Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Car CafĂ© (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Volvo V70 apk, hulp gevraagd! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=65686)

VW_Mannetje 04-02-2010 15:23

Volvo V70 apk, hulp gevraagd!
 
Betreft hier een Volvo V70 2.4T aut. van bouwjaar 2000, benzine uitvoering.
Is voor de APK geweest aantal dagen terug, en ik vertrouw het niet helemaal....
Is bij een Volvo dealer gekeurd.

Er is bij het afhalen vd auto niet gezegd welke dingen er vervangen zijn... hier kwam de eigenaresse achter na het zien vd rekening.

- Er is een halve liter koelvloeistof bijgevuld ---> Is dit mogelijk door verbruik van de koelvloeistof? Het is toch een gesloten systeem dus lijkt mij niet...


- Reactiesteun bovenste motorophanging is vervangen ---> Is dit een slijtageonderdeel? Lijkt mij wel.


- Motorophanging vervangen (bovenste motorsteun gescheurd = apk afkeur) ---> Hoe kan zo een steun scheuren? Er is in een jaar tijd nog geen 10.000km mee gereden en altijd netjes en normaal gereden (eigenaresse kennende).
Op het vorig apk rapport staat er geen aantekening van een motorsteun die er aan zit te komen... Vraag me dus af hoe zo iets kan scheuren...


Een normale APK kost een euro of 20 volgens de factuur, maar deze factuur is tegen de 200 euro....

Ik vertrouw het niet helemaal, dus hoop dat iemand mij meer kan vertellen.
Google heb ik ook al een paar uur zitten strunen, maar daar kom ik niet uit...

knarfmk1 04-02-2010 15:32

kan je alleen zeggen dat me pa zijn S60 uit 2001 ook een gescheurde "reactiesteun bovenste motorophanging" had.

dekilo 04-02-2010 15:44

Bij een auto van 10 jaar oud is het toch niet vreemd als er bij de APK iets gevonden wordt....
Echter ik maak altijd een afspraak bij de garage dat er NIETS wordt gerepareerd voordat ik daar toestemming voor heb gegeven.

VW_Mannetje 04-02-2010 15:50

Heb zitten googlen, en het lijkt er op dat de dieselmotoren wel eens een gescheurde motorsteun hebben omdat die zwak is, maar benzinemotoren niet...
Die auto is 10 jaar oud, maar ik vind het vreemd dat er op een vorig apk rapport niks vermeld staat en nu 10.000km later (en altijd netjes warmgedraaid, rustig gereden enz) een motorsteun gescheurd is....

En hoe verklaren jullie die 0,5L koelvloeistof....?


@ dekilo: Dat zei ik ook al tegen de eigenaresse. Die heeft geen toestemming gegeven om reparaties uit te voeren als er wat kapot is. En er is niks gezegd dat ze de auto ophaalde...

Is het mogelijk om de vervangen onderdelen nog te bekijken? Denk dat ie al bij het oud vuil liggen...

VWJean 04-02-2010 16:15

Die motorsteun komt zeer geregeld voor, de eerste versies waren allemaal van een zacht rubber.

Die koelvloeistof is bijna standaard bij een Volvo dealer helaas.
Als ze er ook maar een klein scheutje bij doen dan rekenen ze al snel 0.5 liter.

VeeDubber 04-02-2010 16:21

Als er een motorsteun "aan zit te komen" wordt dat meestal niet eens vermeld op het APK formulier. Simpelweg omdat dat niet hoeft. En naar verloop van tijd kan een motorsteun defect raken. Op zich niks raars.

Ik zou het, als ik de eigenaar was, ook niet gooien op het feit of het wel of niet noodzakelijk was. Maar op het feit dat ze het niet gemeld hebben. Er is, zoals ik jou tenminste begrijp, ook niet door haar aangegeven dat eventuele defecte onderdelen vervangen mochten worden.

Jan-Jelle 04-02-2010 16:24

Sorry, maar iemand die een volvo v70 van 2000 kan betalen, kan die 200,- vast ook wel missen.

