Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Golf III Diesel vraagjes (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=60249)

metallicattim 01-10-2009 12:43

Golf III Diesel vraagjes
 
Hallo,

Momenteel ben ik in bezit van een Golf III 1.6 1995, maar aangezien ik op jaarbasis tussen de 20K en 25K km rijdt is een diesel toch wel interessant.

Ik heb wat vergelijkingen gedaan en met een Diesel ben ik gauw 400/600 euro ( naargelang het model ) per jaar goedkoper uit ( dat is incl. de hogere MRB t.o.v. de benzine )

Maar dan nu mijn vragen.

Er zijn verschillende Golf III Diesels:
TDI
TD
SDI
CL

Mijn voorkeur gaat uit naar een 5 Deurs SDI, 5 Deurs CL of 3 Deurs TD i.v.m. een lagere MRB t.o.v. een TDI bv. maar ik zal een TDI of andere diesel niet perse laten staan hiervoor als die wel zuiniger/beter e.d. is.

Kan iemand mij vertellen ( graag concrete antwoorden ) wat het verbruik is van deze verschillende Diesels?

En zijn er nog aandachtspunten voor de aanschaf van een Diesel?
Ik had deze gevonden, is dat wat? http://link.marktplaats.nl/273754724 ( wel geen 5 deurs, maar oké... ) Of kan ik beter voor een jonger model gaan, '95/'97 ?

Alvast bedankt!

Grtz Tim

jetta91 01-10-2009 14:07

nou deze zou ik iniedergeval niet nemen, aan het uiterlijk te zien, is er flink in getrapt, en laat dat bij een diesel nou net niet de bedoeling zijn. maar dat is mijn mening :)

ik weet niet of er verder punten zijn waar je bij een diesel extra op moet letten, heb zelf wel een TDI variant gehad uit 97 deze had 90 pk, rijdt heerlijk rustig, lekker veel koppel en bovendien was ie ook nog lekker zuinig, reed altijd snelweg kilometers en op en neer van emmen naar beverwijk koste mij ongeveer tussen de 7 en 10 liter diesel

metallicattim 01-10-2009 14:56

Thx voor het advies! Ik was er zelf ook niet zo van gecharmeerd, maar moest eff een "benchmark" hebben zeg maar ;)

Ik kwam nu deze tegen: http://link.marktplaats.nl/265496964
1997
163.000 km
TDI 90 pk
stuurbekrachting
elektrische ramen
APK 23-07-2010

Ziet er zeer goed uit als je het mij vraagt, maar 1350 euro, daar moet toch iets mis mee zijn of zijn dit normale prijzen voor deze wagens?

Dexter 01-10-2009 15:32

Waarom geen TDI danwel met 90 PK of 110 PK. Die zijn en het snelst en het zuinigst van allen.

metallicattim 01-10-2009 15:37

Die laatste is toch een TDI ?!?

TTF 01-10-2009 15:40

let wel even of er nog total in het scherm staat anders kun je er 300.000 km bij rekenen

de teller springt namelijk bij 3 ton op nul en total verdwijnt dan uit het scherm

Dexter 01-10-2009 16:18

Quote:
Originally Posted by metallicattim
Die laatste is toch een TDI ?!?

Die jij linkt is een TDI ja.

Als je de beginpost echter leest dan zie je dat zijn voorkeur uitgaat naar alles behalve een TDI. Vandaar mijn vraag.

patjetta 01-10-2009 16:24

ik heb een tdi met 283xxx op de teller en die loopt 1 op 17 als je nog goed doorrijd.
Ik heb er nooit geen problemen mee gehad.
een td is wel makkelijker in onderhoud en als je storing hebt of opvoeren.
Maar als je er allen mee rijd en zuinig wil zijn zou ik lekker een tdi nemen.

metallicattim 01-10-2009 16:32

Quote:
Originally Posted by Dexter
Die jij linkt is een TDI ja.

Als je de beginpost echter leest dan zie je dat zijn voorkeur uitgaat naar alles behalve een TDI. Vandaar mijn vraag.


De voorkeur gaat uit naar die andere Diesels omdat die net een categorie lager vallen in de MRB ;) Dat scheelt 128 euro MRB per jaar.
Maar als een TDI 1 km per liter zuiniger is, scheelt dat ook alweer gauw 60 euro op jaarbasis ( 25.000 km p/j )

Dus ik zeg niet dat ik die andere Diesels niet wil, want het is een afweging wat het beste is op het totaalplaatje, sorry voor de onduidelijkheid.

@Patjetta, ik wil er idd alleen zuinig mee rijden, ik ga hem ook niet opvoeren, verlagen etc. Daar heb ik al een andere hobbywagen voor ;)

metallicattim 01-10-2009 16:35

Quote:
Originally Posted by TTF
let wel even of er nog total in het scherm staat anders kun je er 300.000 km bij rekenen

de teller springt namelijk bij 3 ton op nul en total verdwijnt dan uit het scherm


Dat is een goede tip, thx!! :cool:

Wolgast 01-10-2009 16:41

Ik heb een TD uit 1996 met nu 231.xxx km op de klok en reed hiervoor een Golf II 1.6.
Moet zeggen dat de TD die ik heb erg goed bevalt en met een verbruik van 1 op 16 gemiddeld mag ik niet klagen. En het meest lange afstanden (Duitsland -> NL met 150 km/h) Tuurlijk, een TDI is zuiniger en heeft meer trekkracht. Maar een TD heeft nagenoeg geen elektronica en is echt simpel (lees: goedkoop) in onderhoud. Daarentegen 'slechts' 75 pk en 150Nm.
Heb er nu een kleine 50.000 km mee gereden en er (even afkloppen) nog nooit iets ernstigs mee gehad. Afgezien van normaal onderhoud natuurlijk.

Voor mijn gevoel kan de TD motor met een nette rijstijl en goed onderhoud makkelijk de half miljoen halen. Maar dat geldt denk ik wel voor elke -VW- dieselmotor.


Het aanbod is groot dus neem je tijd! En je kan beter iets meer geld uitgeven en zeker weten dat er op het onderhoud niet is bezuinigd. Heb de mijne vorig jaar gekocht voor 2750 € en daar was al het onderhoud keurig afgestempeld door een VW garage. En heb daar tot nu toe alleen maar profijt van!

Succes!

jetta91 01-10-2009 16:45

die laatste ziet er inderdaad erg netjes uit, niet verlaagd en dat soort dingen dus op het oog is die gebruikt waar een diesel echt voor dient gewoon lekker rijden vooral met deze kilometerstand is deze zeker het bekijken waard, maar hou er rekening mee een lagere km stand is natuurlijk geen garantie he, ik kocht de golf variant met een stand van 250.000 km en deed m weg bij een stand van 350.000 ik heb er nooit problemen mee gehad, maar daarna kocht ik een passat 1.9TDI 1998 met 220.000 km op de teller en dat was 1 brok ellende. dus hoe mooi de stand ook is staar je er niet blind op ;)

Thomas 01-10-2009 17:34

Ik heb zelf een TD en ben hier zeer tevreden over...maar toch zou ik je een TDI aanraden.

Een TDI heeft meer pk's en is dus ook veel zuiniger dan een TD.
Het verbruik van een TDI valt altijd wel mee als je nu traag, normaal of hard rijdt.
Wanneer je een opgeschroefde TD echter op zijn staart duwt dan ga je vaak langs de dieselpomp passeren.

metallicattim 01-10-2009 17:50

Bedankt voor het advies allemaal!

Het wordt dus sowieso geen TD, want met mn 1.6 GOLF III rijd ik al 1:14,6 gemiddeld.
Die 1 a 2 km per liter wat een TD zuiniger is, t.o.v. de veel hogere MRB loont zich niet zo verschrikkelijk veel.

Het zou dan een TDI moeten worden. Of een SDI, maar daar vind ik er maar weinig van, dat zal wel een reden hebben?

Ik ga hopelijk zaterdag even kijken naar die TDI uit Heerlen, weet nog niet zeker of ik dat ga redden.
De Km. stand is idd geen garantie, dat weet ik ook erg goed uit ervaring :P
Ik moet dus eff goed opletten of er nog Total in beeld staat bij deze.

Als iemand nog een leuke wagen weet houd ik me aanbevolen :D

Dexter 01-10-2009 17:54

De TD is op de snelweg wel prettig, ik heb er zelf ook een, wel een Vento dus nog een paar kilo meer. Ik vind hem niet echt vlot maar op de snelweg doet die wel gewoon 1:20.

In de stad is die echter iets minder zuinig en zuipt die gewoon 1:14.

Een SDI is geloof ik de traagste versie. Dat was tenminste toch ook bij de Golf 4 zo. Ik wist niet eens dat er van de MK3 een SDI versie was eigenlijk.

Wolgast 01-10-2009 18:52

1 op 20 red ik idd ook mijn TD als ik me keurig aan de snelheid houd. Mijn verbruik was gemiddels genomen. En aangezien ik in Duitsland woon en vrij regelmatig autobahn gereden wordt ligt mijn verbruik hoger. En in de stad doet die van mij ook 1 op 14.

Snel zijn ze niet, maar kom ook echt niets tekort moet ik zeggen. Wel jammer van het hoge toerental op de snelweg....

De SDI is ook geleverd in de MK3. Heeft 64 pk geen turbo maar wel direkte inspuiting. Is supertraag maar oerbetrouwbaar en doet qua zuinigheid niet onder voor een TDI.
Heb ooit eens een stukje gereden in een MK3 SDI maar vond het helemaal niks. Vooral inhalen was een gevaarlijke aktie!
Daar is mijn TD nog snel bij!

metallicattim 01-10-2009 21:38

Ik rijd voornamelijk snelweg ( van de 120 km per dag is er 90/100 km snelweg van ).

In de Golf rijd ik altijd lekker rustig ( ik haal niet voor niks 1:14,6 met mn benzine Golf :D ), dus wat verbruik betreft zal dat wel goedkomen.

Ik heb nogmaals contact gehad met die verkoper van de TDI uit Heerlen en hij wil misschien mijn benzine Golf erop inruilen, ideaal dus. Zaterdag ga ik voor een eerste indruk, dan kan ik daarna met iemand langsgaan die er verstand van heeft.

Iedereen bedankt voor de adviezen, heeft me absoluut verder geholpen!

metallicattim 03-10-2009 15:11

Ik ben zojuist langsgeweest bij de TDI uit Heerlen, hij had idd het Total niet meer in beeld en stond nu op 24500 km dus 324.500 gelopen, maar dat kunnen die blokjes wel hebben toch!.
Ondanks die km. stand, zag de wagen er werkelijk nog mooi uit, stoelen nog erg mooi, zo goed als geen roest ( beetje onderaan de dorpel ), bijna geen deukjes/krassen, nieuwe banden, nieuwe schokkers, nieuwe distributie, nieuwe uitlaat, nieuwe APK, Elec. ramen, CV, Stuurbekrachtiging.

Kortom, ik ga hem woensdag ophalen! 8)

Iedereen bedankt voor het advies!

Wolgast 03-10-2009 17:47

Super! Veel plezier ermee! Enne, wel ff foto's plaatsen als je hem hebt!!
En met een beetje onderhoud is die km stand absoluut geen probleem!!

Heb net 750 km met mijn TD gereden en ondanks tegenwind (storm) en waar mogelijk flink door gereden te hebben, een verbruik van 1 op 16,2.....

Dexter 03-10-2009 18:16

Kan natuurlijk ook 624.500 kilometer zijn.

Ik zag vanmiddag dat er bij mij nog wel 'total' in beeld staat. Dus nog mooi geen 3 ton.


All times are GMT +1. The time now is 05:14.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.