View Single Post
Old 09-01-2011, 16:33
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by patjetta
Hoe kan het ijgelijk dat de Papmahl 20 pk minder heeft en 3 nm en toch 1 sec sneller op de 100 zit?
En dat de top hoger ligt?
Ik had zelf een golf gtd uit 1989 maar deze was standaart zonder intercooler.
Dit had ik zelf wel ingebouwd en de brandstofpomp opgeschroeft en deze liep 190 op de teller.
Hoe snel hij op de 100 zat weet ik ijgelijk niet.

Nou, dat heb ik mezelf ook al wel afgevraagd en weet niet hoe het zou kunnen (Cijfers komen van folders en brochures). Maar als het dan toch klopt zou ik wel 2 verklaringen kunnen bedenken:
1) De snelheid aangegeven door de speedometer komt vrijwel nooit overeen met GPS-snelheid, volgens mij omdat de tellerbakken allemaal het zelfde zijn terwijl er verschillende uitvoeringen met andere band/velg maten zijn.

2) De pk's en nm's aangegeven, zijn alleen piekgetallen van een curve die je op een vermogensuitdraai kan lezen, meestal is de opbouw van de nm's curve geleidelijk aan. Het kan ook zijn dat de lijn in de curve stijgt, iets zakt en daarna zijn piek bereikt of anders. Hoe vroeg de turbo zijn piekdruk bereikt, speelt hier een grote rol.

Tuurlijk zijn er doe-het-zelfers zoals velen hier op volksforum die zijn/haar 1.6TD sneller heeft gekregen dan de 'officially tuned' TD's van Oettinger en Papmahl, maar vergeet één ding absoluut niet, die tuners hebben de prestaties opgekrikt terwijl ze de duurzaam- en betrouwbaarheid zoveel mogelijk moesten proberen te behouden. En geef toe, die professionele jongens bij Oettinger en Papmahl zullen er wel veel beter in zijn den meneer 'Beus de Haas' of één van ons.

Hoe dan ook, hier zijn de beloofde plaatjes!

Reply With Quote