Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Transporter (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=24)
-   -   1.9 wbx revisie en tuning, wie wat waar (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=66976)

dubster.be 04-03-2010 19:41

1.9 wbx revisie en tuning, wie wat waar
 
al een tijdje ben ik op zoek naar meer info over de revisie en tuning van mijn 1.9wbx (motortype dg) blok. Veel vind ik er niet over, zeg maar niets eigenlijk, en mijn ervaring op gebied van boxers is ook niet groot. zelfs op verschillende bus-forums vind ik eigenlijk niets :shake:

Omdat het blok volledig moet gereviseerd worden, dacht ik om dit meteen wat te tunen. Wie weet er interessante adressen of internetlinks over volgende onderwerpen:

-boren en onvermaatse zuigers in wbx
-beschikbare performance-uitlaten
-snelle nokkenassen
-revisie en tuning in het algemeen

dubster.be 08-03-2010 10:31

niemand ervaring?

MipMip 08-03-2010 10:45

Bekend adres:

http://www.ahnendorp.com/VW-Wasserb...-Bearbeitungen/

Die kunnen je er vast meer over vertellen.

JeeWee 09-03-2010 12:12

http://www.delta-rv.nl/index_revenond.htm

en je kunt het bij http://www.ottovandenbergh.nl/ proberen.

dubster.be 09-03-2010 12:26

ok daar hebben we wat aan :thumbup:

ahnendorp en delta waren mij reeds bekend, ik zal eens contact leggen hiermee :rolleyes:

ik had de vraag hier vroeger al eens gesteld maar kent iemand de motoren van TES? prijs is hééééél goed maar ja, is het wat?
http://www.theengineshop.info/wc_transporter.html

en nog even een vraagje aan de boxerkenners, loont het wel de moeite om zo'n 1.9 wbx te tunen? weet er iemand wat je met een bepaalde set-up ongeveer bekomt van pk?

een ander blok in niet direct een optie want hier in België kan dit helaas niet

dubster.be 11-03-2010 12:44

en deze
http://www.status-vw.co.uk/shop/ind...html&lang=en-gb

heeft iemand daar al van gehoord?

JeeWee 11-03-2010 22:43

nope maar je kunt altijd ff vragen op engelse fora hoe deze mensen bevallen!

enneuh waarom een 1.9 tunen als je een 2.1 als uitgangsbasis kunt nemen met 112 pk

Houtstoker 12-03-2010 07:33

omdat je in Belgie de motor niet mag wisselen door een ander type.

Optie is mss andere zuigers te monteren, met een minder hoge uitholling. Als je de compressieverhouding hoger maakt krijg je meer vermogen. Gecombineerd met inspuiting (megasquirt) zou je hiermee en redelijke vermogenswinst kunnen halen. Ook zou de bus zo zuiniger kunnen worden.

wel ben je dan mogelijk afhankelijk van super 98 bij het tanken.

dubster.be 13-03-2010 18:36

andere blokken inhangen is inderdaad geen optie :mad:

die megasquirt vrij programeerbare injectiesystemen had ik al van gehoord ja, maar zou het monteren van dit systeem niet ongelooflijk complex worden?

groeten klaas

Houtstoker 14-03-2010 08:09

Ik ken iemand met injectie problemen bij een Vanagon. Die heeft van alles geprobeert om de bus goed aan het lopen te krijgen, niets hielp. Nu rijdt hij met een megasquirt rondt en laat iedereen horen en voelen hoe mooi de bus nu loopt. Hij is er lyrisch over.

Lijkt me een aanrader.

De 1.9 is er van 42 tot 66 KW. Het verschil in compressieverhouding wordt bereikt door een meer of mindere uitholling van de zuigers. Motorcode GW is ontworpen voor 66 kw, 90 pk, EY voor 42 kw 57 pk. Let wel, ik kijk nu alleen naar 1.9 blokken. Ik heb echter geen idee of de cilinders van de DJ passen. Deze meten 2.1 liter 82 kw 112 pk
Bron; http://www.t3-forum.nl/php3/phpBB3/...otorcodes:start

dubster.be 14-03-2010 11:31

Quote:
Originally Posted by Houtstoker
Ik ken iemand met injectie problemen bij een Vanagon. Die heeft van alles geprobeert om de bus goed aan het lopen te krijgen, niets hielp. Nu rijdt hij met een megasquirt rondt en laat iedereen horen en voelen hoe mooi de bus nu loopt. Hij is er lyrisch over.

Lijkt me een aanrader.

De 1.9 is er van 42 tot 66 KW. Het verschil in compressieverhouding wordt bereikt door een meer of mindere uitholling van de zuigers. Motorcode GW is ontworpen voor 66 kw, 90 pk, EY voor 42 kw 57 pk. Let wel, ik kijk nu alleen naar 1.9 blokken. Ik heb echter geen idee of de cilinders van de DJ passen. Deze meten 2.1 liter 82 kw 112 pk
Bron; http://www.t3-forum.nl/php3/phpBB3/...otorcodes:start


idee van richtprijs van dit systeem? is dit systeem qua electronica dan toch nog behoorlijk makkelijk aan te passen aan zo'n oude motor? er zit tenslotte niets voorzien van electronica in de DG...en hoe zit dat dan met injectoren en dergelijke?

hmmm tja, als de cylinders v d DJ zouden passen zijn we idd al een eindje verder weg...ik heb er in ieder geval nog niets van gelezen.

veel forums waar zulke vragen kunnen gesteld worden heb ik helaas ook nog niet gevonden

Houtstoker 15-03-2010 07:33

Van prijzen geen idee, even googlen. Het systeem is gemaakt om een oud systeem te vervangen en is dus gemaakt om in oude wagens te passen en te werken.


All times are GMT +1. The time now is 00:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.