
20-02-2012, 20:41
|
 |
5 Cylinder Turbo Donateur
|
|
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
|
|
Het is super effectief en de Toyota Celica GT-4 had gewoon standaard voor op straat een water/lucht intercooler, heeft ook te maken met het verschil in warmte capaciteit (soortelijke warmte) van water en lucht;
water: 4186 J/kg/K
lucht: 710 J/kg/K
Met andere woorden om één kg water één graad Celcius op te warmen moet er; 4186/710 = 5,9kg lucht voorbij komen....(afhankelijk van de temperatuur van de lucht)
Pak je de soortelijke massa's erbij dan wordt het helemaal leuk;
1kg water = +/- 1 liter
1kg lucht = +/- 775 liter
Nu hebben we natuurlijk heul veul liters lucht nodig voor een beetje verbrandingsmotor, maar 't concept blijft goed 
(en, in geval van een stand-alone-systeem,
ontlast het de motorkoeling omdat er geen IC de lucht voorverwarmd die naar de radiateur moet)
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|