View Single Post
  #1  
Old 31-12-2010, 11:55
luchtpomper's Avatar
luchtpomper luchtpomper is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 147
Default Een VW met Aziatische invloeden - Likje verf erop gesmeerd

Ik lees heel veel hier op het forum, dus ik dacht gooi ook mijn projectje maar eens op het volksforum. Ik wist alleen niet of ik het nu onder luchtgekoelde projecten of onder watergekoelde projecten moest posten...

Zo was de bus toen ik deze kocht:





Hartstikke leuk natuurlijk, maar toch wil ik mijn eigen draai aan de bus geven... Dus eerst die 17" vrachtwagenwielen eraf en gewoon 15" staal eronder.

En natuurlijk de as er onder vandaan, deze moest 10 cm worden versmald en verstelbaar worden gemaakt:



Versmallen





En verstelbaar



Achterkant 1 tand omlaag:



En zo staat het buske er nu bij:







Vooras onder de bus, met de nieuwe schokdempers





Wat is nu nog de bedoeling:
-wielbakken er uitslijpen en wielbakken verhogen
-dropped spindels eronder en de bus echt om straat leggen
-achterwielen nog een tandje laten zakken
-bus ander kleurtje geven
-hier en daar een beetje laswerk verrichten

Nu kwam dat hok niet door de APK heen omdat mijn achterste torsiehuizen zo rot als mis waren en aangezien ik de laatste tijd vreselijk tijd te kort kom, heeft de doka een tijdje in een hoekje gestaan.... Maar toch met volle tegenzin de asbuizen gaan roestoreren.

Eerst maar eens begonnen met het lassen van de asbuizen:





En een dikke laag smurrie erover heen!



Nu was ik toch zo lekker bezig en aangezien mijn veerplaten er toch af waren, maar het volgende laten komen:



Aangezien mijn busje echt een asfaltschraper moet worden, moest ik dus een klein beetje slijpen in aan mijn busje. Ik wil de achterkant echt maximaal omlaag hebben, dus dan moet er (helaas...) wel enige aanpassingen gedaan worden. Anders lopen namelijk de aandrijfassen tegen de chassisbalken aan en dat wil je echt niet!

Zo ziet het er origineel uit:


En met de flex erin:



En er weer staal (4 mm dik bij 500 mm) ingelast en dubbelgelast:





En in de carrosserriekit en in de tsjet:



Verstelbare veerplaat erop:



En voila:





Ettelijke centimers gezakt en het hok kan nog verder zakken, de motor zit er ook nog niet in.

Zoek de verschillen:





Aan de andere kant van de doka ook even wat ruimte gemaakt in het chassis om de draagarmen en aandrijfassen in verlaagde stand de ruimte gegeven om in te kunnen veren:



Verstelbare veerplaten erop:



Das klaar!

Ook nog even nieuwe handremkabels eronder en ook nieuwe remleidingen, maar van deze werkzaamheden heb ik geen foto's gemaakt, dat spreekt voor zich!

Nu is het moment aangebroken, de bus mag weer heel even op zijn bandjes!



En wat krijg je als je de krik laat zakken en dat je niet beseft dat de achterkant nu zo laag is dat er geen krik meer onderpast?



Juist, dan laat je hem lekker zitten!!! :mrgreen:

Het buske is nu redelijk laag, maar staat nog niet op de laagste stand. Ook de motor en de bak zitten hier nog niet in, al met al denk ik dat de bus in theorie nog zo'n 8 cm kan zakken voor dat deze echt op de laagste stand staat.





Zoals te zien is, wil je echt zakken aan de achterkant dan moet je er (helaas) wel wat voor doen...



Hier is duidelijk te zien waarom ik de chassisbalken opnieuw moest 'modeleren'. Zonder deze ingreep kunnen de draagarmen en aandrijfassen niet ver genoeg omhoog bewegen en klappen dan om de haverklap tegen het chassis aan...



Het grappige van dit alles is dat nu duidelijk te zien is waarom er nu nog dropped spindels onder moeten. De as staat hier op de laagste stand, maar het lijkt wel of dat de bus weer verhoogd is naar standaard.



Ik had altijd al een 'inspectieluik' in mijn Doka



Maar ik wil ff iets groter, zeg maar een motorruimte... wat doe je dan:
-benzinetank verwijderen
-slijptol pakken
-reciprozaag pakken
-en 10x slikken
-gewoon doen! :mrgreen:

Wat komt er dan te voorschijn:



De reden van dit alles is als volgt



Lekker flink veel ruimte en de mogelijkheid om lekker te kunnen werken aan het project!

Nu hoor ik jullie denken, een waterkoker!?!??! :shock:
Ja, maar wel een boxer, tis een Soebaroe.

Ja maar waarom dan???
Gewoon omdat het lekker roffelt, lekker vooruit wilt en ook betrouwbaar is. Belangrijkste reden is dat ik ook wat te hobbyen moet hebben!

Later las ik er ook allemaal wel verstevigingen in, nu is het wel lekker om zo te kunnen sleutelen!

Zoals jullie zien heb ik de bak al aan het blok gekoppeld en ben ik aan het proefpassen gegaan. Ik wil namelijk niet de carterpan inkorten maar ik wil wel de bus op z'n gat hebben als ik die dropped spindels van Rob Dub krijg.... Ik heb de ik de schakelstang aangepast (:lees verhoogd) zodat ik een motorblok sowieso al hoger kan hangen dan standaard (is geen tranny raise!). In een Subaru hangt de motor standaard ook al in hoek naar boven, dus dat gaat ik met deze motor ook doen. Zo komt het eruit te zien als je de motorklep opent:



Foto waarop te zien is dat ik hem echt bijna met de trekhaak op straat kan leggen, zonder de carterpan te raken:





Nog een foto van bovenaf:

__________________
Quote:
I read those threads because I like stock height buses and metal fabrication. But I don't like dickface fucksticks (sorry kids)...
Reply With Quote