![]() |
VW gaat weer de compressor gebruiken
plus een turbootje..
__________________________________________________ _______________ Uit de verse autovisie: Volkswagen introduceert een Golf met een 1,4-liter benzinemotor en 170 pk. De direct-ingespoten krachtbron maakt gebruik van zowel een mechanische compressor als een turbo en heeft daardoor ook een uitgesproken koppelrijk karakter. De mechanische compressor zorgt bij lage toerentallen voor een alert motorgedrag. In het hogere toerengebied blaast de turbo een flink partijtje mee om tot een maximale trekkreacht van meer dan 200 Nm te komen, liet een woordvoerder van Volkswagen Duitsland doorschemeren. __________________________________________________ _______________ leuk blokje... |
dat is wel vet!
|
Hmm, interessante basis..... Hoe zal dat op een 2 liter gaan.....?
|
zal een 2.0 niet kunnen vullen net zoals een g60 en g40..denk ik
|
maar is dit niet iets wat opel eigenlijk al jaren doet met de opc? alleen dan 2 turbo`s
|
t is een ripp off van lancia s4 groep B...;)
|
beter goed gejat dan slecht bedacht :P
|
precies.......
|
eh????? mechanische compressor??? Turbo? is een turbo dan niet mechanisch? hoe werkt zo'n mechanische compressor? gewoon op de v-snaar?
|
nog nooit bij een corrado/golf g60 onder de kap gekeken rico?
loopt inderdaad over de vsnaar.. vandaar dat al die mannen kleinere poulies willen waardoor de lader[compressor] meer toeren gaat lopen vw bouwt hem dus zo dat de compressor de lage toerentallen ondersteunt en de turbo de hogere... de compressor vult dus het alom bekende turbogat op.. dus altijd koppel en druk aanwezig... |
tegenwoordig is turbogat toch bijna niet meer aanwezig?
|
gooi er maar eens een big ass turbo op..die vrij laat spoelt..moet je het turbogat eens bekijken..
|
Precies: Hele kleine turbo spoelt snel op (bijna) geen turbo gat, maar levert dan ook maar geringe druk
D'r zijn legio voorbeelden van motoren met 2 turbo's: 1 kleine die snel opspoelt, en een big-ass grote voor de hogere toeren.. (niet te verwarren met V6/V8'en met 2 turbo's van gelijk formaat. Verder: Mechanisch aangedreven compressor; Over een V-snaar of tandwiel Uitlaatgas-turbine (kort: turbo); door uitlaatgas aangedreven. Turbo word meestal gebruikt voor alles dat op uitlaatgas word aangedreven Compressor voor alles dat per 'mechanische' aandrijving word aangedreven Supercharger kan beiden zijn :) Ochja: compressor; neemt vermogen weg van motor (want kost energie om te laten draaien), voordeel: gaat gelijk op met toerental motor turbo; kost bijna geen vermogen, want neemt rest energie op (uitlaatgassnelheid), maar spoelt langzaam op: eerst uitlaatgas-stroom opgang brengen voordat de turbo wat gaat doen. Combi met uitschakelbare compressor => ideaal (maar kostbaar: zit meer op, kan meer kapot) |
psies jaap...voordeel van een turbo die laat spoelt isvaak dat ie een hogere druk kan leveren in een vaak heel beperkt toerengebied..maar MUCHO pk..
|
Quote:
nee inderdaad, nog nooit gekeken naar een corrado of golf, ja wel een gewone golf maar niet een G60 bij de volgende meeting maar ff doen. heeft iemand een mooi technisch fototje van zo'n opstelling? |
zo leer ik steeds meer bij van bv aircooled..
|
is er nog nooit een turbootje op een luchtgekoeld blok gebouwd ;)
|
zie je toch wel eens? een turbo over weber's bijv
|
Quote:
Gooi er eens een Garrett GTR serie turbo op d.w.z. modern design en gekogellgerd. Ach ja we zullen het zien. |
ballbarring is ook mooi ja..
|
All times are GMT +1. The time now is 20:48. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.