View Single Post
  #75  
Old 02-01-2012, 16:43
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Ja net of VWM nou zo goed is.
Zou ook niet kunnen bedenken waarom je geen PU zou moeten gebruiken?
Zeker bij een golfje 1 die zo sterk is als een natte krant. Het is wel zo waar Herm een punt heeft, verbeter je het één dan wordt je zwakke schakel weer iets anders. En dan heb je bij een Golf 1 al een basis die niet geweldig is.

Bij het plaasten van een andere veel sterkere motor in een Golf 1 heb je zo wie zo een uitdaging, wil je het heel houden.
De motorsteunen en draagarmen opzet in een golf 1 zijn niet gemaakt om daar maar iets meer dan die 170nm GTI koppel op los te laten. Een gewone GTI helemaal standaard scheurt al bij de veerpoten.
Of neem het 17mm fuseekogeltje, hang daar maar eens flinke Brembo's aan. Vinden ze erg leuk. Je kunt de kogeltjes op voorraad nemen en herhaal afspraken bij de uitlijner plannen.

Heb die weg 12 jaar geleden bewandeld en dat was een mooie tijd. Maar hoevaak het concept moest worden aangepast wil je niet weten.


Waarom ik geen PU adviseer en ook zeker niet zou gebruiken is het feit dat het een materiaal is dat niet graag bewegings-energie omzet in warmte (dit is waar rubber wel goed in is) en dus na verloop van tijd bros zal worden op de punten waar veel beweging opgevangen moet worden. Dit is bijvoorbeeld bij de grote draagarmrubbers (mk2) in het midden waar de pasbus erdoorheen gaat. Het gevolg is dat je weer een grotere speling krijgt en je weer terug bij af bent.

De VWM methode, gebaseerd op de mk1 motorophanging ben ik zeker voorstander van, vanaf de latere mk3 cabrio zijn ze weer op deze motorophanging overgestapt.
Als je een DX-, APX of een CDL motor optakeld aan de originele steunen hangt hij al ongeveer vanzelf in evenwicht, de koppelsteun houdt hem dan mooi op zijn plaats bij accelereren of decelereren (uiteraard ce comfort-speling van de steunen hierbij in acht nemend)

Waarom ze bij de mk2/3 Passat en Corrado naar de vreemde, lage montage zijn gegaan is mij echt een raadsel.

De golf mk1 zou ik zo standaard ook niet willen voorzien van een dikke motor, de motorophanging en de balken kunnen zeker een versteviging gebruiken.

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Die 17mm kogels kun je weinig aan doen. Of je moet de hele opzet aanpassen. Gewoon regelmatig controleren.

Ik heb al heel veel ombouw verhalen gelezen en de leukste dingen tegengekomen.
"Mijn 2Y bak kan het prima aan, Scirocco 16V steunen zijn goed genoeg, de ophanging is sterk zat."
Allemaal leuk, maar het houdt echt niet bij een beetje serieus vermogen.
Als ik dan lees dat er een setup wordt overwogen voor 350pk, met een 20VT kom je dan al snel rond de 450nm koppel. Dan weet ik wel wat er gebeurd in een Golf 1.
Maar ik weet dan ook dat de opbouw van een dergelijke setup op bestaande ophangpunten nooit betrouwbaar zal zijn.
Neem de kracht van de motor die op je voorste motorsteun, de deurstopper, komt wordt in je chassis verwerkt door een enkelvoudig 0.9 mm blik binnenscherm op je veerpootjes. Die met enkelvoudig blik op je A stijl staat.

Gelukkig helpen de motorsteunen van je motor en bak bij het verwerken van deze kracht. (nee dus) Neem het beeld dan je motor omhoog wil komen door de kracht van het optrekken.
Als dit te abstract is teken de motor eens op papier, plaats daar de motorsteunen bij. Waar het dan om gaat is dat het gaat om draaipunten, dus wat laten de steunen toe.

Op het moment van optrekken zal dan eerst de motor in beweging komen, tot deze niet meer verder kan kantelen. Daarna wordt er kracht overgebracht naar je wielen.
Dan heb je een combinatie van moment, tijd en moment verplaatsing in je auto. Het gevolg is veel wielspin doordat je niet de controle krijgt over de overbrenging van het moment.
Het lijkt heel specatulair maar rijdt voor geen meter en het enige dat er gebeurd is slopen.

Maar iedereen moet het zelf weten bovenstaande is slechts hoe er over mijn auto is gedacht in het verleden. Hierbij heb ik niet alles zelf gedaan en bedacht, praat met anderen zorg dat je een idee van verschillende kanten bekijkt. Kom je tot hele mooie oplossingen denk ik.


Het spinnen van de wielen komt niet door bewegen van de motor maar gewoon door te weinig grip hoor.
Maar je hebt helemaal gelijk met de situatieschets, zo kun je idd wel zien waar de krachten blijven als je motor kantelt.

Wat erg goed werkt is:
Neem de "ogen" van oude draagarmen als passing, deze kun je mooi gebruiken om in een steun te verwerken. De originele VAG voorste-draagarm-rubbers zijn lekker stug, bewegen nagenoeg niet en kosten nog geen 10 euro p/stuk. Wanneer je de steun klaar hebt druk je de rubber er met een beetje afwasmiddel in en klaar.
Zie de foto's van Miguel en René voor de steunen aan de chassisbalken.

Zelf heb ik met de Corrado motor gereden met de drie originele montagepunten (met Golf mk3 subframe) en daarop de VWMotorsport motorsteunen. Ze zijn erg stug maar de motor beweegt bij optrekken of afremmen op de motor nog best wel flink door de lage positie van de steunen (zoals VR6t mooi beschreef)
Ik ga de boel nu ombouwen naar de VWMotorsport-methode aan de chassisbalken en de koppelsteun.
Reply With Quote