01-02-2005, 19:57
|
 |
VW Fanatic
|
|
|
|
jaja...!!!
Quote:
Originally Posted by JeeWee
Heerlijk de heleboel compleet aan gort jagen, super vet man! Tuurlijk was dat dikke vette onzin van mij. Je moet gewoon zorgen dattie 95 in de 1e versnelling gaat!
|
Kon dat maar jeewee, ik snap niet dat jij je druk maakt over het feit dat ik mijn golf aan gort trap... En ik wil je ook wel even uitleggen waarom smering en koeling geen probleem zijn...;
de smering is uitgemeten op het maximale vermogen van de motor + zoveel procent, ter beveiliging heb je een oliedrukmeter die het aangeeft als deze te laag word. Stationair zal de oliedruk van zo'n motor (als deze warm is) +- 1bar zijn echter bij +- 3000 toeren zal het overdrukventiel al openen om de druk te begrenzen omdat deze anders te hoog word, de druk zal dan tussen de vier en de vijf bar zijn. Zolang jij maar voldoende oliedruk hebt zodat er een oliefilm op de krukas zit is er niks aan de hand... Je krijgt pas problemen als de oliefilm te dun word; door bv. te lage druk of slechte olie en de krukas de film wegdrukt en direct contact maakt met de lagerschalen.
En wat de koeling betreft... Als jij op de snelweg aan het jagen bent met jou auto zal de koelvan niet inslaan, dat krijg je niet voor elkaar... De motor en rad. (dus ook het koelsysteem) krijgen dan al dermate veel rijwindkoeling dat dit niet nodig is... Deze slaat pas in als de snelheden lager worden, de belasting van de motor is dan ook lager maar hij slaat in door gebrek aan rijwindkoeling... En wat betreft circulatie in het koelsysteem; deze is zo bemeten dat bij stationair draaien de circulatie al voldoende is voor vele koeling... Bedenk maar, als een motor stationair draait en de van slaat in zie je de temperatuurmeter binnen tien seconden dalen... Dit kan alleen als er voldoende circulatie in het koelsyteem is.
Ik ben erg benieuwd naar jou mening over de mijne... Je wekt de indruk dat je er verstand van hebt dus misschien kunnen we er een keer over discusseren...