View Single Post
  #1  
Old 05-11-2011, 13:17
Golf MkII's Avatar
Golf MkII Golf MkII is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 23
Unhappy Iets met het koelsysteem

Hallo Iedereen,

Aangezien het alweer enige tijd wat kouder begint te worden, dacht ik er maar eens aan om mijn lekke kachelradiateur te vervangen.
Afijn, ik zo'n radiateurtje gehaald en gekeken hoe ik dat moest doen.
Los van je halve dash uitbouwen is het verder niet zo'n probleem.
Kon ik gelijk even het foam van de luchtleppen vernieuwen.

Op advies van de radiateurenboer bij mij in de buurt het gehele systeem ontluchten door de motor stationair te laten draaien tot de fan van de koelradiateur tweemaal is aangeslagen met dop op het reservoir.
Dus, zo gezegd zo gedaan.

Fan slaat netjes twee keer aan, niveau kvs zakt, bijvullen tot juiste niveau en we kunnen weer rijden... dacht ik...
Even voor alle duidelijkheid, het gaat om een Mk2 1.3 MH.

Lekker gaan rijden en binnen no-time zie ik de temperatuurmeter oplopen tot ver voorbij het midden. Bijna geheel rechts zelfs! Dat leek me niet helemaal goed, zeker omdat dit binnen de 10 minuten gebeurt.

Ook was de motorruimte zeiknat omdat het koelcircuit zoveel druk opbouwde, dat het uit het reservoirtje werd geperst.

Vervolgens maar de VW gebeld en die vertelde mij dat het slim is om bij het vervangen van de kachelradiateur gelijk het thermostaat te vervangen. Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Crap... weer de boel leeg laten lopen. Gelukkig kom je er wel makkelijk bij. Netjes de thermostaat volgens ETKA gehaald en ingebouwd (84⁰C). KVS gefilterd en weer terug om vervolgens weer te ontluchten. Netjes aan de slangen gevoeld en zowel boven als onder worden warm. Dus dan zou je zeggen dat het thermostaat z'n ding doet.

Toch weer aan het rijden geslagen en wat denken jullie... wordt de boel weer kneiter heet!
Na een kort ritje is mijn motortemp weer opgelopen tot over 3/4 en m'n kachel is lauw/koud. Bij thuiskomst aan de slangen van de radiateur gevoeld en is ineens de onderste koud .

Wie o wie kan mij een goede tip geven?
Dit is wat er is gedaan en "gecontroleerd":

1. kachelradiateur vervangen (nieuwe)
2. kleppen kachelhuis opnieuw bekleed
3. thermostaat vervangen
4. KVS vervangen

a. stationair worden alle slangen warm en geeft de kachel warmte af bij optoeren.
b. na belasting loopt motortemp op, kachel wordt weer koel en onderste radiatorslang blijft koud
c. KVS was nog mooi blauw (niet bruin ofzo en geen olie voor zover ik kon zien).
d. KVS bij iedere handeling gefilterd en wel iedere keer was er zwartigheid in mijn doek. Misschien iemand ooit zo'n pil in gedaan?
e. Er komt een straaltje vanuit de radiateur in mijn reservoir. Dus pomp werkt?
f. De kachelslangen zijn voorzien van de modificatie (alu potje).

Wie o wie?
We durven er nu niet meer mee weg en we hopen eigenlijk nog lang van ons Golfje te kunnen genieten. (Zeker nu we geen wegenbelasting meer betalen ).

Alvast bedankt voor de reacties!
Gr. Martijn
Reply With Quote