
21-02-2012, 19:00
|
|
|
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
|
|
Dit geldt dan toch ook om het water weer af te koelen?
Mijns inziens koel je bij het een lucht met lucht.
en bij het ander lucht met water en dat koel je weer met lucht.
Om het efficient te maken moet je de oppervlakte vergroten. Of een manier vinden om daadwerkelijk het water te kunnen koelen.
Voor korte tijden werkt een water/lucht koeler ideaal. Maar mij lijkt het voor langdurig hoge belasting (circuit) niet. Het water warmt op tot het evenwicht gevonden is.
Dan gaat het lijkt mij gelijk op.
En zou de water/lucht set-up zelfs nadelig kunnen zijn door extra gewicht en belasting.
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het is super effectief en de Toyota Celica GT-4 had gewoon standaard voor op straat een water/lucht intercooler, heeft ook te maken met het verschil in warmte capaciteit (soortelijke warmte) van water en lucht;
water: 4186 J/kg/K
lucht: 710 J/kg/K
Met andere woorden om één kg water één graad Celcius op te warmen moet er; 4186/710 = 5,9kg lucht voorbij komen....(afhankelijk van de temperatuur van de lucht)
Pak je de soortelijke massa's erbij dan wordt het helemaal leuk;
1kg water = +/- 1 liter
1kg lucht = +/- 775 liter
Nu hebben we natuurlijk heul veul liters lucht nodig voor een beetje verbrandingsmotor, maar 't concept blijft goed 
(en, in geval van een stand-alone-systeem,
ontlast het de motorkoeling omdat er geen IC de lucht voorverwarmd die naar de radiateur moet)
|
|