Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Reviseren, ombouwen Kr 16V (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=89718)

brittjan 09-09-2011 13:52

Reviseren, ombouwen Kr 16V

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vraagjes voor jullie!
Ik heb een tijdje terug een Kr voor een appel en een ei kunnen kopen. Het blok had volgens de verkoper maar een 95000km gelopen. De cilinderkop is wel aan revisie toe, hier missen een aantal kleppen van enzovoort.. (vorige eigenaar had deze gesloopt)
Het onderblok ziet er op het eerste zicht nog goed uit, geen krassen of dergelijken in de cilinders. Een andere 16V kop heb ik al op het oog, deze zou gereviseerd geweest zijn en sinsdien niet meer gelopen hebben.

Nu is het probleem dat ik niet zeker weet wat voor kop dit is. De verkoper zegt dat hij van een golf 2 GTI van 1990 is zonder katalysator. De kop zou dus van een KR zijn. Indien deze toch van een PL of van een ABF zou zijn, zou dit dan een probleem geven? Wat is het onderlinge verschil tussen de 3 cilinderkoppen als we geen rekening houden met de nokkenassen?

Omdat het onderblok en de cilinderkop nu toch gescheiden zijn wou ik het onderblok eens te goei nalopen en de nodige dingen reviseren, kan iemand mij vertellen wat ik het best kan vervangen of op moet letten?

Verder dacht ik nog een complete pakkingset aan te schaffen voor de kop, is er verschil in prijs en kwaliteit tussen verschillende winkels (dealer en onlineshops)?

Het plan is trouwens om een setje motorfiets carburators te plaatsen op de motor.

Alvast heel erg bedankt!

MauSeR35 10-09-2011 11:10

ABF kop heeft iets kleinere kleppen, maar wel een betere flow en betere vorm van de verbrandingskamer dan de KR en PL. Passen doen ze volgens mij alle drie op je blok.
Zou voor je blok iig even de oliepomp en het lager van het aandrijfasje checken. Schijnt het lager wel eens uit te lopen, met als gevolg een flinke schade door te weinig olie stroom door je blok.

picasso_16v 10-09-2011 17:04

pl/kr kop maakt niet uit zijn het zelfde. De abf kop heeft een betere afwerking en iets kleinere inlaat poorten en nog kleine dingetjes waardoor i de beste basis is, je kan ze iedergeval alle 3 uitwisselen.

Waar je wel op moet letten is dat abf pl en de kr elk andere duratie nokassen hebben.

Als de zuigers nog goed zijn ff nieuwe veren er om doen. Drijfstang lagers en krukas lagers en de lager van de tussen as die de olie pomp aandrijft. En een nieuwe oliepomp monteren is dat ook meteen goed.

brittjan 11-09-2011 17:06

Al bedankt voor de reacties!

Ben gisteren de cilinderkop wezen halen en is volgens mij eentje van een KR.
De cilinderkop is een 10tal jaren geleden gereviseerd geweest op een km stand van 70000km, de eigenaar hoorde een tikkend geluid uit de motor komen waardoor hij dit had laten doen. Na de revisie heet hij de cilinderkop terug gemonteerd, helaas voor hem was het tikkend geluid niet weg bleek in het onderblok te zitten. Heel de motor werd toen vervangen en de cilinderkop werd toen gedemonteerd en weg gelegd gedurende ongeveer 10jaar.

Is het nu nodig om deze te laten vlakken? Is indertijd gedaan, maar hij is toen een 2 tal weken gemonteerd geweest. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Spierings 11-09-2011 18:17

Quote:
Originally Posted by brittjan
Al bedankt voor de reacties!

Ben gisteren de cilinderkop wezen halen en is volgens mij eentje van een KR.
De cilinderkop is een 10tal jaren geleden gereviseerd geweest op een km stand van 70000km, de eigenaar hoorde een tikkend geluid uit de motor komen waardoor hij dit had laten doen. Na de revisie heet hij de cilinderkop terug gemonteerd, helaas voor hem was het tikkend geluid niet weg bleek in het onderblok te zitten. Heel de motor werd toen vervangen en de cilinderkop werd toen gedemonteerd en weg gelegd gedurende ongeveer 10jaar.

Is het nu nodig om deze te laten vlakken? Is indertijd gedaan, maar hij is toen een 2 tal weken gemonteerd geweest. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Als hij 10 jaar weg is gelegd zou ik hem ook na laten kijken. Je weet nooit waar aanslag/corossie in is gekomen van het stil liggen. Ook zullen de klepseals misschien na 10 jaar hard geworden zijn.