Koelvloeistof:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof

VW_Mannetje 04-02-2010 16:27

Bedankt voor de informatie mensen!!!

@ Jan-Jelle: Waar slaat dat nou weer op??? Geld is geld, en als je wordt getild ga je graag er achter aan....

Gijs 04-02-2010 17:36

't Lijkt me inderdaad niet te gaan om die 200 euro, maar om het principe dat er gewoon gerepareerd en vervangen wordt. Dat hoort gewoon niet. Eerst melden, dan (eventueel) repareren.

VW_Mannetje 04-02-2010 18:19

Inderdaad Gijs! Wil gewoon even wat dingetjes weten namelijk... heb er gewoon geen zin in dat de eigenaresse getild wordt...

Martyn 04-02-2010 18:57

Halve liter kvs..ja kijk als er gezien word dat er bijgevuld moet worden word dat meestal altijd gedaan ook zonder toestemming, waarom nou om de simpele reden omdat er vanuit word gegaan dat mensen het zelf niet controleren en dus het risico lopen dat er straks veel te weinig inzit.

En dat van die motorsteun is inderdaad een kwaal komt heel erg veel voor bij de eerste type's van na 2000.
Is trouwens heel goed zelf te vervangen je hoeft namelijk niks te persen ofso hij is compleet met steun en al.

En hoe het kan scheuren ? Nou is gewoon slijtage door het kantelen van de motor.
En dat kan best ineens doorscheuren binnen 10.000 km waarschijnlijk was het rubber dat nog niet 10.000 geleden.

:)

s.hoogendijk 04-02-2010 19:27

Quote:
Originally Posted by Boss
Halve liter kvs..ja kijk als er gezien word dat er bijgevuld moet worden word dat meestal altijd gedaan ook zonder toestemming, waarom nou om de simpele reden omdat er vanuit word gegaan dat mensen het zelf niet controleren en dus het risico lopen dat er straks veel te weinig inzit.
:)


wat ook een reden is waarvoor er gekozen wordt om alle vloeistoffen bij te vullen is:

omdat er heel veel mensen zijn die bijvoorbeeld een week later terug komen met een lege oliepeilstok en dan roepen ze keihard "vorige week is mijn auto voor de apk geweest, hoe kan dit nou?"

en doen ze dat dus automatisch om zo een discussie te voorkomen...

hetzelfde geld voor al het andere wat stuk kan gaan aan een auto...
veel dingen zijn niet in te schatten of het stuk gaat of niet...
banden en remmen kan je inschatten of het stuk gaat.
maar bijvoorbeeld een lampje of zelfs een dynamo niet.

over de materialen zou ik dus ook niet inzitten, de manier waarop die dealer te werk gaat (zonder toestemming) zou ik per direct melding van maken dat je daar niet van gediend bent.

laat je bij een apk niet altijd wijs maken dat alles vervangen moet worden, maar vraag duidelijk wat er is afgekeurd en wat nog kan... dan kan je zelf beslissen of je het wilt vervangen hebben of niet..

gr

sander

RATFINK 04-02-2010 19:36

Quote:
Originally Posted by VWJean
Die motorsteun komt zeer geregeld voor, de eerste versies waren allemaal van een zacht rubber.

Die koelvloeistof is bijna standaard bij een Volvo dealer helaas.
Als ze er ook maar een klein scheutje bij doen dan rekenen ze al snel 0.5 liter.


Lees dit verhaal nou nog maar een keer, Jeanot heeft jaren gewerkt als receptionist bij de Volvo in Leidschendam.

s.hoogendijk 04-02-2010 19:52

Quote:
Originally Posted by RATFINK
Lees dit verhaal nou nog maar een keer, Jeanot heeft jaren gewerkt als receptionist bij de Volvo in Leidschendam.



het automatisch toevoegen van bijvoorbeeld kvs,ondanks dat er niet is bijgevuld, geeft maar 1 ding aan... een slecht georganiseerd bedrijf, die chronisch kvs te kort heeft.

wat eigenlijk altijd bij de personen ligt die het weggeven...hetzij het magazijn, hetzij de monteurs..

maar vanuitgaande dat er wel is bijgevult en dus een scheutje erbij of iets dergelijks... is het moeilijk tegen de klant zeggen van nou ik heb er een scheutje kvs in gedaan, dat kost dan 3 euro...

dan zegt de klant ook van, je hebt er praktisch niets ingedaan, waarom zou ik dat betalen...
geloof me die discussies zijn er in een auto bedrijf om de meest onzinnige dingen. ze verwachten dat alles gratis is, en dat je altijd wel FF kan kijken naar hun auto voor nop.

