View Single Post
Old 23-10-2010, 14:51
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer

Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default Startmotor mk2 Automaat

Heuj!

Lig net in de regen onder de Golf, aandrijfassen los te slopen om bij de startmotor te komen, maar zelfs met die dingen los kom ik geen stap verder.

Iemand die me effe 1-2-3 d'r doorheen kan praten, zodat ik niet onnodig lang in de regen op straat hoef te liggen? Zou fijn zijn.

Het is dus voor een automaat!!! Voor 'n handgeschakelde mk2 lukt 't me zelf ook nog wel. Bij de automaat kun je de startmotor amper zien zitten, laat staan "even demonteren".

Edit, gelijk maar even een kleine how-to erbij gooien:

0. allereerst, maak de accuklemmen los!!

1. maak de beugel los die aan de bijrijderskant tegen de starter zit met twee moertjes (ik dacht 10mm). De beugel komt nu los van de starter, maar blijft vastzitten aan de beschermkap.

2. draai nu de (volgens mij 13mm) boutjes los waarmee de startmotor op de bak vast zit. Eentje is zichtbaar als je onder de auto ligt, en is eenvoudig los te draaien. De tweede zit iets hoger, en met deze zit ook gelijk de beschermkap vast op de starter. Volg de beschermkap, en vind het boutje. Het derde boutje zit heel erg verstopt. Het beste krijg je die los door een groot verlengstuk op je ratel te zetten, en die vanuit de bijrijderskant onder het uitlaatspruitstuk door te steken. Met een beetje gevoel vind je de derde en laatste bout bovenaan de starter waarmee deze op de bak is gebout.

3. de startmotor is nu los te halen. Ga weer onder de auto liggen, en trek de starter voorzichtig los. Houd er rekening mee dat de kabels er nog aanzitten, en dat deze redelijk kort zijn. Houd een kniptangetje bij de hand om de tie-wrap waarmee de kabels aan de starter vast zitten, door te knippen. Een van de kabels, de vaste plus, is met een 10 of 13mm moertje vast gezet, houd dus ook een ring- of steeksleutel, of een ratel met passende dop bij de hand. Als de starter eenmaal los hangt en je moet het gereedschap nog gaan zoeken, moet je de startmotor aan de kabels laten hangen.

nb. Denk er ook aan dat het hitteschild om de starter naar beneden komt vallen als je de starter los haalt van de bak. Zorg er dus voor dat ie je niet in 't gezicht valt als je onder de auto ligt.

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk

Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote