Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   stuur trilt bij 100-110 km/h (uitlijnraport) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=84907)

tim_j 01-05-2011 10:53

stuur trilt bij 100-110 km/h (uitlijnraport)
 
Een poos geleden is de Golf uitgelijnd bij de Kwikfit, daar zat een uitlijn rapport bij.

De wielen zijn 2 maal gebalanceerd bij verschillende bandenboeren,
een set andere wielen die zeker weten goed zijn gebalanceerd trillen onder ook onder deze auto. (wellis waar wat minder, maar toch..)

Mijn stuur trilt nog steeds bij 100 a 110 km per uur.
Is het af te lezen hoe dit komt?

Rapport:


Tiefleger 01-05-2011 11:03

Banden laten balanceren.

tim_j 01-05-2011 11:05

Dat is 2 maal gebeurd bij verschillende bandenboeren, zou goed moeten zijn!

Tommy 01-05-2011 11:27

Er zijn wel meer draaiende delen die kunnen slingeren. tussen de motor en je wielen.

Ik heb hetzelfde, de vorige eigenaar gaf aan dat het de aandrijfassen zijn. Toch moet ik zelf ook nog kijken of ik er iets aan kan doen, vind het maar irritant!

tim_j 01-05-2011 11:31

Is dat op de een of andere manier te controleren dan?
(met de wielen in de lucht in zijn 5e laten draaien bijvoorbeeld)

Bij andere vw's (oudere Polo's) lees je weleens over "balanceerblokken" op de as, is dat op de Golf 2 ook geleverd?

Tommy 01-05-2011 11:39

heb daar eigenlijk geen idee van.... je kunt ze ook laten balanceren geloof ik? Maar dan moet alles los, en weet niet hoe dat dan gaat met montage?

Ik weet het eigenlijk niet, maar ben ook wel benieuwd, of nog andere suggesties van mensen. Ik vraag me namelijk af of daar zoveel trilling uit kan komen. En bij mij was het even wat minder na het monteren van andere wielen. Het is bij mij sowieso minder nu. ik had 2 rechte velgen en 2 met een verwaarloosbaar slagje, en die 2 zitten achter bij mij.

Uitlijnen helpt volgens mij sowieso niet voor trilling. En volgens mij krijg je kromme velgen nooit trillingvrij.

Spierings 01-05-2011 12:00

Uitlijnen heeft zoizo niks met trillen te maken.

Trillen van de auto kan naast onbelans nog andere oorzaken hebben.
-slecht centrering velgen op naaf (doordat naafgatmaat niet klopt).
-slag in velg (krom)
-Slingering of slag in de band.
-band gecupt of geblokt

Als alle bovenstaande dingen zijn nagekeken zou ik pas naar andere dingen kijken.

patjetta 01-05-2011 12:01

Je kan je wielen ook op de auto laten balanceren.
Bij sommige banden zaken hebben ze nog wel zo`n ding staan.
Dan balanceren ze gelijk alles wat beweegt.
Je kan ook even kijken of je wel de goede centreer ringen achter de velgen heb zitten en of de bouten goed centreren.
Als je geen of verkeerde centreer ringen op je velgen heb zit je velg nooit precies in het midden en daar krijg je een trillend stuur van.

tim_j 01-05-2011 12:51

Laten we het zo zeggen.
Het stuur slaat heel snel met korte uitslag van links naar rechts.

Het zou wat je zegt in de centreerringen kunnen zitten, ze passen prima maar dat zegt niks.
Is er een zaak in zuid holland die met de wielen erop balanceert?

tim_j 01-05-2011 12:52

Slotbouten, kunnen die voor onbalans zorgen?

De Pul 01-05-2011 12:59

nope,heb je je wiellagers ook even laten checken?dat heb ik nl eens meegemaakt,zelfde probleem.

Djdewit 01-05-2011 14:27

Velgen laten richten, kost geen vermogen.

patjetta 01-05-2011 14:41

Als de velgen krom zijn zouden ze dat moetten zeggen met het balanceren.
Er is in naaldwijk wel een zaak die dat doet wat ik zeker weet.
Steehouwer banden
energystraat 7 in naaldwijk

Spierings 01-05-2011 16:28

Quote:
Originally Posted by patjetta
Als de velgen krom zijn zouden ze dat moetten zeggen met het balanceren.

Zouden ze moeten zeggen, maar bij genoeg bedrijven hangen ze hem gewoon op het apparaat en slaan ze het lood erop zonder naaar de velg te kijken bij het rond draaien ;) .

jan_gti_16v 01-05-2011 16:47

bij van kleef in delft balanceren ze nog aan de auto als het goed is...

heb daar meerdere keren laten uitlijnen en balanceren en dt is altijd goed bevallen...

gr.jan

rallye g60 01-05-2011 16:53

Quote:
Originally Posted by Spierings
Uitlijnen heeft zoizo niks met trillen te maken.

Trillen van de auto kan naast onbelans nog andere oorzaken hebben.
-slecht centrering velgen op naaf (doordat naafgatmaat niet klopt).
-slag in velg (krom)
-Slingering of slag in de band.
-band gecupt of geblokt

Als alle bovenstaande dingen zijn nagekeken zou ik pas naar andere dingen kijken.



ja klopt precies werk bij bandenbedrijf dus kan het weten ;)

als de band hoogte slag heeft kunnen ze band halve slag draaien ten op zichte van de velge wil ook wel eens helpen maar ja moeilijk vanaf deze afstand te zien wat er aan de hand is.


succes ermee !!

tim_j 03-05-2011 10:17

Bedankt allemaal!

Ik ga eerst zelf onderzoeken met de tips of er wat mis is, als ik niks vind laat ik het nakijken bij Van Kleef in Delft. (dichtste bij :D)

Wout87 03-05-2011 20:42

Ik zou alles laten balanceren aan de auto, tijdens het balanceren komt gauw genoeg in beeld wat precies het probleem is.

De Limburger 05-05-2011 15:09

Tot 80Kmh schudden in het stuur zijn de achterwielen, na 80kmh zijn de voorwielen in onbalans. Even alles na lopen dan moet het goed komen.
Gr Ronnie

Spierings 05-05-2011 17:54

Quote:
Originally Posted by De Limburger
Tot 80Kmh schudden in het stuur zijn de achterwielen, na 80kmh zijn de voorwielen in onbalans. Even alles na lopen dan moet het goed komen.
Gr Ronnie

:screwy: Snelheid heeft er echt niks mee te maken hoor of het nou van voor of achter komt.
Trillen achter is juist in de stoel te voelen.


All times are GMT +1. The time now is 00:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.