wel intresse in hoor.

Zit met dezelfde opstelling:

1.5 met 3-traps automaat.

Indien iemand daar meer over weet, mogelijkheid/prijs/e.d. -> Let me know please!

Grtz Serge

Mitta 26-07-2009 00:20

Quote:
Originally Posted by RJTuning
ze hebben beide bijna hetzelfde blok. dus volgens mijn zou een bak uit een 6n gewoon kunnen passen. :cool:


Elk onderblok lijkt op mekaar :D

Maar de stand van de motor is heel anders, volgens mij past het niet...

Der Typ Siebzehn 26-07-2009 09:51

Quote:
Originally Posted by RJTuning
ze hebben beide bijna hetzelfde blok. dus volgens mijn zou een bak uit een 6n gewoon kunnen passen. :cool:


1,6L van een Polo 6N is een 'small-block', de 1,5L van de Golf 1 een 'big-block', dus een bak van 'n 1,6L 6N zal niet gaan passen.

Kan me iets herinneren van een paar maanden geleden toen iemand in dit forum schreef (kan 't helaas niet meer vinden) dat met 'n automaatbak van 'n 1,8L Golf 3 achter de 1,5L blok van 'n Golf 1 de motor al minder toeren, dus minder lawaai zou maken op de snelweg. (Golf 3 automaatbakken zijn wel zover ik weet ook nog gewoon 3 traps)

Dat die van de 1,8 Golf 3 past (misschien met wat aanpassingen) lijkt me ook wel enigzins logisch, 1,8 van de Golf 3 is net zoals 1,5 van Golf 1 een 'big-block'.

MrMiljon 26-07-2009 13:58

Net even op doppel-wobber gekeken. Golf3 heeft dus 4 traps. :thumbup:

MauSeR35 30-07-2009 14:15

Zit je dan onderhand niet met nog een stukje elekronica? Golf 3 is volgens mij injectie ook. Of is dat MM nog niet zo geavanceerd?

martiepartie 30-07-2009 14:48

de 1.8 golf3 blokken zijn hele simpele monopoint injectiesystemen. Ik geloof niet dat de automaatbak daar iets mee te maken heeft (kan het mis hebben...).

Een polo 6N (met automaat) is niet per definitie een smallblock, deze blokken zijn volgens mij afgeleid van de oudere 1.6 bigblock motoren en niet van de nieuwere 1.6 smallblock motoren.

Der Typ Siebzehn 30-07-2009 15:54

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Een polo 6N (met automaat) is niet per definitie een smallblock, deze blokken zijn volgens mij afgeleid van de oudere 1.6 bigblock motoren en niet van de nieuwere 1.6 smallblock motoren.


Daar zit wat in...het hangt er bij de 6N vanaf over welke motoren bij welke uitvoeringen we het hebben.

Bij de normale 6N, de hatchback, waren de 1600 motoren toch echt alleen maar smallblocks, enige bigblocks in deze uitvoering waren de 1900 Dieselblokken, en die zitten dan zo onder de kap gepropt dat ze in tegenstelling tot waar ze bij alle andere carosseriƫn van VW ingebouwd zijn, achterovergekanteld dus, bij de 6N hatchback zijn deze 1900 Diesel bigblocks voorovergekanteld ingebouwd.

Anders ziet 't uit bij de 6N variant en de 6N sedan, daar zitten dan naast de 1600 smallblocks ook wel 1600 bigblock benzinemotoren in (zo rond 100 pk hebben die), en alle bigblocks die in deze 2 uitvoeringen gemonteerd waren zijn daar gewoon achterovergekanteld ingebouwd.

Een automaatbak van 'n 1600 blok uit 'n 6N Hatchback zal dus niet gaan passen achter de 1500 blok van 'n Golf 1, maar de bak van 'n 1600cc met 100 PK (bigblock dus) uit een variant of sedan waarschijnlijk wel (die blokken zaten tevens ook vanaf '96 in 'n Golf 3).

Gertjan 31-07-2009 23:32

Denk dat je dan ook wel naar Seat kan kijken?

Pinda 03-08-2009 11:39

Zeer interessant dit, want ik loop ook al tijden met plannen in het hoofd om een andere automaat bak in mijn golf 1 1.6 te hangen. Omdat ik de zelfde klachten heb zoals lawaai en verbruik.

Emiel 06-10-2009 09:11

Weet iemand al of dit relatief makkelijk te doen is?

T!m 06-10-2009 09:26

Een automaat bak van een Golf 3 1800 moet volgensmij wel passen op een 1.5 bigblock.

joostvw 06-10-2009 10:47

bijkomend probleem: deze golf 3 automaatjes zijn volgens mij best schaars.
ikvond er laatst maar 2 op marktplaats. maar dat komt misschien ook omdat ik op tdi zat te zoeken.

ik ben benieuwd of dit gaat lukken, succes iig!

Emiel 07-10-2009 11:52

op MP is er een vent die hem nog in een mk3 heeft hangen, hij wil er 125 euro voor hebben.

Pinda 13-10-2009 16:20

Doe mijn zo'n bak en ik ga het voor je proberen :D

Pinda 12-02-2010 14:10

Luitjes,

Ik heb tot zo ver alle informatie opgezocht die ik nodig heb voor de automaat conversie, alleen rest mijn nog 1 vraag.
De bakcode, welke moet ik hebben?

Wie o wie kan mij hiermee helpen?


All times are GMT +1. The time now is 01:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.