View Single Post
Old 22-02-2005, 16:52
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast

Talking

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Ontsteking moet je stellen bij stationair toerental, bij een PL zoals die van jou zou dit 950 +- 50 moeten zijn. Dan stel je de ontsteking af met aangesloten onderdrukslang (naar de ontstekingscomputer) op 6 graden voorontsteking. Dit is het brede merkteken op het vliegwiel. Recht tegenover het 3-hoekige puntje in het bakhuis zetten.

Trouwens, 165 pk zonder andere nokkenassen gaat er bij mij niet in. 180 NM is niet zoveel, die had ik ook bij mijn PL (maar 132 pk). Op de weg was die van mij trouwens net zo snel als die van mijn maat met zijn 150 pk, maar hij had ook minder koppel.

Allard, eindelijk een antwoord op mijn vraag :biggrin:
Alleen jammer dat het voor de pl-motor is. Maar dit is waarschijndelijk gelijk aan de kr motor. Dus als ik het goed begrijp heb je op de het vliegwiel 2 markeringstekens zitten.
1 een rondje (bovenste stand eerste cilinder)
2 een streepje
Dat streepje is dus 6 graden voor het bovenste punt van de eerste cilinder. Dus als ik het goed begrijp vonkt de bogie eerder dan de cilinder in de bovenste stand is??? Is dit bij alle auto's zo? Ik meende dat de vonk normaal gesproken altijd na het bovenste punt plaatvond. En als de toeren vervolgens omhoog gingen liep de onsteking richting vroeg.

Dus als ik een normale stroboscooplamp gebruik en het streepje op het vliegwiel aanhou komt het dus goed.

Het is een kr motor. Deze heeft standaard al 139pk.
Als je me eerste post leest zie je wat er aan gedaan is. Het is wel zeker mogelijk om 165pk te halen. Het is maar 26pk meer als origineel. Mijn kameraad zijn kr heeft origineel al 146pk zonder enige bewerkingen.
Reply With Quote