Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Nonsens.
Omdat het van ijzer gemaakt is, met vaak ook nog roest tussen de delen. Meet het spanningsverlies maar eens, bv. op je remlichten !
Ja, omdat dat voor lampjes goed genoeg is, en de fabrikant zo heel wat koperdraad kan uitsparen. Voor goed geluid is meer nodig!
|
uitleg van ander forum.
Het nut van een Condensator ?
Hoe laden / ontladen , wat is het nut ervan ?
Het nut van een condensator:
De moderne muziek (techno, house, etc.) en de mogelijkheden van digitale muziekregistratie (CD) verplichten de versterkers zeer snelle en krachtige energiestoten te debiteren in de aangesloten luidsprekers. Vooral de subwoofers zijn bijzonder "vermogenhongerig". Al te vaak blijft het boordnet in gebreke om snel en voldoende energie aan te voeren naar de versterking. Een condensator brengt uitkomst voor dit euvel. Een dergelijke elektronica-component bezit de eigenschap een hoeveelheid energie te kunnen opslaan en als gevolg van een geringe inwendige weerstand weer snel af te staan. Hierdoor neemt de condensator als het ware een accufunctie waar. Een zeker niet te onderschatten bijkomend voordeel is de filterwerking voor hoge frequenties. Op onze voedingsbekabeling tussen auto-accu en verdeel-blok achterin de auto. zit behalve de gewenste 12 V gelijkspanning ook hee! wat hoogfrequente "vervuiling" als gevolg van elektromagnetische instraling, storingen vanuit de boordelektronica en/of alternator. De voedingscondensator helpt deze ongewenste hoogfrequente "rimpelspanning" naar massa kort te sluiten.
Plaatsing van de condensator:
De condensator die als energiebuffer optreedt, dient zo kort mogelijk (15 a 45 cm) bij de versterker geplaatst te worden. Als richtlijn mag men rekenen met 1000uF per Watt RMS uitgangsvermogen. Concreet: 500.000 micro farad (0.5 F) volstaan voor installaties tot 500 W; verwacht men tot 1000 W uitgangsvermogen, dan is de keuze van een 1.000.000 micro farad (1 F) energiebuffer aangewezen. De condensator mag in elke positie worden gemonteerd, voor zover het ventiel aan de bovenzijde niet geblokkeerd wordt.
Aansluiten van de condensator:
Er wordt gebruik gemaakt van elektrolytische condensatoren met een polariteitaanduiding (+ en -). De voedingscondensator wordt tussen V en massa "-" aangesloten, zodanig dat de V' van de batterij via de "+" van onze condensator doorloopt naar de versterker Men kan de condensator aansluiten op de ingang van een verdeel/zekeringblok, om meerdere versterkers te laten genieten van het energievoordeelof rechtstreeks op de "+" klem van de versterker . Aangezien de totale stroomsterkte van de muziekinstallatie door de condensator loopt, is een perfecte verbinding een absolute must. Dezelfde draaddikte dient behouden te blijven voor aanvoer vanuit de autoaccu en de doorvoer naar de versterker. De toevoerleiding van de condensator dient absoluut voldoende te worden afgezekerd en zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst. Let ook op voor een degelijke massaverbinding. Neem het massa-contactpunt zo kort mogelijk bij de "-" pool van de condensator.
Laden en ontladen van de condensator:
Een voedingscondensator wordt "leeg'' geleverd en is bij voorkeur voorzien van een kortsluitbrug om hem ongeladen te houden tijdens transport. Wanneer men hem zonder nadenken met de batterij zou verbinden, zou dit een stroomstoot veroorzaken. Bouw de condensator eerst in op de daartoe bepaalde plaats. Ga nu over tot het laden van de condensator.
Laden:
Gebruik ALTIJD een weerstandje om de stroom te beperken (meestal bijgeleverd: ~ 50 Ohm : 1/2 W) . Sluit een kabel aan op het ene uiteinde van net weerstandje en leg het andere uiteinde aan de "+" van de condensator. Verbindt de "-"-pool van de auto met de "-" van de voedingscondensator. Zo wordt de condensator langzaam en zonder gevaar opgeladen. De operatie kan enkele minuten duren en het weerstandje kan even warm worden. Bewaar het weerstandje goed. het is weer behulpzaam bij het ontladen van de condensator.
Ontladen:
Gebruik ALTIJD een weerstandje om de stroom te beperken (meestal bijgeleverd; ~ 50 ohm: 1/2 W). Verwijder de voedingsspanning "+" van de condensator. Sluit nu het weerstandje aan tussen "+" en "-" van de condensator, zodat deze zich langzaam kan ontladen. Wacht minstens 2 minuten alvorens de condensator te demonteren.
Tip:
Condensatoren vertonen een logaritmische laadcurve, wat wil zeggen dat het "energiereservoir" eerst snel volloopt, maar dan slechts zeer traag tot het maximum gevuld wordt. Men kan daarom de voorkeur geven aan het samenschakelen van een aantal kleinere condensatoren. Door condensatoren parallel te schakelen telt de capaciteit op (vb. 3 x 500.000 micro farad in para!lel= 1.5 F). Een dergelijke combinatie reageert sneller (opladen/ontladen) en resulteert bijgevolg in een nog dynamischer geluid.
LET OP :
Condensatoren zijn beveiligd tegen ompolen. Als plus en min verkeerd om worden aangesloten zal het ventiel openen en de electrolytische vloeistof uit de condensator spuiten. Ontploffen kan dus niet ! Wel is de condensator na openen van het veiligheidsventiel blijvend onbruikbaar.
en nog een vb waar de condensator vevangen word door een 2de batterij