Vlakken hoeft alleen als de kop aftekeningen heeft of krom is.

brittjan 11-09-2011 19:35

Quote:
Originally Posted by Spierings
Als hij 10 jaar weg is gelegd zou ik hem ook na laten kijken. Je weet nooit waar aanslag/corossie in is gekomen van het stil liggen. Ook zullen de klepseals misschien na 10 jaar hard geworden zijn.

Vlakken hoeft alleen als de kop aftekeningen heeft of krom is.

Daar heb je wel gelijk mee. En de hydrostoters, kan het kwaad dat deze al 10jaar niet gewerkt hebben? heb sommige mensen ooit horen zeggen dat deze vervangen moeten worden als deze al lang niet gebruikt meer zijn..

De kopbouten, mogen deze meerdere keren gebruikt worden? De vorige eigenaar had er toen nieuwe gekocht, maar wederom maar 2 weken gebruikt. Mag ik deze nog eens gebruiken of beter van niet?

Syncro86 11-09-2011 20:41

Kopbouten zijn rekbouten. Die zijn nadat ze eenmaal gebruikt zijn 'opgerekt'. Ik ken ook wel monteurs die ze opnieuw gebruiken, maar als je toch al bezig bent. Doe dan gewoon nieuwe. Voor het geld hoef je al helemaal niet te laten.

brittjan 12-09-2011 13:35

Quote:
Originally Posted by Syncro86
Kopbouten zijn rekbouten. Die zijn nadat ze eenmaal gebruikt zijn 'opgerekt'. Ik ken ook wel monteurs die ze opnieuw gebruiken, maar als je toch al bezig bent. Doe dan gewoon nieuwe. Voor het geld hoef je al helemaal niet te laten.

Oke, dan bestel ik ze even mee! Dank je!

Heeft iemand enig idee welke ontsteking goed is voor een KR op carburators?
Het enige wat ik heb liggen van het blok is de spinnekop en de bougiekabels.. Wat zou ik nog meer moeten voorzien?

brittjan 12-09-2011 14:05

Quote:
Oke, dan bestel ik ze even mee! Dank je!

Heeft iemand enig idee welke ontsteking goed is voor een KR op carburators?
Het enige wat ik heb liggen van het blok is de spinnekop en de bougiekabels.. Wat zou ik nog meer moeten voorzien?

Nieuw hersenspinsel, baat het om de cilinderbouten ineens te vervangen door arp bouten?

Dub-Detail 12-09-2011 14:53

ARP is sowieso beter, en die kun je keer op keer gebruiken.

De nieuwe kop zou ik ook nalopen. Het is zeer waarschijnlijk dat er onderdelen zijn uitgedroogd en/of aangetast door corrosie.

Je kunt gebruik maken van: KR ontsteking,
vaccuumvervroegde ontsteking,
en een programeerbare ontsteking.

brittjan 12-09-2011 14:56

Quote:
Originally Posted by Dub-Detail
ARP is sowieso beter, en die kun je keer op keer gebruiken.

De nieuwe kop zou ik ook nalopen. Het is zeer waarschijnlijk dat er onderdelen zijn uitgedroogd en/of aangetast door corrosie.

Je kunt gebruik maken van: KR ontsteking,
vaccuumvervroegde ontsteking,
en een programeerbare ontsteking.

Oke, dank je!
Ik heb je ook een mailtjes gestuurd in verband met de spruitstukken die je maakt!

Syncro86 13-09-2011 11:50

Als je vacuumvervroegde ontsteking gebruikt heb je de spinnenkop niet meer nodig. En ARP bouten zijn gewoon beter. En sterker. Ook voor het onderblok leveren ze bouten.

brittjan 15-09-2011 08:11

Quote:
Originally Posted by Syncro86
Als je vacuumvervroegde ontsteking gebruikt heb je de spinnenkop niet meer nodig. En ARP bouten zijn gewoon beter. En sterker. Ook voor het onderblok leveren ze bouten.

Welke onderdelen heb ik dan juist nodig voor de ontsteking?

Nog een paar vraagjes:
-het kleppendeksel, zit dit vast met draadstangentjes en een moer, of gewoon boutjes?
-Het inlaatspruitstuk, is dit ook met draadstangen of met bouten?

Nol 15-09-2011 16:44

Hoi Brittjan,

Als je op carbs gaat rijden heb je sowieso geen spinnekop nodig.

Als je ook met KR ECU(comp) gaat rijden is een gewone ontsteking net zo makkelijk.

Het kleppendeksel zit met boutjes vast, 8 aan buitenkant 2 bovenop. Inlaatspruitstuk met 8 inbus boutjes. Alleen uitlaatspruitstuk heeft draadeindes.

