View Single Post
  #259  
Old 21-07-2011, 22:34
luchtpomper's Avatar
luchtpomper luchtpomper is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 147
Default

Afgelopen zondag bij de kevermeeting in Middelburg geweest (was als vanouds weer een gezellige supermeeting!)



Thuis aangekomen de bus op de parkeerplaats gezet en kwam ik tot de conclusie dat er ergens koelvloeistof lekte... Bleek er een steentje in de radiateur terecht zijn gekomen wat de lekkage veroorzaakte... Slechts een heel klein gaatje, maar voldoende om koelvloeistof te verliezen... Balen, maar goed, het is natuurlijk wel weer een mooie aangelegenheid (of excuus) om deze ook maar eens nieuw aan te schaffen! Nu zit er een standaard Subaru radiateur in (overgehouden uit de donorauto) met een vrij bescheiden koeloppervlak. Voldoet prima in een Subaru met de radiateur in de neus, maar is eigenlijk ondermaats voor mijn bus met de radiateur op heel de verkeerde plaats...

Dus ik dacht: Doe eens gek, koop een high performance Mishimoto radiateur van een paar honderd (350 euro om precies te zijn) en schaf daarbij ook nog eens een Mishimoto fanshroud aan (ook weer 250 euro).
Mooi spul, kost wat maar dan heb je ook wat!



Deze radiateur van Mishimoto is eigenlijk bedoeld voor montage in een Nissan 350ZX. Maar de slangaansluitingen zijn nagenoeg identiek als die van een Subaru, evenals de breedte van de radiateur. De hoogte is echter 10 cm hoger (dus meer koeloppervlak), wat ik makkelijk kwijt kan in de motorruimte. Ook de core (dikte) is vele malen dikker als die van de Subaru, de core van de Mishimoto is 40 mm, de standaard Subaru meet slechts 15mm. Er gaat dus meer koelvloeistof in het circuit komen, wat de koeling zou moeten bevorderen!

Ook heb ik hierbij een aluminium fanshroud gekocht. Hierdoor zou de radiateur minder snel opgewarmd worden door de stralingswarmte van de motor. Mooi systeem, de shroud (kast) dicht de ribben van de radiateur mooi af!



Aangezien ik pas geleden ook nog 2 Pacet slimfans had gekocht met omkeerbaar blad en motor, gaan deze ook nog gemonteerd worden als blower. Oftewel deze gaan de rijwind stimuleren en worden afzonderlijk geschakeld, evenals de Mishimoto fans.





Ik weet nu zeker dat de boel netjes op temperatuur gaat blijven! Dit was met de Subaru radiateur al, maar ik ben ervan overtuigd dat de boel met de nieuwe setup nog koeler blijft!
__________________
Quote:
I read those threads because I like stock height buses and metal fabrication. But I don't like dickface fucksticks (sorry kids)...
Reply With Quote