View Single Post
  #77  
Old 02-01-2011, 12:48
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's?

Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!



Hallo,

Bedankt voor de reactie.
Ik begrijp dat je sceptisch bent, iedere verandering is moeilijk en moet zichzelf nog bewijzen. Daar hebben we mensen voor nodig die vooruit willen/durven lopen....pioniers

Het zal dus nog wel een tijdje duren voordat het grote publiek zich elektrisch gaat vervoeren. En gezien de huidige ontwikkelingen zal de techniek even snel mee veranderen / verbeteren. Of het puur alleen elektrisch rijden moet worden weet ik niet, maar het is voorlopig één van de betere alternatieven.
De olie industrie heeft lang genoeg deze ontwikkelingen tegen gehouden. Maar nu is er een nieuwe periode aangebroken.

Om te reageren op je opmerkingen:

De laatste opmerking wat de accu's betreft heb ik in het vorige stukje al beantwoord, ze zijn namelijk prima te recyclen. Het is op dit moment alleen nog niet interessant omdat de nieuwe lithium in verhouding te goedkoop is.

Natuurlijk zijn we pas echt goed bezig als we duurzame stroom gebruiken.
Dit is ook een proces wat verandering zal moeten doorstaan. Ik wil zo spoedig mogelijk op mijn werk een laadpaal gaan gebruiken die volledig groene stroom geeft, dan ben ik al weer een stukje beter op weg...

Maar in de tussentijd:

Een elektromotor presteert inderdaad een stuk beter dan een benzine- of dieselmotor. De efficiëntie van de elektromotor ligt op zo’n 85-95%, afhankelijk van het type. Dit betekent dat nagenoeg alle energie die je erin stopt, omgezet wordt in beweging. Hoe anders is dat bij een benzine- of dieselmotor, waar maar 25 to 30% wordt omgezet in beweging. De rest gaat verloren in de vorm van warmte. Het efficiëntie verlies bij de elektrische auto zit hem in de elektriciteitsopwekking en distributie.

Waarom is elektrisch rijden dan nog steeds milieuvriendelijker als rijden op brandstof?

Een benzine motor is slechts 20% efficiënt in het omzetten van brandstof naar energie.
Een elektromotor is 80% efficiënt in het omzetten van energie.
Een centrale op kolen, olie of gas is 40% efficiënt omdat een centrale altijd op een optimale verbranding werkt. Een benzine auto bereikt met wisselende toerentallen vrijwel nooit optimale verbranding en veel energie gaat verloren aan warmte.

Het komt er dus op neer dat een benzinemotor 20% energie uit een liter brandstof haalt en een elektromotor omgerekend 40% * 80% = 32% energie uit een liter brandstof haalt.
Met andere woorden: een elektrisch aangedreven voertuig rijdt ook op bruine stroom nog een stuk zuiniger dan een brandstof auto.
Reply With Quote