Aangezien de originele koplamp voor een CB1 moeilijk te vinden is, moest ik me behelpen met 1 van een NTV.
Nadeel hiervan is dat deze volledig van chroom is (de mijne zelfs roestig) voordeel is dat de koplampkuip volledig van metaal is. Een chromen koplamp op een CB1 vindt ik persoonlijk niet mooi...
Chroom kan je echter niet zomaar schilderen of spuiten, het materiaal is te glad en daardoor hecht de verf slecht.
Betekent dus schuren en polijsten. Aangezien je daar wel even mee zoet bent en je kans hebt op beschadigingen die je later weer moet herstellen ben ik gaan zoeken naar een andere oplossing.
De oplossing is vrij simpel en eenvoudig uit te voeren.
Je neemt een bak met water, voeg hier een zuur aan toe, plaats het te ontchromen object hierin en plaats hier de min pool van een accu op en plaats in de bak een koperen pin of buis waar de + pool op komt. (straks volgt een foto) Uiteraard mogen deze elkaar niet raken.
Als je de accu aansluit zie je dat het begont te borrelen en bruisen. Af en toe zie glimmende deeltjes naar de koperen buis schieten. Dit zin stukjes chroom.
Het materiaal wordt nu ontchroomd waardoor je het straks makkelijker kan schuren, plamuren, primeren en spuiten.
Wat heb ik gebruikt:
Een oude groentela van een koelkast
2 liter water.
Ongeveer een 250 gram schoonmaaksoda (een pak kost bij de supermarkt nog geen 70 cent)
Een koperen buis (oude waterleiding)
Startkabels
12v accu
De reactie gaat redelijk snel, let wel op er komen dampen vrij en die zijn niet echt gezond voor je.
Hopelijk is het duidelijk...
Mvg
Patrick
PS in de bak ligt de koplampring, hieraan heb ik een koperen draad gebonden dit om te voorkomen dat de klem van de startkabel reageert op de reactie.
Even van een collega geleend
Ps verdund zwavel of zoutzuur maakt de reactie heftiger.
Dus aan te bevelen