Sinds een paar dagen ben ik in bezit van de "oude" auto van Mrzip van dit forum.
Een golf 3 Variant met 1.8l motor met 90 pk met een LPG G3 gasinstallatie.
Climate control, getint glas, lichtmetalen velgen, recaro interieur, cv met ab, elektrische ramen voor en achter, enz enz.
Hij stond te koop met een motorprobleem (warmlopen) en dat trok mijn aandacht al. Daarnaast had deze auto vóórdat hij hem kocht ook al een keer mijn aandacht getrokken, alleen was de tijd er nog niet rijp voor (ik had hem nog niet echt nodig).
Na een paar pee-emmetjes met Jan (mrzip) over en weer een prijs afgesproken en een bezichtigingsdatum. Aangezien Jan zelf in de States zat heeft hij zijn broer geregeld om mij bij te staan bij de bezichtiging.
Tijdens deze bezichtiging viel me op dat de auto in een bijzonder goede staat verkeerde ondanks zijn leeftijd en kilometerstand. Toen ben ik even gaan zoeken naar het warmloop probleem aangezien het ook nog de thermostaat kon zijn.
Na een minuut of tien stationair draaien en geregeld kijken in het expansievaatje, kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat de thermostaat niet open ging omdat de bovenste slang van de radiateur heet was en de onderste koud. Besluit stond vast, auto wordt van mij en ik zie wel waar het schip strand
Ik heb de auto met een ambulance opgehaald donderdag en ben ik meteen daarna begonnen met het zoeken naar de oplossing. Thermostaat verwijderd, koelsysteem gespoeld met water. thermostaathuis weer gemonteerd zonder thermostaat. systeem gevuld met water en weer laten draaien met de dop van het expansievat los.
Het duurde niet lang eer de eerste bubbels naar boven kwamen (nee geen champagne

) Dus mijn conclusie van de thermostaat was niet juist. De koppakking was dus toch doorgeslagen, helaas.
Maar ik weet wat ik heb gekocht, want het stond in de advertentie en zal nooit of te nimmer iemand anders er op aanspreken, behalve mezelf.
Gisteren heb ik de kop verwijderd en ja hoor, drie cilinders die een zwakke plek in de pakking hebben, waarvan één behoorlijk lekte (eerste cilinder). Het was wel nog een heel karwei om hem te verwijderen, aangezien ik niet in bezit was van een vraagbaak oid. Uiteindelijk heb ik de uitlaatflens losgedraaid van het flexibel stuk en heb de kop inclusief spruitstukken ervan af gehaald.
Vandeweek even de kop laten vlakken en dan weer monteren met een metalen koppakking (is beter heb ik gehoord)
Ik zal er een paar foto's bijzetten die uit het verkooptopic komen, maar zal deze week wat foto's maken van het vervangen van de pakking (voor als iemand er interesse in heeft

)
PS ik heb ook een andere motor gekocht voor het geval dat deze helemaal de geest zou geven. Dat blok heeft 200000km minder gedraaid dan dit en heeft pas een servicebeurt gehad. Reden dat ik nu toch eerst de koppakking vervang is dat ik hem snel nodig heb. Het andere blok zet ik er dan evengoed tzt in.
Veel leesplezier,
Ronald