![]() |
Verschil in plaklood op nieuwe velgen
Mijn vader heeft vandaag voor zijn Volvo V70 een set velgen met banden binne gekregen.
Velgen en banden zijn nieuw en online besteld. Nu ben ik goed gaan kijken op beschadigingen of wat dan ook. Nu viel me op dat elk wiel verschil in plaklood heeft. 90 gram, 70 gram, 60 gram en 30 gram zit er op de velgen. Is dit wel goed, gezien ze nieuw zijn? of is het een opgeknapte set? Hoe krommer het wiel, des te meer lood er toch op gaat? Edit: En er zitten centreerringen bij :confused: |
Vaak ligt dit ook aan de combinatie banden en velgen... hoeveel inch gaat het om? Wat voor merk hebben de banden en de velgen?? Zijn de banden nieuw of niet?? bij een v70 met 15 inch met je trouwens goed oppassen met plaklood, loopt nog wel eens tegen de remklauw aan.
|
Nog nooit nieuwe velgen en banden gehad Klaas? Zelfs de af fabriek nieuwe velgen hebben allemaal wel lood. Ligt aan de tolleranties en combi met banden. Zie vaak de stip op de banden en de plaatsing ten opzichte ventiel.
|
Alle banden en velgen hebben onbalans ook al zijn ze nieuw.
Ze hebben ook vaak allemaal verschillend onbalans. Het is dus gewoon normaal dat ze allemaal verschillend onbalans hebben. |
Onbalans is niet raar, maar tot 90 gram, is dat niet wat veel? Ik dacht dat er voor de apk keuring een maximum aan zit qua gewicht?
|
Quote:
Gaat om 17", zijn LF Drift velgen geloof ik. Goodyear er onder en 225-45-17 dacht ik. Hele set is nieuw. |
Quote:
Ja wel, maar snap het niet helemaal qua hoeveelheid lood. |
17" + Goodyears : dan is 90 gram op één velg niet te gek, neem aan dat die 90 gram verdeeld is over binnen en buitenzijde.
|
Voor apk maakt het niet uit of ze wel of niet gebalanceert zijn.
Het maakt dus ook niet uit hoeveel balanceer lood er op zit. |
let ook goed op met monteren dat de velgen vlak tegen de naaf aankomen. Het kan namelijk zijn dat de ' stift' waarop de originele volvo velgen centreren verwijdert moet worden.
Onbalans zegt niks over gebruikt nieuw krom enzovoort. Het is een combinatie van velg en band welke in balans gebracht wordt. Draai je de band tov de velg en dan zal de onbalans voor balanceren ook veranderen. Uiteraard is de onbalans 0 wanneer zowel de band als velg geen onbalans bevatten. Dit komt echter weinig voor. |
Ik zou eerst eens kijken of die stip op de band gelijk staat met ventiel. Dit word zo ontzettend vaak verkeerd gedaan, waardoor er onnodig veel lood op gaat.
|
Quote:
Ja, en vroeger moest dot bij het ventiel, en daarna juist er tegen over... Dat stipje heeft niks te maken met hoe je de band erom zet. |
Het volgende doet zich voor.
Als mijn vader nu een kilometer of 60 a 70 rijdt, trilt en schokt de hele auto... How can? |
velgen goed gecentreerd?
|
Dat mag ik aan nemen. Er zaten centreerringen bij? Van die gele van plastic, dat snapte ik eigenlijk ook niet.
Kan het nog wat anders zijn? |
Ik hoor net van m'n vader dat de centreerringen er niet tussen zitten, volgens Kwikfit hoeft dat niet.
|
eigenlijk hoeft een cetreerring ook niet erop, de bouten van de velg zijn conisch. Dus hij centreerd op 4 of 5 conische bouten. Zo,n centreerring is alleen om de velg makkelijk te monteren op de naaf.
|
Dan valt het mee.
Hij heeft cotact gehad met het bedrijf waar hij de velgen vandaan heeft, ze willen ze opnieuw balanceren, maar dan moet je wel ff 100 km rijden :S Na een aantal minuten bellen kunnen we ze hier in de buurt opnieuw laten balanceren, want hun denken dat het daar aan ligt... |
Laat gelijk die ringen er tussen zetten, dat MOET namelijk wel...
|
Hmmmm, ben benieuwd naar meerdere reacties want wij weten het niet meer.
|
All times are GMT +1. The time now is 09:14. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.