Voor de duidelijkheid, bij alle dealers en heel veel uni-garages ligt t uurloon hoger dan 60 euro/uur dat betekend dus iedere minuut kost 1euro...

Ron mk1 04-02-2010 20:46

Motorsteun is GEEN adviespunt voor de apk, vandaar vorig jaar niet gemeld.

Motorsteunen, en reactie steunen gaan vaak stuk bij de volvo.
Bekend probleem.

En ook ik ga een klant niet bellen om een beetje kvs bij te vullen.
De meesten mensen kijken daar niet naar en zijn allang blij dat je het bijgevuld hebt.

0.5 liter rekenen als er maar een scheutje in is gegaan vind ik normaal. Anders kunnen we in de werkplaats wel een injectie naald gaan gebruiken om daar de prijs op te baseren.
Als er .10 extra bij is gegaan hoor je de klant niet klagen dat ze het nniet afgerekend hebben.

Vind dit een beetje ver gezocht, denk dat menig mens zijn handen dicht mag knijpen bij een apk van maar 200 euro.

RubenD 04-02-2010 21:21

Als je 200 euro moet betalen voor de APK dan voert datzelfde bedrijf het onderhoud (kleine/grote beurt) niet goed uit...

Nu weet ik ook wel dat er tussen de laatste beurt en APK wat stuk kan gaan, maar als je auto in onderhoud is kan een APK controle alleen nooit zomaar 200 euro kosten.

Uurloon -> hoop dat een werkuur gefactureerd word voor 60 euro. Anders stop ik nu direct met mijn werk en ga ik weer in de garage staan bij zo'n bedrijf dat mij 60 euro brutto per uur betaald ;)

VW_Mannetje 04-02-2010 22:55

@ Ron mk1: Ik heb altijd een apktje van 2 tientjes, ik denk dat jij niet veel klantjes hebt als jij een apk van maar 200 euro geeft....

Hartstikke logisch dat je niet de klant belt om kvs bij te vullen, maar dat bedoel ik ook helemaal niet, het gaat mij om de reactiesteun en motorsteun die zomaar vervangen zijn, dat snap je toch wel...

@ de rest: Bedankt voor de nuttige info!

Gijs 04-02-2010 23:10

Quote:
Originally Posted by RubenD
Uurloon -> hoop dat een werkuur gefactureerd word voor 60 euro. Anders stop ik nu direct met mijn werk en ga ik weer in de garage staan bij zo'n bedrijf dat mij 60 euro brutto per uur betaald ;)

60 euro per uur zul je zelf nooit verdienen door in een garage te werken. Van de 95 euro die ik per uur opbreng bij Scania krijg ik ook maar een klein deel ;)

RubenD 04-02-2010 23:21

Weet ik ook wel ;)

Maar lees de post van s.hoogendijk maar eens terug.

Arnaud 05-02-2010 06:35

Quote:
Originally Posted by RubenD
Als je 200 euro moet betalen voor de APK dan voert datzelfde bedrijf het onderhoud (kleine/grote beurt) niet goed uit...


Toto nu toe heb IK nog nergens gelezen dat de Volvo ook naar het betreffende bedrijf gaat voor z'n onderhoudsbeurtjes;)

Tot nu toe vind ik het geen apart verhaal, een halve liter KVS wordt zomaar weg in zo'n groot expansievat, je zou hoogstens kunnen zeggen dat men in orde van netheid wel even had kunnen bellen voordat men tot reparatie overging maar om meteen een bedrijf van oplichting te gaan verdenken.... :rolleyes:


All times are GMT +1. The time now is 18:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.