Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   gevraagd identificatie onderdeel op de foto (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=86982)

genetic81 23-06-2011 09:46

gevraagd identificatie onderdeel op de foto
 
hallo

ik zou graag willen weten hoe het onderdeel van de foto heet want ik weet het echt niet ( soort ufo achtig potje links naast inlaatspruitstuk van golf cabrio mk1... denk soort van vacuumpotje aangezien er 2 slangetjes aan bevestigd zijn

thankz alvast



J-9A-N 23-06-2011 10:01

Het lijkt op een egr klep.
Is het een amerikaanse cabrio?
Dan zit dit onderdeel waarschijnlijk gemonteerd om aan de amerikaanse uitstootnorm te voldoen.

genetic81 23-06-2011 10:06

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Het lijkt op een egr klep.
Is het een amerikaanse cabrio?
Dan zit dit onderdeel waarschijnlijk gemonteerd om aan de amerikaanse uitstootnorm te voldoen.



geen idee waar de auto de laatste 29 jaar allemaal is geweest....hij is ingevoerd vanuit duitsland de laatste keer :-D
het is een soort voorloper van de lambdasonde dan zo'n egr klep?

motor loopt verder wel redelijk goed...stationair zou ietsjes beter kunnen...maar dat kan dan misschien aan die gescheurde pot/egrklep? liggen

J-9A-N 23-06-2011 10:11

Waarschijnlijk wel.
waar loopt het rode slangetje naartoe?
Een egr klep zorgt ervoor dat een gedeelte van de uitlaatgassen opnieuw verbrand worden zodat de uitstoot schoner is.
Het gaat echter wel ten koste van de prestaties van de motor.

GOLFMEISTER 23-06-2011 10:13

Tis idd een EGR klep een Exhaust gas recirculation valve

Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.

J-9A-N 23-06-2011 10:14

Dat zeg ik :D

genetic81 23-06-2011 10:16

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Waarschijnlijk wel.
waar loopt het rode slangetje naartoe?
Een egr klep zorgt ervoor dat een gedeelte van de uitlaatgassen opnieuw verbrand worden zodat de uitstoot schoner is.
Het gaat echter wel ten koste van de prestaties van de motor.




kan het kwaad om deze zo te laten zitten? of moet ik die vervangen of afdichten ?

het slangetje loopt zeg maar vanaf de grote inlaat slang radiator (soort verzamelpunt van andere slangetjes enz...naar dat potje toe...) zal zo wel foto maken van waar het precies zit

genetic81 23-06-2011 10:26

thankz voor snelle reacties iig....zal eens kijken of ik zo'n egr pot/klep/gedoe ergens op de kop kan tikken..maar ik vrees er een beetje voor :-D

J-9A-N 23-06-2011 10:29




Maak tussen de omcircelde flens maar een aluminium plaatje van 2mm dik
(oud stuk nummerbord oid)
zodat het gat afgesloten is , je merk dan waarschijnlijk direct dat de auto beter gaat lopen.
Vergeet niet even te controleren of het slangetje misschien lek is.


Gr Jan.

genetic81 23-06-2011 10:32

Quote:
Originally Posted by J-9A-N



Maak tussen de omcircelde flens maar een aluminium plaatje van 2mm dik
(oud stuk nummerbord oid)
zodat het gat afgesloten is , je merk dan waarschijnlijk direct dat de auto beter gaat lopen.
Vergeet niet even te controleren of het slangetje misschien lek is.


Gr Jan.



ja ik dacht er al aan om een blindplaatje te steken...goede tip!...deze moet minimaal 2 mm dik zijn? en het andere uiteinde van de pot ( buis die vanaf onderkant loopt) moet daar nog iets mee gebeuren?? aangezien die onder dat potje is doorgescheurd..

J-9A-N 23-06-2011 11:36

Als de leiding onder het potje gescheurd is ,dan veroorzaakt dat waarschijnlijk het slechte stationair lopen.
Ik zou een blindplaatje tussen de beide flenzen schroeven ongeveer 2mm dik en de leiding aan de onderkant afsluiten.
Of een nieuwe leiding zoeken en kijken hoe hij loopt als alles weer heel is. :rolleyes:

genetic81 23-06-2011 12:12

yes thankz

het niet dat stationair heel slecht is ...maar heel klein beetje onrustig...zal idd een plaatje van 2 mm maken en dan dat gecirkelde gedeelte afblinden

en net onder het potje waar het beetje taps toeloopt op de foto zit een soort moer..denk dat daar wel een blind voor te vinden is gewoon...
bedankt voor de duidelijke info alvast en ik laat nog iets weten :-D

ps...voor de keuring zal het toch niet zo heel veel uitmaken qua uitstoot? ik denk zelfs dat deze gewoon met defecte pot door de " keuring-bij-aankoop" is gekomen :-D

J-9A-N 23-06-2011 12:19

Voor de keuring ben ik ook niet zo bang.

Succes.


All times are GMT +1. The time now is 07:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.