Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   KKK24 boost regelen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=77553)

remie 12-11-2010 09:21

KKK24 boost regelen
 
hallo,

ik wil mijn golf 2 TD opschroeven. Ik heb me al flink verdiept in het 'diesel tunen' en kwam tot de conclusie dat de meeste mensen een bleedvalve plaatsen om de boost te regelen. Nu gingen eigenlijk alle topics die ik tegen kwam over Garret turbo's.

Na wat studie onder de motorkap zag ik dat ik een KKK turbo heb, ik meen een 24 (JR blok). ik begreep dat bij de KKK turbo's ergens een imbus zit waar je de druk mee kan bepalen (en dus geen bleedvalve nodig hebt?).

Klopt dit?
Waar kan ik de schroef vinden?
Wat is de maximale druk die de motor/turbo aankan?

ik weet dat er 1001 topics zijn over dit onderwerp, maar de antwoorden zijn vaak erg kort en onduidelijk.

Ik ben verder op de hoogte dat ik met een boostmeter moet werken en rekening moet houden met EGT waardes als ik ga schroeven.

J-9A-N 12-11-2010 09:57

In de rode cirkel

gti_power 12-11-2010 21:07

Ik laat mijn k24 in de 5e versnelling wel eens 1.8 bar draaien..
wel met sprinter intercooler en metalen pakking.
1.5 bar kan die de hele dag draaien.
MAAR denk aan je koppakking,met een originele speel je russische roulette boven 1 bar.En ik heb de governor helemaal stijf gemaakt. :thumbup:

J-9A-N 12-11-2010 21:12

@GTI POWER
Met welke stalen koppakking rijd je??
Kan hier niet veel info over vinden.
Alvast bedankt.

Gr Jan.

gti_power 13-11-2010 07:52

Hoi jan,
met de pakking van de aaz 1.9 td motor.

J-9A-N 13-11-2010 10:10

Super :thumbup:
Bedankt voor de info.

remie 13-11-2010 14:28

bedankt voor de info!

Thomas 16-11-2010 02:38

Koppakingen van het merk Victor Reinz zijn ideaal voor het zwaardere werk.

Voor de turbodruk aan te passen kan je op 2 manieren te werk gaan:
Oftewel sluit je de wastegate werking gewoon af.
Op de foto die hier reeds werd bijgevoegd is het leidinkje al reeds aangeduid in het blauw.
Als je dat gewoon weghaalt/afsluit blijft je turbo opspoelen tot hij zijn top bereikt die bepaald wordt door de snelheid van jou uitlaatgassen. Kschat ergens tussen de 1,4 bar en 1,6 bar piekdruk.

Oftewel schroef je het inbusje naar binnen (aangeduid in het rood) waardoor er meer druk nodig is om de wastegate te laten werken en de turbo dus meer druk zal leveren, de piekdruk kan je zelf regelen door het imbusje verder of terug te schroeven...
Het is wel aangeraden een turbodrukmetertje te gebruiken om de boel wat in de gaten te houden.




All times are GMT +1. The time now is 01:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.