Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Toerenteller Golf 1 diesel (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=58542)

tsx 16-08-2009 13:25

Toerenteller voor Golf 1 diesel?
 
Hallo :)

Ik wil heel erg graag een toerenteller in mijn golf 1 diesel bouwen en na lang zoeken ben ik erachter gekomen dat er nooit een golf 1 diesel met toerenteller is gemaakt.

Nu heb ik een beetje rond zitten zoeken en heb ik hier op het forum volgende thread gevonden: KLIK

Hier heeft iemand een tellerbak van een golf 2 diesel met toerenteller ingebouwd, nu zit ik er ook aan te denken om dit in mijn golf te bouwen, wie heeft er een electrisch schema hiervan of kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen? (mijn dynamo is volgens mij al voorzien van de welbekeden "W" aansluiting) Ik zou graag de golf 2 teller 100% werkend willen maken in de golf 1 :)

p.s. ik heb bovenstaande thread iedereen via pm geprobeert te benaderen maar zonder succes :(

JVH 16-08-2009 16:34

Ik heb een golf 2 toerenteller in een caddy 1 gebouwd ik had het schema toen van het caddyforum gehaald als ik jouw was zou het daar ook even vragen er zijn er meer die het gedaan hebben bij mij werkt ook alles prima mischiem dat ik het schema nog ergens heb maar dan moet ik gaan zoeken.
mvg JVH

tsx 16-08-2009 16:36

Bedankt voor je reactie! als je het scheme nog ergens hebt liggen dan zou dat echt mooi zijn :thumbup: ik ken het caddy forum niet heb je misschien een link?

Quote:
Originally Posted by JVH
Ik heb een golf 2 toerenteller in een caddy 1 gebouwd ik had het schema toen van het caddyforum gehaald als ik jouw was zou het daar ook even vragen er zijn er meer die het gedaan hebben bij mij werkt ook alles prima mischiem dat ik het schema nog ergens heb maar dan moet ik gaan zoeken.
mvg JVH

JVH 16-08-2009 17:31

www.caddy-clan.nl schema moet ik gaan zoeken en deze week niet veel tijd voor.
mvg JVH

tsx 16-08-2009 19:42

Quote:
Originally Posted by JVH
www.caddy-clan.nl schema moet ik gaan zoeken en deze week niet veel tijd voor.
mvg JVH



Bedankt voor de link, schema kan wel wachten als die maar gevonden wordt :thumbup:

mk1diesel 16-08-2009 22:11

ze zijn er wel degelijk geweest met originele toerenteller.

heb er vorig jaar namelijk 1 in wolfburg gezien
maar is niet aan te komen

tsx 16-08-2009 22:13

Dan zijn ze echt zo schaars geweest dat niemand er wat vanaf weet :) wel cool dat ze zijn gemaakt dan zou wel een foto daarvan willen zien :)

golfcabriolet 16-08-2009 22:32

staat 1 te koop op ebay van golf 2 onder Artikelnummer: 150365719213

mk1diesel 16-08-2009 22:35

Quote:
Originally Posted by tsx
Dan zijn ze echt zo schaars geweest dat niemand er wat vanaf weet :) wel cool dat ze zijn gemaakt dan zou wel een foto daarvan willen zien :)


kameraad heeft er als het goed is nog een foto van
zal hem eens vragen

sjampoo 17-08-2009 08:32

Quote:
Originally Posted by tsx
Dan zijn ze echt zo schaars geweest dat niemand er wat vanaf weet :) wel cool dat ze zijn gemaakt dan zou wel een foto daarvan willen zien :)


Er zijn zelfs 2 typen ' Golf1/Polo2 ' toerentellers voor Diesel. (it's amazing Mike!)

Polo 2 'öko-diesel': Prototype ( stuk of 50 van gebouwd ) met 2 cilinder diesel




Golf 1 'rabbit': USA productie versie (stuk of tig van gebouwd )




Niet dat je denkt dat niemand zou weten dat het bestaat! :)

Tage_VW 17-08-2009 09:36

Ik ben precies naar hetzelfde opzoek.

Ik had alles al aangesloten, maar hij staat op 5500 toeren stationair.
Ik krijg het niet voor elkaar.

tage

sjampoo 17-08-2009 10:06

@Tage:

Je gebruikt nu het standaard -diesel-toeren- signaal ( W ) impuls vanaf de dynamo, en sluit dat rechtstreeks aan op een Benzine-toerenteller neem ik aan?

Voor een benzine toerenteller wordt het PULS signaal geteld en omgezet naar een (waarschijnlijk) voltage. Elk pulsje ( vanaf de contactpuntjes of hall-gever ), komt overeen met een vonk, wat gedeeld door 4 overeenkomt met het motortoerental.

