Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Oliekoeler MK1 GTI "DX" op 1600 TD "SB" (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=74333)

DoriDaan 26-08-2010 11:20

Oliekoeler MK1 GTI "DX" op 1600 TD "SB"
 
Omdat het wel jeukt om ca 125pk uit de TD te persen denk ik dat het verstandig is om er een oliekoeler op te knuppen..

Ik zat te denken of een oliekoeler van een MK1 OF MK2 8vGTI zal passen
dan met de "bekende" DX motor

Omdat de blokken er hetzelfde uitzien voor een groot deel dacht ik dat het wel kan lukken. :rolleyes:

MAARRRR voordat ik iets ga zoeken/kopen wil ik het wel zeker weten... :D

Graag hoor ik van jullie...

mk2 td driver 26-08-2010 16:23

Quote:
Originally Posted by DoriDaan
Omdat het wel jeukt om ca 125pk uit de TD te persen denk ik dat het verstandig is om er een oliekoeler op te knuppen..

Ik zat te denken of een oliekoeler van een MK1 OF MK2 8vGTI zal passen
dan met de "bekende" DX motor

Omdat de blokken er hetzelfde uitzien voor een groot deel dacht ik dat het wel kan lukken. :rolleyes:

MAARRRR voordat ik iets ga zoeken/kopen wil ik het wel zeker weten... :D

Graag hoor ik van jullie...


van een dx past, heb het laatst ook met mijn td gedaan, ik heb de oliekoeler achter de grille weggewerkt, je moet alleen het gat op het oliefilterhuis uitboren naar uit mijn hoofd m12x1,5

dan kun je het zo met nieuwe pakkingen monteren :thumbup:

ik zou is kijken of ik nog wat foto's kan posten

oettinger_18 26-08-2010 16:39

Er mag inderdaad een foto erbij en is m12x1,5 goed?

joostvw 26-08-2010 16:42

is een watergekoelde oliekoeler geen optie?

Turbo-Variant 26-08-2010 19:30

Ja naar mijn weten ook M12x1,5. Heb namelijk eens een wielbout in het oliefilterhuis gedraaid toen ik onderweg de olietoevoer van de turbo moest stilleggen. (jaja, de turbo was toen juist geklapt, vandaar ;))

Voor de rest past zo'n DX koelertje inderdaad. Voordeel hiervan is dat er een thermostaat in zit. Dat is een vereiste op een diesel, anders duurt het erg lang voordat de boel op temperatuur komt.

DoriDaan 27-08-2010 07:22

Thanx guys!

Dan was mijn vermoeden toch goed... nu maar ff op jacht naar een oliekoeler met slangen!

had al iets op MPL gezien.. ik zal hier ook ff posten

jettaracing 27-08-2010 07:36

Quote:
Originally Posted by joostvw
is een watergekoelde oliekoeler geen optie?


Die zit standaard op een Td :thumbup:

DoriDaan 27-08-2010 11:03

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Die zit standaard op een Td :thumbup:



Ik dacht dat die dus niet voldeed voor het tuning verhaal! :rolleyes:

Stijn 27-08-2010 11:06

Nee zo'n water-olie warmtewisselaar is geen fijne optie inderdaad op dikkere TD's, daardoor wordt het alleen maar sneller heet allemaal als er wat flinke energie opgewekt wordt :)

Jel Golf 2 GTI 27-08-2010 11:41

euh mijn TD is ook gekoeld met een waterkoeling en volgens mij zijn de TDI's met 110 pk ook watergekoeld.

Ik denk als je 125pk uit een TD blok gaat halen je makelijk toe moet komen met een watergekoelde oliekoeling :thumbup:

Grtz jel

Oudelut 27-08-2010 13:58

@Jel: ik heb de neiging de ervaringsdeskundigen (Stijn = Mr. TD?) toch wel te geloven...?

J-9A-N 27-08-2010 14:13

Het gaat ook niet alleen om de pk's , maar voornamelijk om de hogere turbodruk en de daarbij behorende temperaturen.

Dus ik zou ook een extra oliekoeler monteren.

joostvw 27-08-2010 14:33

kan ik dan als ik een luchtgekoelde oliekoeler monteer (op een 1.9TDI) de watergekoelde laten vervallen?
of word dat te gek?

mk2 td driver 27-08-2010 14:42

Quote:
Originally Posted by joostvw
kan ik dan als ik een luchtgekoelde oliekoeler monteer (op een 1.9TDI) de watergekoelde laten vervallen?
of word dat te gek?



als die luchtgekoelde koeler genoeg capaciteit heeft wel, en daarnaast zal het ook een positief effect hebben op je watertemperatuur.

mk2 td driver 27-08-2010 14:44

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Het gaat ook niet alleen om de pk's , maar voornamelijk om de hogere turbodruk en de daarbij behorende temperaturen.

Dus ik zou ook een extra oliekoeler monteren.



AMEN :goodpost:

Stijn 27-08-2010 16:02

De olietemperatuur is hoger dan de watertemperatuur, de warmte zal dus van de olie richting het koelwater gaan. Als je dus een externe (luchtgekoelde) oliekoeler monteert zou ik meteen de warmtewisselaar laten vervallen, dat is dan alleen maar onnodige verdere opwarming van het koelwater.

Jel Golf 2 GTI 27-08-2010 18:56

Quote:
Originally Posted by Oudelut
@Jel: ik heb de neiging de ervaringsdeskundigen (Stijn = Mr. TD?) toch wel te geloven...?


Dat is je grootste recht :D

Ik wil ook niet zeggen dat ik gelijk heb, Ik ga er alleen van uit dat wanneer je 15pk meer haalt uit een blokje dat er nog genoeg capaciteit over is van je radiator om je olie en blok gekoeld te krijgen.

@ stijn: ik heb voor die reden ook een luchtgekoelde oliekoeler klaar liggen om op de GTI te zetten.

PS: ik zit hier op het forum om over zo een dingen te leren :thumbup:

Zie ook net dat het over een 1600 gaat en niet over een 1900TD zoals ik dacht :redface:

ronnie_v 27-08-2010 18:57

volgens mij heb ik nog een oliekoeler met slangen ( mk1 gti) in de schuur liggen. Die heb ik toch niet nodig. :rolleyes:

DoriDaan 27-08-2010 21:41

Quote:
Originally Posted by ronnie_v
volgens mij heb ik nog een oliekoeler met slangen ( mk1 gti) in de schuur liggen. Die heb ik toch niet nodig. :rolleyes:



Das top.. delden is op de route naar pa en ma...name your price :D :thumbup:

ronnie_v 27-08-2010 22:02

zal morgen even kijken of die nog in de schuur ligt, en paar foto's maken. ;)


All times are GMT +1. The time now is 12:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.