13-11-2010, 22:47
|
Forum Newbee
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by WitteGolf3
ja,,is goed gespannen,
ik heb gisteren de dynamo vervangen en tevens alles goed vatgezet.
kan het iest met de bobine te maken hebben?
|
ik weet bijna zeker dat de bobine niet het probleem is bij jou.. ik heb het gevoel dat er ergens een kabel niet meer helemaal lekker is of van je dynamo of van je accu.. controleer alle kabels die aan je accu en je dynamo zitten ook de massa kabels mischien ergens een doorgerotte aansluiting o.i.d
werking van een bobine
Een bobine (Frans bobine = spoel, klos) in Vlaanderen ook wel bobijn genoemd, is een transformator die gebruikt wordt in het ontstekingssysteem van alle mengselmotoren. De bobine levert de hoogspanning (tot 40 kV) die nodig is om een bougie een vonk te laten genereren.
hij werkt alleen als jij je contact omdraaid..
Op de laagspanningskant wordt vanaf het contactslot een gelijkspanning van 12 volt gezet. (Bij ouderen typen voertuigen 6 volt.) Door het openen van de onderbreker of contactpunten in de stroomverdeler wordt de gelijkstroomkring onderbroken en wordt er in de secundaire spoel van de bobine een hoge inductiespanning (een hoogspanning van 15.000-25.000 Volt) opgewekt. Deze hoogspanning wordt via de verdeler naar de juiste bougie geleid. Deze vonkt, waardoor het brandstofmengsel in de cilinder wordt ontstoken