![]() |
Wiellagers voor en stuurkogels
Mijn fusee's en wielnaven zijn gestraald en opnieuw gelakt.
Nu zou ik deze willen voorzien van nieuwe lagers. Hoe kan ik het beste te werk gaan? Eerst de lager in de fusee persen en daarna de wielnaaf hierin persen? Iemand ervaring met dit soort werk? Bijkomend vraagje: De rubbers van mijn stuurkogels (die aan de fusee's vast zitten) zijn slecht. Kan ik deze gewoon vervangen door nieuwe of moeten de ganse stuurkogels dan vervangen worden? |
Mooi dat je ze netjes maakt :thumbup:
Je moet altijd eerst je lager in je fusee persen, de borgring moet er nog in en als je je naaf er al in hebt zitten wordt dat een beetje moeilijk dunkt me. Dus je perst op de buitenste rand van het lager hem in de fusee, (lager een dagje in de vriezer helpt) dan de borgring erin en dan pers je de naaf erin terwijl je de binnenring van het lager aan de andere kant ondersteunt. Anders pers je je nieuwe lager weer uit elkaar. Je kunt nieuwe rubbers monteren op stuurkogels, maar mijn ervaring is dat als de rubbers slecht zijn, de kogel meestal ook wel een eind over de middag is. Daarbij kost een stuurkogel 2 tientjes, alleen wel even laten sporen daarna. Suc6! :thumbup: |
Quote:
Dank je voor de uitleg, hier ben ik iets mee! Met dat sporen, bedoel je hier uitlijnen mee? Zijn er tips waar ik rekening mee moet houden als ik de nieuwe stuurkogels monteer, qua afstelling? Klopt het ook dat ik aan een kant alleen de stuurkogel moet vervangen en aan de andere kant de stuurkogel inclusief de as? Ik heb het juist eens te goei bekeken maar ik denk dat dit 1 geheel is? Alvast bedankt! |
Volgens mijn gegevens hebben alle mk1's aan beide zijden een losse kogel, maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk.
En met sporen bedoel ik uitlijnen ja, maar dat moest je toch al als je je fusee's vervangen had. |
Quote:
vergeet niet eerst het hitteschild te monteren (voor de remschijf) na het inpersen van het lager wil deze er niet meer tussen :thumbup: |
Quote:
good point :thumbup: (maar na de naaf toch ? of ben ik nu abuis?) |
De golf heeft gewoon 2 losse stuur kogels alleen zit er aan 1 kant een moer achter voor het uitlijnen wat dat kun je maar aan 1kant.
Die moer moet je een stukje achteruit draaien en dan kun je de stuurkogel los draaien. |
Quote:
Deze heb ik ook al los gekregen. Aan de andere kant is het een ander verhaal, deze lijkt vast te zitten aan de stang? Heeft ook geen verdikking of iets dergelijks waar ik een sleutel op kan zetten. Zal het morgen nog eens proberen! |
allebij de stuurkogels moet je los kunnen draaien.
Als er geen verdikking op zit moet je het met de groots mogelijke tang doen die je kunt krijgen en wat wd 40. Dat heeft bij de mijne ook heel veel geholpen. Bij de kever specialist kun je ze per kant los kopen voor 19 euro per stuk of incl stang per kant voor 49 euro per stuk. |
Origineel heeft een MK1 zonder stuurbekrachtiging een vaste en een verstelbare kogel.
|
Quote:
Ja dat lijkt me ook, de verstelbare heb ik makkelijk los gekregen maar de vast is volgens mij niet van de as los te krijgen. Kan iemand mij vertellen waar ik alleen de rubbertjes zou kunnen vinden? Iemand enig idee wat deze juist kosten? De kogels zelf zijn nog in goede staat, ik heb helaas de rubbers beschadigd bij het los maken van de stuurkogels uit de fusee. |
bij elke automaterialenzaak te koop gewoon even de oude meenemen dan komt het wel goed :)
|
|
Quote:
Dat kan nog goedkoper |
Quote:
Ik vind de prijs al zeer goed meevalen:) Ik moet toch nog een paar dingen bij ATP bestellen dus dan zal i kdeze maar ineens mee bestellen! Bedankt voor de tip Ruben! Quote:
Ik denk voordat de naaf in het fusee geperst wordt dat het hitteschild gemonteerd moet worden. Maar nog een vraagje hierover, ik ga met G60 remmerij aan de voorkant rijden, welke hitteschildjes moet ik dan gebruiken? De originele of een setje van een G60 zelf? |
All times are GMT +1. The time now is 12:20. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.