View Single Post
  #1  
Old 21-08-2011, 00:02
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Exclamation Probleempje met 1303...

Hoi luitjes,

Ik zit met een probleempje omtrent een Kever 1303 1184cc van '74.
Hij loopt wel, maar niet van harte.
Maar eerst even een inleiding.

Een goede vriend van ons is donderdag overleden.
Hij is/was in het bezit van verschillende auto's.
De familie wil graag, dat deze deelnemen aan de stoet.
De Opel Signum 3.2 op kop, daar achter mijn maat met zijn auto, daarachter de Golf Mk3 GTi 8V, daarachter de Golf Mk1 Cabrio 1.8i.
De Kever kwam in het rijtje niet voor, omdat deze niet rijvaardig zou zijn.

Nu weten wij hier op het forum wel, dat "Old Volkswagens never die, they just get lower". Nou, deze is zelfs niets lager geworden in al die jaren.
Dus is ie zeker nog niet dood!
Dus heb ik besloten, de Kever aan de gang te helpen, zodat ook deze kan deelnemen aan de stoet!

Afijn, hij loopt dus wel, maar niet zoals het hoort.
Hij wil niet blijven lopen, lijkt te smoren als hij moet presteren.
Er lag een nieuwe bobine in, die heb ik alvast vervangen.
Daar werd het dusdanig beter van, dat ik een 200 meter kon rijden.
Bij half gas reed hij dan nog het beste, bij vol gas begon ie weer te smoren.
Af en toe ploft ie, als ie weer even wat beroerder heeft gelopen.
Als hij goed loopt, loopt ie ook echt mooi, geen rare bijgeluiden, o.i.d.


Ik heb geen idee, hoe de choke werkt, die heb ik onder de kap met de hand bedient, en dat heeft wel effect, alleen is het toerental dan wel erg hoog.
Hoe word de choke normaal gesproken bedient, en hoort het toerental dan echt hoog te zijn?

Ik ben van plan, om de ontsteking verder na te lopen en af te stellen.
Heeft iemand gegevens hierover?

Zou ik de carb nog moeten afstellen, en zo ja, hoe?

Ik heb jaren geleden wel aan een luchtgekoelde boxer gewerkt, destijds deed ik dit zonder moeite.
Maar ik begin toch te merken, dat ik niet alle kennis meer in huis heb, en dat een 2CV blokje toch iets anders is dan een Kever blok.

Nog een heel raar probleem: Als ik hem in zijn achteruit zet, valt de motor stil, alsof je het contact af zet. In alle andere versnellingen geen probleem.
Kan het zijn dat 1 of andere grapjas de schakelaar van de achteruitrij-lichten op iets verkeerds heeft aangesloten, en zo ja, waar kan het mis zijn gegaan?

Ik heb helaas te weinig kaas gegeten van Kevers, om dit zelf op korte termijn op te lossen. Vandaar dat ik mijn vragen hier stel, in de hoop dat de Kever komende donderdag mee kan rijden in de rouwstoet.
Alle hulp word zeer gewaardeerd!

Ik heb nog enkele plaatjes van het blokje, in de hoop, dat de kenners hier er wat aan hebben, en mij van info en/of hulp kunnen voorzien.










Volgens mij kan het nooit ernstig of moeilijk zijn, aangezien het eenvoudige techniek is. Maar als ik dit verkeerd zie, dan hoor ik dat ook graag.
Ik hoop van harte, dat jullie mij kunnen en willen helpen.

Hier nog wat gegevens:

ID-nummer van de Kever: 1342623324
Nummer op blok: AR 078015
Carb: Solex 31 RICT 4


Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote