![]() |
Cilinderkop flowen
Mn nieuwe projectje wordt het reviseren van de cilinderkop van mn gti. Ik wou hem dan ook gelijk maar ff een beetje tjoenen dmv flowen van de cilinderkop en inlaatpoorten vergroten en pas maken op t spruitstuk.
Mijn broer werkt in de motorenrevisie/tuning en hij zou t evt. voor me kunnen doen. Echter hij dacht dat ik in de knel kwam met mn luchtweger, meer en makkelijker lucht erin zou kunnen betekenen dat mn benzine/lucht verhouding niet meer zou kloppen. Wat kan ik nu t beste doen? Laten zitten? Of kan je dit nog weer afstellen dmv co-gehalte oid :confused: |
hmmm, je broer zou toch moeten weten dat ene luchtweger meet hoeveel lucht er aangezogen wordt, dus als er meer (tot een bepaald punt) lucht wordt aangezogen wordt er ook meer brandstof ingespoten. Ik denk niet dat je met het flowen van je kop over de grenswaarden van de LMM heen gaat
|
Het heet ook niet voor niks een LUCHTWEGER. Dus de luchtweger meet hoeveel lucht er in gaat. En aan de hand daarvan past hij de benzinetoevoer aan.
|
wat houdt "flowen" precies in?
|
Flowen houdt in dat je de luchtweerstand die plaatsvindt in het spruitstuk en cilinderkop minimaliseert. Dus, overbodige randjes,bobbels ed. weghalen, bochten zo recht mogelijk zien te maken en poorten en kanalen vergroten.
Maar ik krijg er dus geen problemen mee. Ik zat er zelf ook al een beetje gek tegenaan te kijken, idd het is een luchtweger die aan de hand van de hoeveelheid lucht de benzinetoevoer regelt. Goed, ik wou t gewoon ff zeker weten ;) |
scheelt dat pk`s ofzo dan? sneller op toeren? loopt ie mooier?
kostda? |
Flowen scheelt je sowieso een paar pk. En hij zou volgens mij ietsje sneller op toeren moet zijn.
|
vooral wat koppelwinst geloof ik, en beter oppakken en lopen. maar zal wel gen dag en nacht schelen denk ik? maar hoe beter, hoe beter heh... :D
|
Flowen........dat heeft alleen nut als ALLE kanalen gelijk worden gemaakt, dat is iets wat niet zo maar uit het handje te doen is...
Grote tuners hebben daar zelfs een flowbank voor.. Polijsten van in/uitlaat kanalen is wat anders dan flowen... :tongue: |
Quote:
Als het een K-jetronic is, zou je eventueel de luchtweger van een 4 cylinder porsche motor op K-jetronic kunnen pakken ( ik geloof 924/944), de benzinedistributie-kop van een K-jetronic 16v samen met de injectoren van een 16v op ene 8v. Daarbij nog het gasklephuis van een 2E motor met vacuumaansluiting voor ook de koudstart van deze motor ( extra verrijking van de brandstof als ik me niet vergis). |
Quote:
En wat voor winst zou met deze hele 'ingreep' opleveren :biggrin: |
een lege portemonee iig... :cool:
|
Ghehe als dat alles is :D
|
Maar ik heb er idd wel eens over gehoord. Een Porsche 924 luchtweger past exact in een golfje 1. En hoe zit t verder dan? Wat zijn de voordelen?
|
Quote:
Das vrij logisch....die dingen zijn qua inbouwmaat exact hetzelfde, er zit alleen verschil in de doorlaat en de meetschijf.... Als je dat soort zaken gaat kopen let dan wel op dat je de juiste koopt, er zijn namelijk porsche luchtwegers die KLEINER zijn dan die van de Gti.....vanwege emissie eisen enz worden dat soort zaken wel eens aangepast |
Quote:
Ik moet het toch even vragen. Hoe kom je in godsnaam aan deze wijsheid???? Ik zou willen dat ik de helft wist! :redface: |
Quote:
je vergeet uitliteren en daarbij ,flow bank ,leuk ,kan je een koppel rechte laten zien van een door mij geflowde kop .dat is wat flowen doet je koppel spreiden zodat je motor eerder en langer zijn koppel kan benutten |
Quote:
Klopt, ik wilde alleen maar aangeven dat het iets is wat je niet *zomaar* doet... Mensen denken vaak dat, dat soort zaken, iets is wat je kan doen op een regenachtige zaterdag middag :tongue: :tongue: |
kan wel ,als je weet wat je doet ,en hoe je het moet doen , en dat verklap ik niet anders ben ik me brood kwijt.het flowen is idd in een middag te doen ,maar dan is ie niet optimaal en extreem geflowd ,maar wel goed voor een enkele carb of standaard injectie .komt nog bij het vlakken ,kleppen inslijpen ,klepgeleiders controleren etc etc etc
|
Quote:
Gelijk heb je..... :D :D |
All times are GMT +1. The time now is 17:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.