Voor de ombouw van mijn T3 heb ik een donor (nee, geen döner) Golf 3 TD gekocht. Dit is de beste weg omdat je een complete motor hebt met alle aanbouwdelen, voor weinig geld (zeker als je overige delen nog verkoopt

)
Complete motor gereviseerd en met de nodige T3 delen opgebouwd. Zie het topic;
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=69954
Ik heb voor de 1900TD gekozen omdat ie makkelijk in een T3 te bouwen is, meer koppel heeft dan een 1600TD, groter aanbod etc. etc.
Ik heb de originele 1900TD brandstofpomp gebruikt, puur omdat ik deze toch had

. Dat de 1600TD "agressiever" is, heb ik vaker gelezen. Maar als ik me niet vergis, is de plunjer in de 1900TD qua opbrengst groter, dus ik denk niet dat je met een 1600TD pomp beter af bent.
Let wel; de 1900TD pomp is wat hoger. Bij een Doka of Enka heb je hier geen problemen mee (dubbele vloer). Bij een dichte bus wel; de pomp steekt boven de motorklep uit en kan dus niet sluiten. Kleine aanpassing nodig dus
Een 4 en 5 bak maakt qua topsnelheid/kruissnelheid niks uit. De hoogste versnelling is bij beide gelijk. Het gaat om de eindoverbrenging. Deze moet langer zijn bij een 1900D/TD, anders ga je weinig tot niks harder. Voordeel bij de 5 bak is dat je er een extra versnelling bij hebt, maar dit brengt niet zoveel (zeker niet als je het tegen de kosten afweegd).
Ik heb mijn 4 bak laten reviseren/aanpassen voor 1900D/TD motoren. Ik ben van een kruissnelheid van 80/85km/h naar 110/115km/h gegaan, en dat is snel zat voor zo'n aerodynamisch wonder van 1600kg