KR Kop zie je aan nr aan voorkant net onder kleppendeksel bij cyl.1&2, bij mijn weten moet dit 027103373E zijn, van een PL 051103373, ABF 051103373D

MvG Nol

brittjan 15-09-2011 19:11

Quote:
Originally Posted by Nol
Hoi Brittjan,

Als je op carbs gaat rijden heb je sowieso geen spinnekop nodig.

Als je ook met KR ECU(comp) gaat rijden is een gewone ontsteking net zo makkelijk.

Het kleppendeksel zit met boutjes vast, 8 aan buitenkant 2 bovenop. Inlaatspruitstuk met 8 inbus boutjes. Alleen uitlaatspruitstuk heeft draadeindes.

KR Kop zie je aan nr aan voorkant net onder kleppendeksel bij cyl.1&2, bij mijn weten moet dit 027103373E zijn, van een PL 051103373, ABF 051103373D

MvG Nol

Hey,

Bedankt voor de uitleg! Bij de blok die ik heb gekocht zat er niets bij van motorkabelboom of Ecu. Het enige wat ik heb van ontsteking is de spinnenkop, deze zat op de cilinderkop die ik onlangs gekocht heb :)

Normaal gezien moet het mij wel lukken om iets van ontsteking te maken, samen te stellen, alleen weet ik niet juist hoe dit in zijn werk gaat bij een originele KR. Ik dacht dat de spinnenkop doorgaf welke cilinder een vonk moet krijgen, hoe gaat dit dan juist in zijn werk als ik deze niet meer monteer?

Mijn cilinderkop is zoals ik dacht van een KR, de code begint inderdaad met 027. Dank je! Even eens dank voor het vertellen hoe origineel de inlaat en kleppendeksel vast zitten!

ronaldmk1 15-09-2011 19:31

Quote:
Hey,

Bedankt voor de uitleg! Bij de blok die ik heb gekocht zat er niets bij van motorkabelboom of Ecu. Het enige wat ik heb van ontsteking is de spinnenkop, deze zat op de cilinderkop die ik onlangs gekocht heb :)

Normaal gezien moet het mij wel lukken om iets van ontsteking te maken, samen te stellen, alleen weet ik niet juist hoe dit in zijn werk gaat bij een originele KR. Ik dacht dat de spinnenkop doorgaf welke cilinder een vonk moet krijgen, hoe gaat dit dan juist in zijn werk als ik deze niet meer monteer?

Mijn cilinderkop is zoals ik dacht van een KR, de code begint inderdaad met 027. Dank je! Even eens dank voor het vertellen hoe origineel de inlaat en kleppendeksel vast zitten!

Hey
Meeste bedoelen met de spinnenkop de Luchtweger die de brandstof naar de injectoren regelt en niet zoals jij de verdeler ;)
Gr Ronald

brittjan 15-09-2011 21:00

Quote:
Originally Posted by ronaldmk1
Hey
Meeste bedoelen met de spinnenkop de Luchtweger die de brandstof naar de injectoren regelt en niet zoals jij de verdeler ;)
Gr Ronald

Ooh.. dat verklaart al veel! Dank je voor de tip!
Morgen eens een werkplaats handboek doornemen, eens zien of ik wat wijzer wordt over het ontstekings gedeelte!

Herm Schreurs 16-09-2011 06:39

:thumbup:

brittjan 17-09-2011 21:09

Als ik het goed begrijp regelt de computer de ontsteking volledig. Nu is het helaas zo dat bij mijn motor geen kabelboom en ECU gekregen heb. Wat is nu het beste, deze nog ergens zien vast te krijgen of op een ander systeem rijden? Heb gelezen dat een transistorblok van een golf 2 of polo ook zou moeten werken?
De bedoeling is dat het geheel ingebouwd zal worden in een Golf 1. Deze was eerst een 1500cc, de ontsteking hiervan, zou die te gebruiken zijn in combinatie met de KR?

Dub-Detail 21-09-2011 21:11

Je kan de verdeler van je 1500 in de KR zetten. Maar daar zit een hele hoop werk aan vast.
Je kunt beter een Kabelboom scoren van een KR met alle bijbehorende componenten.
Of een ontsteking met vacuumvervroeger gebruiken.

Mvg, Pim Bonne
Dub-detail

Quote:
Als ik het goed begrijp regelt de computer de ontsteking volledig. Nu is het helaas zo dat bij mijn motor geen kabelboom en ECU gekregen heb. Wat is nu het beste, deze nog ergens zien vast te krijgen of op een ander systeem rijden? Heb gelezen dat een transistorblok van een golf 2 of polo ook zou moeten werken?
De bedoeling is dat het geheel ingebouwd zal worden in een Golf 1. Deze was eerst een 1500cc, de ontsteking hiervan, zou die te gebruiken zijn in combinatie met de KR?

All times are GMT +1. The time now is 05:34.