Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   VW gaat weer de compressor gebruiken (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9859)

Richard 18-04-2005 10:14

VW gaat weer de compressor gebruiken
 
plus een turbootje..
__________________________________________________ _______________
Uit de verse autovisie:

Volkswagen introduceert een Golf met een 1,4-liter benzinemotor en 170 pk. De direct-ingespoten krachtbron maakt gebruik van zowel een mechanische compressor als een turbo en heeft daardoor ook een uitgesproken koppelrijk karakter. De mechanische compressor zorgt bij lage toerentallen voor een alert motorgedrag. In het hogere toerengebied blaast de turbo een flink partijtje mee om tot een maximale trekkreacht van meer dan 200 Nm te komen, liet een woordvoerder van Volkswagen Duitsland doorschemeren.
__________________________________________________ _______________

leuk blokje...

Pedaalemmer 18-04-2005 10:16

dat is wel vet!

Neill_s 18-04-2005 10:18

Hmm, interessante basis..... Hoe zal dat op een 2 liter gaan.....?

Richard 18-04-2005 10:21

zal een 2.0 niet kunnen vullen net zoals een g60 en g40..denk ik

Pedaalemmer 18-04-2005 10:23

maar is dit niet iets wat opel eigenlijk al jaren doet met de opc? alleen dan 2 turbo`s

Richard 18-04-2005 10:25

t is een ripp off van lancia s4 groep B...;)

Pedaalemmer 18-04-2005 10:27

beter goed gejat dan slecht bedacht :P

Richard 18-04-2005 10:32

precies.......

Rico 18-04-2005 10:46

eh????? mechanische compressor??? Turbo? is een turbo dan niet mechanisch? hoe werkt zo'n mechanische compressor? gewoon op de v-snaar?

Richard 18-04-2005 10:49

nog nooit bij een corrado/golf g60 onder de kap gekeken rico?
loopt inderdaad over de vsnaar.. vandaar dat al die mannen kleinere poulies willen waardoor de lader[compressor] meer toeren gaat lopen

vw bouwt hem dus zo dat de compressor de lage toerentallen ondersteunt en de turbo de hogere...
de compressor vult dus het alom bekende turbogat op..

dus altijd koppel en druk aanwezig...

Pedaalemmer 18-04-2005 11:37

tegenwoordig is turbogat toch bijna niet meer aanwezig?

Richard 18-04-2005 11:38

gooi er maar eens een big ass turbo op..die vrij laat spoelt..moet je het turbogat eens bekijken..

sjampoo 18-04-2005 11:44

Precies: Hele kleine turbo spoelt snel op (bijna) geen turbo gat, maar levert dan ook maar geringe druk

D'r zijn legio voorbeelden van motoren met 2 turbo's: 1 kleine die snel opspoelt, en een big-ass grote voor de hogere toeren..
(niet te verwarren met V6/V8'en met 2 turbo's van gelijk formaat.


Verder:
Mechanisch aangedreven compressor; Over een V-snaar of tandwiel
Uitlaatgas-turbine (kort: turbo); door uitlaatgas aangedreven.

Turbo word meestal gebruikt voor alles dat op uitlaatgas word aangedreven
Compressor voor alles dat per 'mechanische' aandrijving word aangedreven

Supercharger kan beiden zijn :)

Ochja:
compressor; neemt vermogen weg van motor (want kost energie om te laten draaien), voordeel: gaat gelijk op met toerental motor
turbo; kost bijna geen vermogen, want neemt rest energie op (uitlaatgassnelheid), maar spoelt langzaam op: eerst uitlaatgas-stroom opgang brengen voordat de turbo wat gaat doen.

Combi met uitschakelbare compressor => ideaal
(maar kostbaar: zit meer op, kan meer kapot)

Richard 18-04-2005 11:55

psies jaap...voordeel van een turbo die laat spoelt isvaak dat ie een hogere druk kan leveren in een vaak heel beperkt toerengebied..maar MUCHO pk..

Rico 18-04-2005 11:57

Quote:
Originally Posted by richard
nog nooit bij een corrado/golf g60 onder de kap gekeken rico?
......


nee inderdaad, nog nooit gekeken naar een corrado of golf, ja wel een gewone golf maar niet een G60
bij de volgende meeting maar ff doen.

heeft iemand een mooi technisch fototje van zo'n opstelling?

Richard 18-04-2005 12:01

zo leer ik steeds meer bij van bv aircooled..

Pedaalemmer 18-04-2005 12:27

is er nog nooit een turbootje op een luchtgekoeld blok gebouwd ;)

Tommy 18-04-2005 12:34

zie je toch wel eens? een turbo over weber's bijv

Allart-Ghetta 18-04-2005 13:09

Quote:
Originally Posted by richard
gooi er maar eens een big ass turbo op..die vrij laat spoelt..moet je het turbogat eens bekijken..


Gooi er eens een Garrett GTR serie turbo op d.w.z. modern design en gekogellgerd. Ach ja we zullen het zien.

Richard 18-04-2005 13:15

ballbarring is ook mooi ja..


All times are GMT +1. The time now is 20:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.