Voor een diesel toerenteller is er geen elektrische puls aanwezig (immers, geen bougies). Hier wordt het 'wissel' signaal van de dynamo gebruikt. De dynamo draait op de helft van het toerental van de krukas. ( poelie's zijn als het goed is, exact een factor 2 verschillend ). Maakt ook niet uit, hoeveel precies. De 'W' Aansluiting op de dynamo geeft een "sinus" golf signaal: Een steeds toe en afnemend Volt signaal. Om hiervan een toerental signaal te maken, zit er in een DIESEL toerenteller een ander stukje elektronica: Van het golf signaal wordt eerst een puls signaal gemaakt door het signaal af te vlakken. De nu verkregen pulsjes wordt dan weer vertaald in een toeren signaal.

Met een benzine toerenteller op de W-aansluiting heb je eerder een soort volt meter. stationair +/- 5500 toeren ( +/- 12 volt ) bij een streepje meer gas ongeveer 5700 toeren ( 13,6 volt).. en that's it.

Tage_VW 21-08-2009 13:17

Quote:
Originally Posted by sjampoo
@Tage:

Je gebruikt nu het standaard -diesel-toeren- signaal ( W ) impuls vanaf de dynamo, en sluit dat rechtstreeks aan op een Benzine-toerenteller neem ik aan?

Voor een benzine toerenteller wordt het PULS signaal geteld en omgezet naar een (waarschijnlijk) voltage. Elk pulsje ( vanaf de contactpuntjes of hall-gever ), komt overeen met een vonk, wat gedeeld door 4 overeenkomt met het motortoerental.

Voor een diesel toerenteller is er geen elektrische puls aanwezig (immers, geen bougies). Hier wordt het 'wissel' signaal van de dynamo gebruikt. De dynamo draait op de helft van het toerental van de krukas. ( poelie's zijn als het goed is, exact een factor 2 verschillend ). Maakt ook niet uit, hoeveel precies. De 'W' Aansluiting op de dynamo geeft een "sinus" golf signaal: Een steeds toe en afnemend Volt signaal. Om hiervan een toerental signaal te maken, zit er in een DIESEL toerenteller een ander stukje elektronica: Van het golf signaal wordt eerst een puls signaal gemaakt door het signaal af te vlakken. De nu verkregen pulsjes wordt dan weer vertaald in een toeren signaal.

Met een benzine toerenteller op de W-aansluiting heb je eerder een soort volt meter. stationair +/- 5500 toeren ( +/- 12 volt ) bij een streepje meer gas ongeveer 5700 toeren ( 13,6 volt).. en that's it.


@Shampoo

Bedankt voor je reactie.
Ja het klopt precies wat je zegt.
Kortom ik krijg het met een benzine teller niet voor elkaar?
Ik dacht dat ik iets had gelezen dat het wel kon.
Zou wel erg jammer zijn, want deze dieseltellers zijn zeer moeilijk te vinden wat ik begrepen heb.

mvg Tage

JVH 26-08-2009 19:56

Nou ik heb het schema gevonden hier komt het
in de tabel hieronder staat de kleurcodering om een golf2 diesel toerenteller (+/-bj 1990)in een caddy 1(bj 12/1991 te bouwen. hierbij heb ik gebruik gemaakt van de orginele golf2 kabel. Hier heb ik de 2 blauwe stekkers af geknipt en met de caddy verbonden. de klemnummers vab de golf zijn van zwarte stekker (28 polig) die in de tellerbak klikt.
Multi stekker dashboard caddy golf mk2
klemnr. kleur functie kleur klemnr.
1 grijs-blauw dash verlichting grijs 12
2 bruin const massa bruin 3
3 paars-zwart brandstof meter blauw 21
4 geel-rood temp meter geel-rood 23
5 rood-zwart toerenteller groen 10
6 rood vcc 12v rood 11
7 blauw-wit grootlicht blauw-wit 25
8 -
9 blauw-zwart olie cont geel 9
10 blauw-groen gloei ind groen-wit 20
11 geel olie cont rood-wit 8
12 blauw dynamo ind blauw 16
13 blauw-rood knipperlicht groen 24
14 zwart geschakelde massa zwart 13
niet aanwezig bij caddy coolant low level rood-wit 2
aan de massa koppelen

dit is dus het schema waar ik het mee gemaakt heb ik het koelvloeistof level wel en dus ook aan gesloten maar weet zo niet welke kleur en aansluit nummer.
succes er mee.

mvg JVH

JVH 26-08-2009 19:59

verdorie ik had mooie kolommen gemaakt maar alles is in elkaar geschoven ik hoop dat het toch duidelijk is.

mvg JVH

JVHVW 10-08-2013 00:07

Hier boven staat het schema om een dieseltoeren teller in een golf 1 diesel te maken


All times are GMT +1. The time now is 01:58.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.