Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Nieuwe Turbo M-TDI (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=73548)

Thomas 08-08-2010 17:08

Nieuwe Turbo M-TDI
 
Gelijk de titel het al verklapt ben ik rustig opzoek naar een nieuwe turbo voor op de M-TDI in mijn golf 3.
Voorheen reed ik met een KKK die standaard van mijn TD afkwam en dat beviel al aardig.
Deze is nu een kleine maand geleden overleden.

Voorlopig heb ik dan maar even de turbo erop gehangen die standaard op het 90pk TDI blok werd geleverd.
Maar deze is opmerkelijk wat minder dan de KKK.

Nu ben ik opzoek naar wat anders, degelijkers en iets dat niet zo snel kapot draait wanneer je hem boven de 1,5 bar laaddruk laat leveren. Ik zou het blok graag heel houden dus de turbo moet zeker niet boven de 2bar kunnen pieken.

Wie weet wat?

Alvast bedankt, gegroet!

gti_power 09-08-2010 08:47

Quote:
Originally Posted by thomashouben
Gelijk de titel het al verklapt ben ik rustig opzoek naar een nieuwe turbo voor op de M-TDI in mijn golf 3.
Voorheen reed ik met een KKK die standaard van mijn TD afkwam en dat beviel al aardig.
Deze is nu een kleine maand geleden overleden.

Voorlopig heb ik dan maar even de turbo erop gehangen die standaard op het 90pk TDI blok werd geleverd.
Maar deze is opmerkelijk wat minder dan de KKK.

Nu ben ik opzoek naar wat anders, degelijkers en iets dat niet zo snel kapot draait wanneer je hem boven de 1,5 bar laaddruk laat leveren. Ik zou het blok graag heel houden dus de turbo moet zeker niet boven de 2bar kunnen pieken.

Wie weet wat?

Alvast bedankt, gegroet!



Ik neem aan dat je een watste gate turbo zoekt?
Ik zou eens kijken voor een kkk k24 of een t3 turbo,
Ik heb een k24 op mijn gtd 1.6 zitten die dtaait 1,5 bar bij 4500 toeren.
Deze kunnen dat beter aan als een k14,boven 1 bar ga je er alleen nog maar warme lucht mee verplaatsen.
Icm de 76mm downpipe spoelt die nog best snel op,de k24.

Mtdi 09-08-2010 10:31

@Tomas: Zelf rij ik met een 17/49 VNT met druk regeling.
Van af volgend jaar een gt18 van een Vito,dat is ook een variabele turbo alleen een klein beetje groter.
Het idee er achter is dat die grote het een beetje makkelijker heeft.
Mijn auto draaid nu op 1.9/2.0 piek en 0.9 als ik 140 rijd.

Thomas 09-08-2010 12:14

Quote:
Originally Posted by Mtdi
@Tomas: Zelf rij ik met een 17/49 VNT met druk regeling.
Van af volgend jaar een gt18 van een Vito,dat is ook een variabele turbo alleen een klein beetje groter.
Het idee er achter is dat die grote het een beetje makkelijker heeft.
Mijn auto draaid nu op 1.9/2.0 piek en 0.9 als ik 140 rijd.


Kheb al veel liggen nadenken over al dan niet een VNT te gaan gebruiken.
Bert Zwalve vertelde mij dat het met een gewone, kleine vnt al gauw gaat opspoelen en druk leveren maar dat deze lang niet zoveel volume leveren als een gelijkaardige, niet VNT turbo.
En dit wordt zeker een probleem wanneer je weet dat ik een belachelijk grote IC heb gebruikt om de inlaatlucht voldoende gekoeld te krijgen...

Je hebt jouw VNT dan mechanisch aangestuurd in samenwerking met de gashendel neem ik aan?
Op welke wagen werd die 17/49 VNT gebruikt?

Alvast bedankt!

Thomas 09-08-2010 12:19

Nog even wat toevoegen;
Aangezien mijn Dieselpomp van een 2,5l Iveco Daily afkomt, die ik in Nederland bij een Iveco onderdelen handelaar heb gevonden,
gaf Bert mij het advies eens uit te kijken naar de K27 en de K28, beide ook gebruikt op de Iveco motoren.
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Thomas 09-08-2010 12:32

Quote:
Originally Posted by gti_power
Ik neem aan dat je een watste gate turbo zoekt?
Ik zou eens kijken voor een kkk k24 of een t3 turbo,
Ik heb een k24 op mijn gtd 1.6 zitten die dtaait 1,5 bar bij 4500 toeren.
Deze kunnen dat beter aan als een k14,boven 1 bar ga je er alleen nog maar warme lucht mee verplaatsen.
Icm de 76mm downpipe spoelt die nog best snel op,de k24.

Ik weet niet welke kkk ik had op mijn TD, nummer schiet me nu even niet te binnen.
Op mijn TD haalde deze inderdaad MAX 1,5 bar.
Maar op de M-TDI geschroefd ging die daar vlot over...

Mtdi 09-08-2010 13:35

Op een AFN in een Scirocco mk2 en een pomp van een LT 2800 AGK motor.
Hoe veel pk,onbekend wel erg veel koppel wielspin in de 3e versnelling.
Mijn VNT word op druk aangestuurd ik gebruik de actuator van een turbo van de AGK motor.
Ik ga een Force actuator bestellen daar kan een andere veer in geplaatst worden,om de piek druk langer vast te houden.

gti_power 10-08-2010 11:38

Ik heb geen governor meer op mijn pomp,deze veert nog net genoeg zodat het weerin elkaar gezet kon worden.
Ik kan de wastegate nog verder indraaien waardoor hij nog meer druk draait maar ik vind dit al genoeg.
Dus hij draait nog niet op max...
MAAR let op ik rij met een td met veel meer compressie,de tdi kun je met meer drukvulling rijden zonder problemen te krijgen.
Het is mn dagelijkse auto dus zo vaak ziet ie de 1,5 niet.
Er zit ook een sprinter intercooler op maar van drukverlies heb ik geen last.

Thomas 10-08-2010 11:55

Zowel de governor als de vervroeging van de pomp moet ik nog aanpassen.
Dat zal de drukvulling wel een deel ten goede komen, zelfs met deze kleine turbo erop...

Mtdi 10-08-2010 12:40

@Thomas:
De mijne draait niet meer dan 3900 toeren,als je meer toeren draait heeft een 17/49 niet genoeg opbrengst.
De mijne is een VA zoek dan een dure vc.
Daarom ga ik voor een gt 18 van een Vito die is eigenlijk 18/52.
Ik zal je van de week even een paar foto's sturen.

Jan

Thomas 10-08-2010 13:29

Quote:
Originally Posted by Mtdi
@Thomas:
De mijne draait niet meer dan 3900 toeren,als je meer toeren draait heeft een 17/49 niet genoeg opbrengst.
De mijne is een VA zoek dan een dure vc.
Daarom ga ik voor een gt 18 van een Vito die is eigenlijk 18/52.
Ik zal je van de week even een paar foto's sturen.

Jan


VA, VC, juist gelijk bij al die motorcodes, kan ik niet meer volgen :D
De bedoeling is om het afnijpen van de diesel dat begint, afhankelijk van pomp tot pomp, bij ongeveer 2700 toeren, te verleggen.
Ik wil nooit boven de 4000 toeren gaan doortrekken want ik heb al genoeg problemen gehad met het wel bekende distributie tandwiel dat loskomt.
Hoge toeren draaien doet daar zeker geen goed aan, vandaar.
Als je eens wat foto's kon sturen...dat zou fijn zijn.


All times are GMT +1. The time now is 13:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.